پیشرفت بزرگ‌ترین ناوگان‌های اتوبوس در جهان

جاکارتا، پایتخت کشور اندونزی، هر ساله میزبان بیش از ۲۰۰ میلیون مسافر است که از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به تردد در شهر می‌پردازند. به همین دلیل، این شهر بزرگ‌ترین ناوگان اتوبوس عمومی جهان را از آن خود کرده است که البته متأسفانه بدترین تصادفات و آلودگی‌های هوا نیز در آن اتفاق می‌افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت اندونزی و مقامات رسمی جاکارتا به طور روزافزون در تلاشند مسیرهای اتوبوسرانی را گسترش دهند و تعداد اتوبوس‌ها را نیز به حداکثر ممکن برسانند تا تردد را برای شهروندان تسهیل کنند. اما شهردار جاکارتا تنها به این اقدامات اکتفا نکرده است و در تلاش است حمل و نقل عمومی شهر را به سمت حذف گازهای گلخانه‌ای و ایجاد تردد پاک سوق دهد. سامانه حمل و نقل انبوه جاکارتا در سال گذشته مرحله آزمایشی اتوبوس‌های برقی را در مسیرهای عمومی آغاز کرده است و در نظر دارد در صورت موفقیت عملکرد این دستگاه‌های برقی، به زودی تعداد آن‌ها را در سراسر شهر برای استفاده عموم مردم افزایش دهد.

حدود چهار میلیارد نفر از مردم آسیا و اقیانوس آرام، یعنی ۹۲ درصد از کل جمعیت منطقه، در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. تردد از طریق وسایل حمل و نقل الکتریکی یکی از ۲۵ اقدام فنی بوده است که توسط اداره محیط زیست سازمان ملل متحد برای کاهش آلودگی هوا و نجات جان انسان‌ها توصیه شده است. اتوبوس‌های برقی در بازار خودروها الکتریکی بیش از سایر وسایل حمل و نقل عمومی به فروش رسیده، به طوری که در یک سال گذشته فروش آن‌ها با ۳۲ درصد افزایش مواجه بوده است.

پروژه‌های مکینزی، معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی، افزایش ۱۸ درصدی تعداد اتوبوس‌های برقی شهری در یک سال آینده را برای اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده‌اند و قرار است تا سال ۲۰۳۰، بیش از سه چهارم خرید و فروش این وسایل حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس‌های برقی صورت گیرد.
 

مقامات رسمی لندن نیز در نظر دارند به زودی تمام اتوبوس‌های یک طبقه شهر را الکتریکی کنند، و انرژی مورد نیاز برای حرکت اتوبوس‌های دو طبقه جدید را نیز از برق یا هیدروژن فراهم آورند. شهردار پایتخت انگلستان متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۷ تمام ۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهری لندن از انرژی تجدید پذیر بهره خواهند گرفت و میزان انتشار گازهای آلاینده در آن‌ها صفر خواهد بود.

کلانشهر نیویورک، که بزرگ‌ترین ناوگان اتوبوسرانی ایالات متحده آمریکا را از آن خود کرده است، تا سال ۲۰۴۰ به طور کامل از اتوبوس‌های برقی برای بخش عمومی بهره خواهد گرفت و این در حالی است که شهردار کالیفرنیا تصمیم گرفته است انتشار گاز کربن از طریق وسایل حمل و نقل عمومی را تا سال ۲۰۴۰ به صفر برساند.

در چین، که بزرگترین بازار فروش انواع وسایل حمل و نقل برقی جهان را به خود اختصاص داده است، بیش از ۱۸ درصد کل اتوبوس‌های سراسر کشور نیروی حرکتی خود را از برق تأمین می‌کند، که در میان شهرهای آن، شنژن با بیش از ۱۶ هزار اتوبوس برقی، بزرگ‌ترین ناوگان اتوبوس برقی جهان را از آن خود کرده است. البته در این راستا، سایر شهرهای چین نیز از شنژن عقب نمانده است؛ مثلاً شهردار شانگهای از برقی شدن تمام اتوبوس‌های عمومی شهر تا پایان سال ۲۰۲۰، یعنی دو سال زودتر از زمان مقرر شده، خبر داده است.

جالب است بدانید که کشور چین تنها پیشرو اتوبوس‌های برقی در جهان نیست، بلکه بیشتر خودروهای برقی جهان را نیز در خود جای داده است به طوری که بیش از نیمی از خودروهای الکتریکی فروخته شده سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ را از آن خود کرد.

البته حمل و نقل انبوه از طریق وسایل نقلیه الکتریکی مفهوم جدیدی نیست؛ در دهه ۱۹۴۰ کلانشهر ونکوور کانادا مملو از اتوبوس‌هایی بود که به سیم‌کشی‌های شهر وصل می‌شد و انرژی حرکتی مورد نیاز خود را از برق شهری تأمین می‌کرد.

کد خبر 437720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.