امکان فروش ۶۰ درصد سهام عدالت از فردا

فروش سهام عدالت که امروزه به دغدغه بسیاری از مردم تبدیل شده از فردا_ یکشنبه ۱۹ مرداد_ تا ۶۰ درصد کل سهام و امکان پذیر می‌شود. ارزش هر ورقه سهام عدالت بر اساس آمار رسمی به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده و بسیاری از کارشناسان و مسئولان دولتی مردم را به نگهداری این سهام توصیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از صدور مجوز آزادسازی سهام عدالت توسط رهبر معظم انقلاب، سازمان بورس و اوراق بهادار کشور مأمور به آماده‌سازی مقدمات و الزامات آزادسازی و سپس انتقال مدیریت سبد سهام عدالت به دارندگان شد. در ابتدای این فرآیند به دلیل گستردگی شمولیت این سهام که حدود ۴۹ میلیون سهامدار را در بر می‌گرفت و همچنین جلوگیری از عرضه یکجای سهام توسط مردم در بورس تنها مجوز فروش ۳۰ درصد از کل سهام عدالت متقاضیان صادر شد. این کار در کنار انتقال اختیار فروش این سهام به کارگزاری‌ها باعث جلوگیری از افت قیمت سهام شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت شد.

اگرچه درخواست متقاضیان فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت مدت‌ها پیش ثبت شده است اما وجه حاصل از فروش این سهام با تأخیر گاه بیش از دو ماه به حساب متقاضیان واریز شد. این در حالی است که برخی متقاضیان نیز هنوز وجه خود را دریافت نکرده‌اند.

اما خبری که چندی پیش توسط حسن روحانی، رئیس جمهور، و علی رضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی، اعلام شد از آزادسازی ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت در روز عید غدیر حکایت داشت. بر این اساس دارندگان سهام عدالت علاوه بر ۳۰ درصد سهامی که تاکنون می‌توانستند به فروش برسانند، مجاز به فروش ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت از فردا_یکشنبه ۱۹ مرداد ماه_ نیز هستند بنابراین مجموع سهام عدالتی که متقاضیان قادر به فروش هستند، از فردا به ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس اخبار و اطلاعات موجود، مابقی سهام عدالت نیز در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آزاد خواهد شد.

بدیهی است پس از این تاریخ، اختیار کامل نقل و انتقال یا سبد گردانی سهام عدالت در اختیار متقاضیانی قرار می‌گیرد که شیوه مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند؛ سایر افراد که شیوه مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دسترسی دارند.

لازم به ذکر است که فرآیند پذیرش این شرکت‌ها در بورس نهایی شده و بر اساس سخنان مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد دارایی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، سهام ۳۶ شرکت سرمایه پذیر بورسی است، پذیرش و کشف قیمت آنها در بورس به سرعت انجام می‌شود.

راضیه صباغیان در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها اظهار کرد: در راستای اجرای ابلاغیه مورخ ۹ اردیبهشت ۹۹ مقام معظم رهبری، شورای عالی بورس و اوراق بهادار پس از بررسی ساز و کارهای اجرایی نحوه آزادسازی سهام عدالت طی جلسات متعدد، در نهایت آئین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت را نهایی و ابلاغ کرد.

وی افزود: به استناد این آئین نامه، فرآیندهای قانونی مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تعیین شده است که لازم است شرکت‌های یادشده با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و اداره ثبت شرکت‌ها اقدامات لازم در خصوص افزایش سرمایه و پذیرش شرکت‌های استانی در بورس را در اسرع وقت انجام دهند.

صباغیان افزود: بر این اساس و با انجام این فرایند، امکان معاملات سهام برای آن دسته از مشمولان که روش غیرمستقیم را برای سهامداری خود انتخاب کرده‌اند و در حقیقت سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در استان مربوطه هستند، فراهم می‌شود.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: سرمایه گذاران (دارندگان سهام عدالت) می‌توانند پس از اخذ کد سجام با ارائه درخواست به یکی از شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز از سازمان، نسبت به ارسال درخواست خرید یا فروش سهام متعلق به خود تا سقف تعیین شده، برای معامله سهام خود در بورس‌ها اقدام کنند.

صباغیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر بورسی است، لذا پذیرش و کشف قیمت آن‌ها در بورس به سرعت امکان پذیر بوده و متناسب با تغییر قیمت شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی، قیمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز تغییر خواهد کرد.

ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره این موضوع اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده برآوردها نشان می‌دهد، ۲۰ هزار میلیارد تومان سهام به ارزش سال ۱۳۸۵ به دولت برگشته است، این در حالی است که برخی از سهم‌ها حدوداً ۴۰ برابر شده‌اند و به طور میانگین پرتفوی سهام عدالت ۳۰ برابر شده است. بر این است حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام برگشتی است که می‌تواند منابع مناسبی برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان باشد.

وی افزود: همه نمایندگان مجلس معتقدند سهام عدالت باید به جاماندگان نیز ارائه شود. از سوی دیگر دولت تاکید دارد سهامی برای ارائه به جاماندگان وجود ندارد. همانطور که وزیر اقتصاد اخیراً اشاره کرد دولت سهامی برای ارائه به ۳۰ میلیون نفر ایرانی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، ندارد اما باید توجه داشت که مجلس شورای اسلامی در حد توان این مطالبه را پیگیری خواهد کرد.

بر اساس سخنان سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، ارزش روز سهام عدالت بر هر برگ ۵۰۰ هزار تومانی به بیش از ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است. این در حالی است که ارزش روز هر برگ از این سهام بر اساس برخی برآوردها، از ۲۰ میلیون فراتر رفته است. بسیاری از مسئولان و کارشناسان معتقدند این سهام هنوز برای رشد ظرفیت دارد و بنابراین متقاضیان تا حد ممکن نباید اقدام به فروش این سهام کنند.

کد خبر 437745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زینب بها ر IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 1
    میخام ۶۰درصدسهامم روبفروشم
  • فریباریوندی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    0 0
    میخام 30درصدفروختم 70درصددیگه روبفروشم واقعا احتیاج دارم
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 0
    سلام.من میخوام ۶۰درصد سهامم رو بفروشم.چیکارکنم؟؟