تاثیر سرماخوردگی عادی در ابتلا به کرونا

تاثیر سرماخوردگی عادی در مقابل ابتلا به کرونا، انجام پنجمین عملیات انتقال هوایی قلب اهدایی، راه اندازی کلینیک مجازی بازتوانی ریوی بیماران کرونا، تخلف‌های برخی عطاری‌ها و ارتباط سندروم تخمدان پلی کیستیک و مشکلات قلبی زنان را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان معتقدند افرادی که اخیراً دچار سرماخوردگی عادی شده‌اند سلول‌هایT سیستم ایمنی آن‌ها ممکن است کرونا ویروس را تشخیص داده و به مقابله با آن کمک کند.

دانیلا ویسکوف، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه ایمنولوژی لاجولا کالیفرنیا، در این زمینه گفت: در حال حاضر می‌توانیم اثبات کنیم که در برخی افراد حافظه از پیش موجود سلول T علیه ویروس‌های سرماخوردگی عادی می‌تواند کرونا ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ را شناسایی کند و حتی ساختارهای مولکولی دقیق را تشخیص می‌دهد.

وی ادامه داد: این مسئله می‌تواند توضیح دهنده این مطلب باشد که چرا برخی افراد دچار علائم خفیف این بیماری شده‌اند، البته هنوز خیلی زود است که بگوییم حافظه سلول ایمنی به بهبودی سریع کووید ۱۹ کمک می‌کند و باید بدانیم ویروس‌های سرماخوردگی نوع بسیار کم خطرناک کرونا ویروس هستند.

محققان با بررسی نمونه‌های جمع آوری شده از افراد دریافتند که سلول‌های T حافظه سیستم ایمنی که سرماخوردگی عادی را تشخیص می‌دهند می‌توانند محل‌های اصلی کرونا ویروس را هم شناسایی نمایند.

انجام پنجمین عملیات انتقال هوایی قلب اهدایی

رئیس سازمان اورژانس کشور از انتقال پنجمین قلب اهدایی در سال جاری خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده توسط سازمان اورژانس کشور، اداره پیوند وزارت بهداشت پنجمین عملیات انتقال قلب اهدایی از پسر ۱۹ ساله، از رشت به تهران توسط اورژانس هوایی انجام شد.

پیرحسن کولیوند افزود: صبح پنجشنبه ۱۶ مرداد ١٣٩٩، نمایندگانی از سازمان اورژانس کشور و اداره پیوند، به همراه یک تیم جراحی برای انجام عملیات انتقال قلب، از تهران به سمت رشت اعزام شدند.

راه‌اندازی کلینیک مجازی بازتوانی ریوی بیماران کووید ۱۹

کلینیک مجازی بازتوانی ریوی بیمارستان امام خمینی آماده پاسخگویی به نیازهای بیماران کووید ۱۹ است و گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشکده مجازی، بیمارستان امام خمینی و انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران و با استفاده از شواهد علمی نوین و معتبر نسبت به طراحی و تدوین بسته مجازی بازتوانی ریوی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اقدام کرده است و این کلینیک مجازی به بیماران ترخیص شده از بیمارستان خدمات مجازی و حضوری ارائه می‌دهد.

یکی از مشکلات اصلی بیماران بهبود یافته از فاز حاد و بستری بیماری کووید ناتوانی، محدودیت تنفسی و جسمانی آن‌ها است.

برنامه بازتوانی ریوی متشکل از ارزیابی اولیه طبی و فیزیکی، تمرینات تنفسی، تمرینات مختلف هوازی، قدرتی و کششی است که بر اساس قضاوت متخصصان پزشکی ورزشی حاضر در این کلینیک مجازی و با توجه به شرایط بیمار تجویز و با استفاده از محتوای مجازی به شکل کلیپ و دستورالعمل‌های ساده، آموزش مراحل مختلف به بیمار برای اجرای برنامه در منزل انجام می‌شود.

