نوسازی و بازسازی ۱۸ هزار دستگاه اتوبوس شهری با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی

وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه ششم توسعه بازسازی و نوسازی ۱۸ هزار دستگاه اتوبوس شهری پیش بینی شده است که با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی نیازمند تحقق است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی -روز شنبه ۱۸ مرداد- در آئین افتتاح پارک سوار صفه و رونمایی از ۸۰ دستگاه اتوبوس شهری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه بازسازی و نوسازی ۱۸ هزار دستگاه اتوبوس شهری پیش بینی شده است که با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی نیازمند تحقق است.

وی افزود: در راستای این برنامه متأسفانه در چند سال گذشته شهرداری‌های کشور نتوانستند آنچه که مورد نیاز این طرح است استفاده کنند زیرا منابع تحقق نیافت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما با توجه به رویکرد و تاکید دولت و منابعی که در تبصره ۱۸ پیش بینی شده است امسال برای ناوگان درون شهری و برون شهری مصوباتی در دولت داشتیم و تمهیداتی در نظر گرفته شد که از محل یارانه صرفه‌جویی سوخت و تسهیلات تبصره ۱۸ گامی در کاهش آلودگی هوای شهرها برداشته شود که نمونه آن یکصد دستگاه اتوبوس شهری است که شهرداری اصفهان توانست از این ظرفیت استفاده کند.

اجرای شهرسازی ریل پایه در کلانشهرها

وزیر راه و شهرسازی توسعه قطار شهری را از دیگر تمهیدات دولت برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور دانست و گفت: اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای سال گذشته تصویب شد و بر اساس آن اتصال مترو، راه آهن حومه‌ای با راه آهن سراسری کشور و ایجاد مراکز TOD که بتواند راه آهن درون شهری و برون شهری، اتوبوس درون شهری و برون شهری و تاکسی را در یک مرکز جمع کند و در آن مرکز مجتمع‌های تجاری، اداری و خدمات مدیریتی برای رفاه حال شهروندان وجود داشته باشد از رویکردهای وزارت راه و شهرسازی است که با عنوان شهرسازی ریل پایه شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ایده با رایزنی با وزارت کشور و شهرداری‌ها با اولویت در کلانشهرها اجرا می‌شود.

ادامه طرح باز آفرینی شهری در همت آباد

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اقدامات برای رفع مشکلات محله همت آباد اصفهان نیز، اظهار کرد: با الگوی موفقی که برای بازآفرینی شهری در اصفهان دنبال شده است، ماه گذشته طرح در شورای شهرسازی تصویب شد تا با همکاری مردم محقق شود. منابع اعتباری این طرح فراهم است و با مشارکت بیشتر مردم و پیگیری شهرداری نوسازی پیوسته محله همت آباد اجرا می‌شود.

اسلامی گفت: بودجه نوسازی محله همت آباد از محل تبصره ۱۸ فراهم می‌شود و جز یکصد هزار واحد سالانه است که پروانه آن رایگان بوده و تسهیلات وام بانکی ۵۰ درصد تخفیف دارد؛ همچنین سرانه‌ها را وزارت راه با سازمان‌های متولی ایجاد می‌کند از این رو محله سازی و نوسازی خانه‌ها و رفع نواقص موجود به صورت توأمان با مشارکت مردم اجرا خواهد شد.

کد خبر 437737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.