۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
سبک فرزند پروری شما کدام است؟

یک متخصص مشاوره گفت: منظور از شیوه‌های فرزندپروری روش‌هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند، این سبک‌ها تحت تاثیر متغیرهای زیادی از جمله تیپ شخصیتی والدین، محیط زندگی، سبک زندگی و میزان سلامت روانی مشخص می‌شود.

سمیه بازرگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سبک تربیتی فرزندان توسط والدین اظهار کرد: گروه اول والدینی هستند که تحت عنوان والدین هلی‌کوپتری از آن‌ها نام برده می‌شود، این گروه از والدین طاقت دیدین ناراحتی، درد، رنج و هیجان فرزند خود را ندارند و در زمان نیاز کودک مانند هلی‌کوپتر پرواز می‌کنند و خود را به او می‌رسانند، این والدین به کودک خود این پیام را می‌دهند که تو از عهده کار خودت برنمیایی و ما باید در کنار تو باشیم.

وی افزود: دسته دوم والدین پلیس نام دارند، این گروه از والدین بسیار قانون‌مند هستند و انعطاف پذیری ندارند، قوانین و مقررات بسیار سخت گیرانه برای فرزند خود می‌گذارند، این گروه اجازه انجام خطا را به فرزند نمی‌دهند که این مسئله تأثیر بدی بر تربیت آن‌ها می‌گذارد.

این متخصص مشاوره اضافه کرد: گروه سوم از والدین تحت عنوان والدین خواب نام گرفته‌اند، این گروه تمایل به دخالت در تربیت فرزند خود ندارند و تحت هیچ شرایطی فرزندشان را محدود نمی‌کنند و پیام طرد شدن را به فرزند خود می‌دهند.

بازرگان بهترین گروه از والدین را والدین مهربان دانست و خاطر نشان کرد: والدین مهربان بهترین گروه از والدین هستند، خصوصیات والدین مهربان در چهارچوب تشویق، تحسین، همدلی و اعتبار بخشی به احساسات فرزندان تعریف می‌شود و به جای تمرکز بر رفتار کودک تمرکز بر دلیل رنج کودک دارند به طوری که از پرخاشگری فرزند خود شکایتی ندارند و همیشه به دنبال علت رفتارهای فرزندشان هستند، به طور مثال در زمان بروز لجبازی کودک به دنبال علت آن هستند.

کد خبر 437556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.