با پیگیری‌های مستمر، منظم و با افزایش تدریجی شدت و تناوب تمرینات، این برنامه بازتوانی می‌تواند با کم‌ترین عارضه و در کمترین زمان، زمینه ساز بازگشت فرد به زندگی عادی شود.

همچنین گروه پزشکی ورزشی برنامه بازتوانی حضوری در کلینیک‌های پزشکی ورزشی را طراحی کرده که بیماران بعد از سپری شدن دوران قرنطینه در این برنامه می‌توانند زیر نظر متخصصان پزشکی ورزشی شرکت کنند.

تخلف‌های برخی عطاری‌ها

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بر ضرورت تشکیل کارگروه مشترک با وزارت صمت و جهاد کشاورزی در حوزه داروهای گیاهی تاکید کرد.

نفیسه حسینی یکتا گفت: یکی از مباحثی که باید به آن اشاره کنم داروهای گیاهی است، چراکه این ظرفیت از بین می‌رود و ما از آن بهره کافی را نمی‌بریم، پس ضرورت دارد که در این راستا کارگروهی را با وزارت صمت و جهاد کشاورزی تشکیل داده و به اخذ تصمیمات مؤثرتر در حوزه داروهای گیاهی بپردازیم.

وی در خصوص نظارت بر عطاری‌ها و جلوگیری از سو استفاده‌های آن‌ها، گفت: در این مورد انجام کارهای سلبی و ایجابی را باید موازی پیش ببریم، در برخی مواقع مساعدت بخش‌ها و معاونت‌هایی که کار بازرسی را برعهده دارند، بسیار کمک کننده است. تخلفات برخی عطاری‌ها معضل بزرگی است، برای مثال بسیاری از داروهایی که برای درمان چاقی ارائه می‌شود، دارای کورتون و بسیاری از داروهایی که به منظور ترک اعتیاد به مشتریان فروخته می‌شود، دارای مواد مخدر است.

سندروم تخمدان پلی کیستیک خطر مشکلات قلبی زنان را افزایش می‌دهد

مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان دهه ۳۰ و ۴۰ سالگی دارای مشکل سندروم تخمدان پلی کیستیک با ریسک بالای ابتلاء به بیماری قلبی روبرو هستند.

کلار اولیور ویلیامز عضو تیم تحقیق از دانشگاه کمبریج بریتانیا، در این زمینه گفت: زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌توانند با انجام اقدامات کوچک نظیر مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و ورزش کردن، سلامت قلب خود را حفظ کنند.

برآوردها نشان می‌دهد حدود ۶ تا ۲۰ درصد زنان در سنین باروری مبتلا به این سندروم هستند و ویژگی‌های این اختلال شامل وجود چندین کیست در داخل تخمدان، عادت ماهانه‌های نامنظم، رویش زیاد مو در بدن یا ریزش موی سر به دلیل میزان بالا هورمون‌های مردانه و مشکل در باردارشدن است.

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک احتمالاً دچار اضافه وزن بوده یا چاق هستند، و مبتلا به دیابت و فشارخون بالا هستند که همگی از فاکتورهای پرخطر ابتلاء به بیماری قلبی و سکته است، برخی علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک فقط در طول سال‌های باروری وجود دارند، از این‌رو این احتمال وجود دارد که ریسک بیماری قلبی در سنین بالاتر از بین برود.

این مطالعه شامل ۶۰,۵۷۴ زن دریافت کننده درمان ناباروری از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۵ بود و از بین این تعداد، ۱۰.۲ درصد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک بودند. گزارش پزشکی این زنان به مدت ۹ سال تحت بررسی بود. در طول این مدت ۲۹۲۵ (۴.۸ درصد) از زنان مبتلا به بیماری قلبی عروقی شدند.

در مجموع، زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک ۱۹ درصد در معرض ریسک بالاتر ابتلاء به بیماری قلبی عروقی هستند.

کد خبر 437560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.