عاقبت طرح سوال از رئیس جمهور چه شد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

یکشنبه ۱۲ مرداد

جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و انتخاب نمایندگان ناظر در هیئت‌ها و مجامع و شوارها در دستور کار مجلس قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور گفت: به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.

محمد باقر قالیباف همچنین با بیان اینکه دوره کار و تلاش و پیگیری مشکلات اقتصادی مردم آغاز شده است، افزود: کاملاً طبیعی است که در این مسیر اشکالات و ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما بی تردید حرکت کلی که پیش روی ما درجهت قوی کردن مردم و در نتیجه ایجاد ایران قوی خواهد بود و ایران قوی که با قوی شدن تک تک مردم ایران به دست خواهد آمد، باعث پیروزی ما در جنگ اراده‌ها و شکست خوردن دو جریان تحریف و تحریم خواهد شد.

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی یکشنبه در انتخابات‌های جداگانه ناظران پارلمان در هیئت امنای مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی / شورای نظارت بر عملکرد سازمان صدا و سیما / هیئت نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت / شورای عالی معادن / کمیسیون احزاب / شورای صنایع دریایی / شورای اجرایی فناوری اطلاعات / شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری / شورای عالی استاندارد / شورای حقوق و دستمزد / شورای حقوق و دستمزد را تعیین کردند.

صباغیان: چرا دهن نماینده‌ها را گچ می‌گیرید؟

محمدرضا صباغیان در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی یکشنبه مجلس با استناد به مواد ۱۹۴ و ۱۹۵ آئین‌نامه داخلی مجلس بیان کرد: بنده از عملکرد هیئت رئیسه انتقاد دارم. چرا دهن نماینده را گچ می‌گیرید؟ هر موضوعی که باب میل شما نیست اجازه حرف زدن در خصوص آن داده نمی‌شود. بنده در جلسه قبلی نوبت تذکر داشتم اما این اجازه به من داده نشد.

وی در ادامه اظهار کرد: در جلسه قبلی پیرامون انتخاب رئیس دیوان محاسبات سوال بنده و عده‌ای دیگر از نمایندگان این بود که مطابق تبصره ۲ ماده ۵۱ قانون منتخب ۲۰ سال سابقه کار نداشته و همچنین بازنشسته است. اما شما اجازه ندادید تا این موضوع در مجلس شفاف شود.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس تصریح کرد: اگر این مسائل در مجلس روشن شود دیگر ابهامی باقی نمانده و شبکه‌های معاند نیز نمی‌توانند از شرایط سوءاستفاده کنند. اگر نماینده قدرت نداشته باشد مردم نیز قدرت نخواهند داشت.

شریعتی: منتظر ارائه گزارش رئیس جمهور و وزرا به مجلس هستیم

مالک شریعتی نیاسر در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی یکشنبه مجلس خطاب به رئیس جمهور و وزرای کابینه، بیان کرد: طبق ماده ۲۳۵ آئین‌نامه داخلی مجلس رئیس جمهور و هر یک از وزرا موظف هستند در مرداد ماه هر سال بر اساس برنامه‌های ارائه شده در زمان تشکیل دولت و اخذ رأی وزرا از مجلس، گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه‌های سال آینده خود را به صورت کمی و مقایسه‌ای به مجلس ارائه کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: ماده فوق تأکید دارد دولتمردان موظف به ارائه گزارش عملکرد هستند و این امر انتخابی نیست فلذا منتظر ارائه گزارش رئیس جمهور و وزرا به مجلس هستیم.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها می‌توانیم سهم جریان تحریم در مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم در برابر سهم تحریف را قضاوت کنیم. بخشی از مشکلات کشور ناشی از ندانستن است که به دلیل عدم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان است.

نظر الهیان درباره آمادگی وزارت‌علوم برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کنکور

زهره الهیان در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: تذکر بنده در رابطه با برگزاری کنکور در شرایط نابسامان کنونی است که منجر به نگرانی جدی در بین داوطلبان و خانواده‌های آنان شده است. ما دو هفته دیگر شاهد برگزاری کنکور سراسری در شرایطی هستیم که وزارت علوم از آمادگی لازم برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی برخوردار نیست. برگزاری آزمون در سالن‌های بسته در چندین ساعت می‌توانند منجر به آلوده شدن داوطلبان و انتقال آن به خانواده‌ها و جامعه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون تعداد زیادی از استان‌ها در وضعیت قرمز هستند و تعداد بیماران بستری در برخی از بیمارستان‌ها افزایش یافته است. در صورت برگزاری کنکور سراسری یک میلیون و ۲۰۰ هزار داوطلب که برخی از آنها از روستاها به حوزه انتخابیه سفر می‌کنند در سالن‌های بسته به مدت چندین ساعت امتحان می‌دهند و پشت درهای حوزه‌های امتحانی نیز خانواده‌های آن‌ها ازدحام خواهند داشت. قطعاً رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چنین وضعیتی مقدور نیست.

