نوروزی: دیپلماسی شهری مکمل دیپلماسی رسمی کشور است

شهردار اصفهان در گفت و گوی آنلاین با شهردار فرایبورگ، دیپلماسی شهری را مکمل دیپلماسی رسمی کشور دانست و گفت: دیپلماسی شهری ضرورت راهبردی برای فعالیت در عرصه بین الملل است.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی در دیدار مجازی با شهردار فرایبورگ پیرامون همکاری‌های مشترک بین دو شهر خواهرخوانده اصفهان و فرایبورگ با اشاره به اینکه این دو شهر سابقه طولانی در ارتباط با یکدیگر داشته‌اند، اظهار کرد: همکاری‌های اصفهان و فرایبورگ به سال ۲۰۰۰ میلادی بازمی‌گردد که ما در این راستا تبادل دانشجو و تبادل تجربیات ترافیکی دوجانبه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: علاقه مند بودم در نهصدمین سالگرد تأسیس شهر فرایبورگ شرکت کنم که متأسفانه شرایط کرونایی این اجازه را به ما نداد و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا گفت و گویی دوجانبه در ایران داشته باشیم.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه دیپلماسی شهری ضرورت راهبردی برای فعالیت در عرصه بین‌الملل است، اظهار کرد: از همین رو نگاه ما به دیپلماسی شهری تزئینی نیست، بلکه آن را مکمل دیپلماسی رسمی کشور می‌دانیم.

وی افزود: دیپلماسی شهری صرفاً مختص شرایط پایدار نیست و در بحران‌ها باید شهرها به کمک هم بیایند تا بر مشکلات جهانی غلبه کنند.

نوروزی با اشاره به اقدامات چندجانبه اصفهان در زمینه مقابله با کووید ۱۹ تصریح کرد: در این راستا وقتی متوجه شدیم شهر شیان به عنوان یکی از خواهرخوانده‌های اصفهان درگیر بیماری کرونا شده است با ارسال نامه به شهردار شیان، اعلام آمادگی برای کمک کردیم که متأسفانه ایران و اصفهان هم گرفتار این بیماری شد.

وی افزود: در همین زمینه به خواهرخوانده‌های خود اعلام کردیم باید اقدامات چند جانبه را در دستور کار قرار دهیم که ارسال نامه همدلانه برای اعلام همدردی و کمک از سوی شهرداری اصفهان به همه شهرهای خواهرخوانده از جمله این فعالیت‌ها بود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پیشنهاد ما به شهرهای خواهرخوانده این بود که پروژه‌های مشترک را برای مدیریت پاندمی کرونا اجرا کنیم، گفت: شهرداری اصفهان در برخی سازمان‌های بین‌المللی همچون متروپلیس عضویت دارد و از همین رو درصدد بودیم که پلتفرمی برای اشتراک نقطه نظرات شهرها ایجاد کنیم که سازمان متروپلیس در اقدامی ابتکاری این کار را با عنوان cities for global health فعال کرد و ما هم از اجرای ایده خود منصرف و به این ایده پیوستیم.

وی بیان کرد: شرایط تحریم‌های آمریکا و بروز پاندمی، وضعیت را برای مردم ما دشوار کرده است و ما در مقابله با کرونا گرفتار تحریم نیز هستیم و به همین سبب شهرداران شهرهای مختلف و اعضای سازمان‌های جهانی مانند ICCN، Citynet و متروپلیس را خطاب قرار دادیم تا در این فضا بر مشکلات کرونا غلبه کنیم.

نوروزی افزود: بخش دیگری از اقدامات ما اشتراک ایده‌ها و تجربیات در شبکه شهرهای خلاق یونسکو بود. همچنین با شهردار تهران و شهرداران برخی شهرهای جهان گفت و گوی مجازی در این خصوص داشتیم تا نقطه نظرات خود را منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به کمپین Corona2plus پیوستیم تا با این موضوع، از تحریم‌ها به عنوان یک اقدام ضدبشری یاد کنیم، گفت: در شرایط کرونایی تحریم دارو یک اقدام ضدبشری است، هرچند در مقابله با کرونا کادر درمانی توانسته‌اند، خوب بدرخشند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: آماده همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، همکاری شرکت‌های خصوصی، توسعه گردشگری برای آماده کردن زیرساخت‌های بین دو شهر اصفهان و فرایبورگ برای آینده هستیم.

فرایبورگ حاضر به ارسال تجهیزات پزشکی به اصفهان است

مارتین هورن، شهردار فرایبورگ نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در همه چالش‌ها در کنار شهر اصفهان هستیم، اظهار کرد: این همبستگی را تا پایان ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: امکان دیدار بین دو شهر در سال ۲۰۲۰ و تا عبور از بحران کرونا وجود ندارد اما از سال ۲۰۲۱ همکاری‌های دوجانبه از سر گرفته می‌شود.

شهردار فرایبورگ با اشاره به اینکه کرونا به یک چالش در این شهر هم تبدیل شده است و با توجه به فاصله اندک این شهر با شهرهای درگیر با کرونا در آلمان، این شهر تا حدودی تحت تأثیر ویروس قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر وضعیت تجهیزات درمانی و بیمارستان‌های اصفهان را نمی‌دانم اما حاضر به همکاری برای ارسال تجهیزات به اصفهان هستیم.

وی افزود: ما می‌توانیم ارسال تجهیزات پزشکی را در این شرایط از طریق سفارت آلمان در ایران پیگیری کنیم که طرف ایرانی می‌تواند لیست نیازهای خود را به سفارتخانه تحویل دهد.

هورن، همچنین از آمادگی فرایبورگ برای آموزش و تبادل دانش با پزشکان ایرانی در زمینه بیماری کرونا از طریق بیمارستان‌های آلمان خبر داد و گفت: امکان این کار از طریق ویدئو کنفرانس نیز وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با پایان بحران کرونا در سال ۲۰۲۱ میزبان شهردار اصفهان در شهر فرایبورگ باشد.

کد خبر 437624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.