موسوی: ابراز همدردی برخی قدرت‌ها با مردم لبنان مزوّرانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از حادثه بیروت و همدردی با ملت و دولت لبنان گفت: اظهار همدردی برخی کشورهای دشمن لبنان از این حادثه، ریاکاری دیپلماتیک و اقدامی مزوّرانه است.

به گزارش ایمنا، سیدعباس موسوی پنجشنبه در جمع خبرنگاران در ارومیه با تسلیت به ملت و دولت لبنان، تأسف خود را از این حادثه اعلام و اظهار کرد: برخی کشورها در این شرایط حساس، سعی کردند که از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و همان‌هایی که دولت و ملت لبنان را تحریم کرده و آنان را تحت فشار قرار داده بودند، از فرصت استفاده کرده و با ریاکاری ابراز همدردی کردند.

وی اضافه کرد: البته مردم لبنان و ملت‌های آزاده دنیا این ریاکاری و ابراز همدردی فرصت‌طلبانه را به خوبی تشخیص خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران آماده بازسازی بندر بیروت است، تاکید کرد: رئیس جمهور نیز دستورهای لازم را برای کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به دولت و ملت لبنان صادر کرده اند و این امر به همه نهادها ابلاغ شده است.

موسوی با اشاره به اینکه حق جمهوری اسلامی برای شکایت علیه متعرضان نسبت به هواپیمای مسافربری باقی است، اظهار کرد: بعد از این اقدام غیرقانونی توسط آمریکایی‌ها، شکایت اولیه در این خصوص انجام گرفت و برنامه ریزی های ویژه ای نیز با همراهی نهادهای مختلف و دخیل درباره اعتراض به این اقدام غیر قانونی انجام شد.

وی گفت: این اقدام، تهدیدی جدی علیه مسافران هواپیمای غیرنظامی و خلاف همه مقررات و حقوق بین المللی بود که البته پاسخ لازم به وقت مقتضی به این راهزنی هوایی داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط وسیع و عمیق‌تر بین دو کشور یکی از اهداف کاری اوست، افزود: در راستای توسعه مراودات بین دو کشور، سفرهای خوبی به استان‌های مرزی شامل آذربایجان شرقی، گیلان، اردبیل و آذربایجان غربی که همسایگان جمهوری آذربایجان است، داشتم که پتانسیل‌های بالقوه و بالفعلی در این مناطق مشاهده شد.

موسوی اضافه کرد: مقامات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان نیز آماده توسعه مراودات هستند که همراهی بخش خصوصی در تنوع بخشی به مراودات اقتصادی موجب سرعت بخشیدن به این امر خواهد بود.

وی عنوان کرد: آذربایجان غربی نیز امکان و ظرفیت قابل توجهی در این خصوص دارد و می‌توان از این ظرفیت در توسعه صادرات کالاها و خدمات فنی مهندسی استفاده کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه توسعه تجارت با همسایه‌ها را از جمله راهبردهای مهم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و اظهار کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا، در حال حاضر تقریباً اکثر مرزهای آذربایجان غربی باز است و مراودات اقتصادی صورت می‌گیرد که امیدواریم با رفع مشکل شیوع این بیماری، شاهد توسعه این روابط اقتصادی هم باشیم.

موسوی با اشاره به تلاش تبلیغاتی آمریکایی‌ها علیه کشورمان گفت: آنان در مقاطع مختلف امواج تبلیغاتی را علیه کشورمان به راه انداخته اند که این تلاش آنان بسیار گسترده است.

وی با بیان اینکه در مقابل این تلاش مذبوحانه دشمنان، سواد رسانه‌ای ملت ایران نیز افزایش یافته، افزود: دشمنان سعی دارند با استفاده از وارونه کردن حقایق و تبلیغات سو، علیه کشورمان تبلیغات گسترده به راه بیندازند ولی هوشیاری ملت، مانع اصلی در مقابل این تلاش آنان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما خیلی روی برخی اقدامات آمریکایی‌ها و مواضع آنها که از سوی جریان‌های خاص دیکته می‌شود، حساب باز نمی‌کنیم و آنان را به واقع‌نگری نسبت به دولت و ملت ایران دعوت می‌کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 437615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.