وی معتقد است: امروز ما پاسخی برای نگرانی داوطلبان نداریم؛ این‌که بر برگزاری کنکور در تاریخ معین پافشاری کنیم اشتباه است. از هیئت رئیسه خواستاریم تا طرح دو فوریتی که برای تعویق کنکور تهیه شده است را اعلام وصول کند. بر اساس این طرح به وزارت علوم فرصت داده می‌شود تا تکلیف ۸۰ درصد از صندلی‌های دانشگاه را بدون کنکور روشن کند و تنها تعداد محدودی از داوطلبان برای ورود به دانشگاه کنکور دهند

چهارشنبه ۱۵ مرداد

جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی طرح مالیات بر خانه‌های خالی، انتخاب ناظران پارلمان در شوراهای عالی و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمد باقر قالیباف در ابتدای این جلسه با ابراز تأسف از انفجار در بیروت لبنان از آمادگی ایران برای کمک خبر داد و از سازمان هلال احمر و نهادهای امدادی خواستار کمک سریع شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران مثل همیشه آماده هرگونه همکاری و کمک‌های انسان دوستانه است و برای تحقق و تسریع این امر با مقامات ذی‌ربط ایرانی و لبنانی همراه خواهند بود و در همین راستا از سازمان هلال‌احمر و نهادهای امدادی می‌خواهیم در اسرع وقت به کمک برادران‌مان به حادثه‌دیدگان در لبنان و بیروت حضور پیدا کرده و کمک کنند.

همچنین در جلسه علنی چهارشنبه با رأی مجلس ساز و کار اخذ مالیات از خانه‌های خالی تعیین شد که بر اساس آن مالکان واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر اگر در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره خواهند شد. در جریان بررسی این طرح رئیس مجلس تاکید کرد که هدف از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی عرضه واحدهای خالی به بازار بوده و هدف افزایش درآمد مالیاتی نیست.

در جلسه چهارشنبه نمایندگان در انتخاباتهای جداگانه ناظران پارلمان در شورای توسعه مدیریت / شورای عالی فضایی / شورای عالی بورس و اوراق بهادار / ستاد امر به معروف / شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی / هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار / هیأت واگذاری بنگاه‌های دولتی / شورای فقهی / هیئت عالی گزینش را تعیین کردند.

طباطبایی نژاد: اگر سرمایه گذاری در بورس بدل به تولید شود بهترین فرصت برای پیشرفت است

سید صادق طباطبایی نژاد در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک عید سعید غدیر گفت: مردم ایران این روزها در شرایط ویژه ای به سر می‌برند از طرفی بیماری منحوس کرونا بسیاری از معادلات را تغییر داده و چه بسیار عزیزانی که تاکنون از دست رفته اند. در ایران تا الان ۱۸ هزار نفر جان باختند. حج برگزار نشد و زیارت‌ها تعطیل شده است.

نماینده مردم اردستان در مجلس با اشاره به نزدیکی ماه محرم گفت: امید داریم که تدابیر دقیق و صحیحی انجام شود تا با دستورالعمل‌های بهداشتی این فریضه دینی کم رنگ نشود.

طباطبایی نژاد ادامه داد: از طرفی دیگر شرایط سخت اقتصادی وجود دارد که سفره‌های مردم را کوچک کرده است. در بازار مسکن جهش شدید قیمت و افزایش اجاره بها مشکلات زیادی ایجاد کرده است. بازار خودرو، ارز، سکه و دیگر اجناس آزار دهنده است. آنچه آزار دهنده است بعضی گزارش هاست که مثلاً برخی کالاهای اساسی که ارز دولتی دریافت می‌کنند تورم بیشتری از دیگر کالاها دارند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با استناد به سخنان رئیس اسبق دیوان محاسبات گفت: به گفته ایشان بودجه ۹۷ و ۹۸ نزدیک به ۶۰ درصد انحراف از خود بودجه و ۹۰ درصد انحراف از برنامه ششم توسعه داشته است. این به این معنا است که نظارت و اجرا دچار نقص است. شرایط بودجه کشور هم بسیار ویژه است. درآمد نفتی در حد صفراست و مالیات هم با توجه به شرایط اقتصادی متأثر از رکود و تحریم شرایط را حادتر کرده است.

