راهکارهایی ساده برای کاهش مصرف برق

شدت مصرف برق در بخش غیر مولد خانگی در کشورمان بیش از استانداردهای جهانی است و همین امر ضرورت مدیریت مصرف را در فصل تابستان دوچندان ساخته، به نظر کارشناسان با چند ترفند ساده می‌توان مصرف برق را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

به گزارش ایمنا، میزان مصرف برق کشورمان از ابتدای اردیبهشت ماه بر اساس گزارش‌های شرکت مدیریت شبکه برق ایران روندی صعودی در پیش گرفت به گونه‌ای که در نیمه نخست مرداد ماه میزان مصرف، رکورد شکست و به بیش از ۵۸ هزار مگاوات رسید و همین امر بر نگرانی درباره تداوم روند تأمین برق پایدار دامن زد.

البته در این میان بخش عظیمی از مصرف برق کشور به وسایل فرسوده سرمایشی تعلق دارد. «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق نیز در این باره گفت: بالاترین میزان مصرف به وسایل سرمایشی تعلق دارد.

وی علت افزایش بار سرمایشی را استفاده بیشتر از کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی دانست و خاطرنشان ساخت: افزایش بار سرمایشی به دلیل نبود آمادگی لازم برای تحمل این افزایش، ممکن است شبکه را با مشکل روبرو کند.

رجبی مشهدی بر ضرورت مدیریت مصرف وسایل سرمایشی از سوی کاربران تاکید کرد و گفت: توصیه می‌شود مشترکان در ساعت‌های اوج مصرف که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است از به کار بردن وسایل پرمصرف تا آنجا که امکان دارد خودداری کرده و درجه کولرگازی خود را بر روی ۲۴ درجه تنظیم کنند.‌

روند نگران کننده مصرف برق ضرورت توجه بیشتر به مبحث مدیریت مصرف را بیش از پیش نمایان ساخته است و در این میان استفاده از روش‌هایی ساده و کم هزینه می‌تواند کمک شایانی به مدیریت مصرف د اشته باشد.

چند توصیه ساده برای کاهش مصرف برق

رعایت توصیه‌های زیر که از سوی شرکت توانیر منتشر شده، منجر به کاهش‌مصرف انرژی و یا افزایش مدت زمان کارکرد لامپ‌ها می‌شود.

استفاده از رنگ‌های روشن در هنگام رنگ آمیزی محیط‌های داخلی ساختمان نیاز به استفاده از روشنایی مصنوعی را به حداقل می‌رساند.

تمیز کردن منظم روی لامپ‌ها و حباب چراغ‌ها، نور تابش شده از آنها را افزایش می‌دهد، یک لایه گرد و غبار می‌تواند تا ۵۰ درصد شدت نوری لامپ را کاهش دهد.

استفاده از لامپ‌های کم مصرف در لوسترهای چند شاخه صرفه‌جویی خوبی به همراه خواهد داشت، در صورتی که تعداد شاخه‌های لوستر زیاد است برای هر شاخه کلید جداگانه‌ای در نظر بگیرید تا در مواردی که نیاز به نور همه شاخه‌ها ندارید فقط لامپ‌های قسمتی از شاخه‌ها را روشن کنید.

خودداری از مصرف لامپ‌های التهابی در منزل، این لامپ‌ها حدود ۹۵ درصد انرژی مصرفی را به گرما و تنها حدود پنج درصد از انرژی مصرفی آنها صرف تولید نور می‌شود در حالی که طول عمر متوسط یک لامپ کم مصرف، حدود ۱۰ برابر عمر متوسط بهترین نوع لامپ رشته‌ای و مصرف انرژی آن کمتر از ۲۰ درصد مصرف یک لامپ رشته‌ای با «شار» نوری برابر است.

سیم‌کشی الکتریکی غیر استانداردمی‌تواند سبب بالا رفتن مصرف و کم شدن عمر لامپ و سایر وسایل برقی شود، لذا توصیه می‌شود که هر چند سال یک بار سیم کشی منزل خود را توسط یک متخصص بررسی کنید.

برای نصب لامپ‌ها از سرپیچ‌های سالم، مرغوب و دارای نشان استاندارد ملی ایران استفاده کنید.

سعی کنید در هنگام مطالعه و انجام کارهای نیازمند به شدت روشنایی زیاد از نور موضعی استفاده کنید نور یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات با کیفیت معادل نور یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ و ات است.

لامپ‌های مهتابی سوخته‌ای را که در حال چشمک زدن است، به سرعت تعویض کنید.

بهتر است در راهروها و راه پله‌های منازل مسکونی از سنسورهای حساس به حرکت استفاده کرده تا در زمانی که تردد انجام نمی‌گیرد، انرژی الکتریکی به هدر نرود.

روشنایی‌های محیط‌های باز نظیر حیات مجتمع‌ها و … را همراه با یک فتوسل و سنسور حساس به حرکت، کنترل کنید در این صورت این روشنایی‌ها تنها در شب یا زمانی که شخصی در محل حضور داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این وسیله، انرژی مصرفی خود را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهید.

استفاده از لامپ‌های فلورسنت با رفلکتورهایی که توان بازتاب بیشتری دارند و «بالاست الکترونیکی» برای روشنایی اتاق کار و پارکینگ توصیه می‌شود. لامپ‌های کم مصرفی که به صورت مداوم روشن و خاموش می‌شوند، عمر مفیدشان کاهش می‌یابد.

قرار دادن لامپ‌های کم مصرف در قاب‌ها و چراغ‌های بسته و بدون تبادل هوا، بالاست لامپ را گرم کرده و باعث کاهش عمر مفید لامپ می‌شود.

علاوه بر این روش‌ها برای کاهش مصرف وسایل سرمایشی باید از دور کند کولرهای آبی و تنظیم درجه کولرهای گازی بر روی دمای آسایش استفاده کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 437644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.