وی در خصوص بازار بورس گفت: بورس هم فرصت است هم تهدید. این روزها بسیاری از مردم اموال خود را از بانک خارج می‌کنند و در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنند اگر این سرمایه گذاری بدل به تولید و ارزش افزوده شود بهترین فرصت برای پیشرفت است. اما اگر خدای ناکرده به صورت کاذب رشد کند تهدیدی برای اقتصاد و امنیت کشور است.

نماینده مردم اردستان در مجلس با استناد به دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شد اظهار کرد: پرهیز از احساسات و توجه به حساسیت شرایط دولت و کشور از نکاتی بود که مقام معظم رهبری عنوان کردند. در این روزها که دولت سال آخر خود را سپری می‌کند و کرونا و تحریم وضعیت ویژه‌ای ایجاد کرده است، هر گونه سوال و استیضاح یا تذکر باید به نفع مردم تمام شود. با توجه به تجربه نمایندگی‌ام در دوره قبل گمان می‌کنم که بعضی از تغییرها و اصلاحات باید از مجلس شروع شود.

میر تاج‌الدینی: هیئت رئیسه سوال از رئیس جمهور را به کمیسیون‌ها ارجاع کند

حجت الاسلام سید محمدرضا میر تاج‌الدینی در تذکری در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس، گفت: ۲۰۰ نفر از نمایندگان از رئیس جمهور سوال کردند که بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی این اقدام باید هر چه زودتر انجام شود. در مورد رئیس جمهور نباید بیش از یک ماه فاصله بیفتد در حالی که هنوز به کمیسیون‌ها ارجاع نشده است.

وی افزود: هیئت رئیسه باید سوال یا سوالات را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع کنند. چه مصلحتی بزرگ‌تر از این وجود دارد. وقتی مردم مشکلات عدیده اقتصادی دارند و شاهد نوسانات بی رویه قیمت ارز و مسائلی از این قبیل هستیم آیا رئیس دولت و رئیس جمهور نباید بعد از سه ماه در مجلس حاضر شوند و به سوالات پاسخ دهند؟

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: ما صحبت‌های آقا در دیدار ویدئو کنفرانسی را فراموش نکردیم. ایشان فرمودند نقش نظارتی مجلس را مهم می‌دانم که نقشی اساسی و حیاتی است و نباید به آن بی توجهی شود ولی باید با متانت و خردمندانه این نقش ایفا شود.

میر تاج‌الدینی اضافه کرد: از هیئت رئیسه می‌خواهم این موضوع را در جلسه خود مطرح کنند و بلافاصله آن را به کمیسیون‌ها ارجاع دهند. این روند حداقل دو سه هفته طول می‌کشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: امیدواریم وقتی رئیس جمهور برای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان به مجلس می‌آیند با معاون اول بیایند. آقای جهانگیری زمانی می‌گفت شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم قیمت ارز بالا می‌رفت حالا ایشان پاسخ دهند چرا در دوره آنها این طور شده است؟.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این تذکر گفت: در ماده ۲۱۰ اصل سوال از رئیس جمهور و الزام پاسخگویی مدیران اجرایی امری ضروری است و هیئت رئیسه هم از آن استقبال می‌کند همچنان که تعدادی از امضا کنندگان از اعضای هیئت رئیسه هستند ولی باید ملاحظات جدی در مورد وضعیت کشور داشت.

وی افزود: هیئت رئیسه به دنبال تمهید مقدمات است. شاید متون و مستندات هم باید کامل‌تر شود تا سیر طبیعی خود را طی کند اما این طور نیست که ما آن را از دستور کار خارج کرده باشیم. ان‌شاءالله در مسیر درست قرار می‌گیرد.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

یکشنبه ۱۲ مرداد

کمال حسین پور به رییس جمهور: علت افزایش نرخ اجاره بهای مسکن چیست؟ چرا دولت این بازار را کنترل نمی‌کند؟ لزوم چاره اندیشی و برنامه‌ریزی و ارائه راهکار مناسب در حوزه مبارزه با مواد مخدر، به وزیر کار: لزوم تسریع در احداث و تجهیز درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان، به وزیر نفت: لزوم تسریع در گازرسانی به تمامی روستاهای منطقه، به وزیر راه: تسریع در کنترل بازار مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و اجاره، به وزیر بهداشت: تسریع در احداث و تجهیز بیمارستان منطقه، به وزیر آموزش و پرورش: لزوم نوسازی و تجهیز مدارس منطقه، تذکر به وزیر راه.

ابوالفضل ابوترابی به وزیر ورزش و جوانان: علت انعقاد قراردادهای چند میلیون دلاری با مربیان خارجی در شرایط وضعیت فعلی اقتصاد کشور چیست؟ به وزیر کار: لزوم پرداخت یارانه نوزادان تازه متولد شده.

حاجی به رییس جمهور: لزوم جلوگیری از افزایش قیمت مصالح ساختمانی، به وزیر آموزش پرورش: ضرورت بازنگری در میزان فاصله حقوقی پرداختی شاغلین و بازنشستگان آموزش و پرورش طبق قانون، به وزیر کار: انتقال سوابق بیمه‌ای روستاییان از صندوق بیمه روستاییان و عشایر به صندوق بیمه تأمین اجتماعی، نظارت بیشتر بر عملکرد سازمان فنی حرفه‌ای و جلوگیری از رانت‌ها و سو استفاده‌های احتمالی برخی ادارات این سازمان.

جبار کوچکی نژاد و ساداتی نژاد به همراه چند تن از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش: لزوم پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان.

کوچکی نژاد به وزیر ارتباطات: لزوم اقدام در خصوص اجرای فیبر نوری و بهبود پوشش تلفن همراه در استان گیلان، به وزیر علوم: استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان برای اجرای پروتکل برگزاری کنکور.

چهارشنبه ۱۵ مرداد

علی علیزاده، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، علی اصغر عنابستانی و چهار نماینده دیگر به وزیر دادگستری: لزوم اقدام در خصوص رفع انحصار و ظرفیت‌زدایی کانون‌های وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضائیه در جذب و اشتغال دانش آموختگان حقوق. علی علیزاده و محمدحسین فرهنگی به وزیر ارتباطات و اطلاعات: لزوم تقویت پوشش تلفن همراه در استان آذربایجان شرقی. علی علیزاده و ۲۱ نماینده دیگر به وزیر جهاد کشاورزی: چرا بانک کشاورزی برای وام کشاورزان تقاضای وثیقه ملک شهری دارد؟

محمدتقی نقدعلی به وزیر اقتصاد و امور دارایی و رئیس جمهور: لزوم تسریع ارسال لایحه مالیات‌های مستقیم به مجلس. لزوم پرداخت یارانه به زوج‌های جوان و نوزادان تازه متولدشده. لزوم پیگیری پرداخت یارانه معیشتی به افرادی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند. به وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت و درمان: لزوم جلوگیری از دخالت سازمان دانش‌آموزی در توزیع فرم مدارس و دریافت مبالغ غیرقانونی از تولیدکننده‌های این کالا. لزوم نظارت و رفع نواقص موجود توسط سامانه تی. تی. ای. سی به رئیس جمهور: لزوم رسیدگی به توزیع غیرقانونی کتب درسی توسط وزارت آموزش و پرورش و آسیب دیدن کتاب و نوشت افزار از این تصمیم.

حسین حق‌وردی، به وزیر نیرو: لزوم صدور دستور بازگشایی سریع کانال آبی اف. سی ۵ و رفع نگرانی مردم شهریار و ملارد.

عباس مقتدایی به وزیر آموزش و پرورش: لزوم مرمت و بازسازی مدارس فرسوده روستاهای شرق اصفهان. به وزیر کار و رفاه اجتماعی: رفع مشکلات بیمه‌ای هنرمندان صنایع دستی. لزوم تأمین مواد اولیه صنایع دستی و بهره‌مندی هنرمندان از تسهیلات ویژه ارزی و کمک‌های ریالی دولت در تأمین این مواد. به وزیر جهاد کشاورزی: ضرورت تأمین نهاده‌های دامی یا ذرت مورد نیاز نهاده دامی.

عادل نجف‌زاده به وزیر بهداشت، درمان و آمدزش پزشکی: تشکیل دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان خوی. به رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی: لزوم تخصیص کامل بودجه به قانون حمایت از حقوق معلولان و سازمان بهزیستی.

ذبیح الله اعظمی به وزیر جهاد کشاورزی: لزوم تأمین کود مورد نیاز کشاورزان جنوب استان کرمان.

حسن نوروزی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: لزوم تسریع در صدور حکم قطعی برای اداره مراکز مخابرات رباط‌کریم و پرند. لزوم تقویت آنتن‌دهی همراه اول در رباط کریم و بهارستان. به وزیر کشور و آموزش پرورش: لزوم تشکیل بخش ۴۰۰ هزار نفری پرند. لزوم تأسیس اداره آموزش و پرورش در شهر پرند.

کد خبر 437654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.