جامعه سلامت کشور در طول تاریخ در کنار مردم ایران بوده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه سلامت کشور در طول تاریخ در کنار مردم ایران بوده است و به طور ویژه در ۴۰ سال اخیر تجربه حضور همدلانه وسیع کادر بهداشتی و درمانی کشور را در دوران محتلف از جمله دفاع مقدس شاهد بودیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، سید عباس صالحی در آئین رونمایی از قطعه مدافعان سلامت ارکستر ملی ایران که با حضور وزیر بهداشت در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: امسال چهلمین سالگرد آغاز دوران دفاع مقدس است و از خاطرمان نرفته که در آن هشت سال، کادر بهداشتی و درمانی چگونه در کنار رزمندگان اسلام بودند و پا به پای مدافعان خاک میهن حرکت کردند.

وی افزود: جامعه سلامت در مقاطع مختلف تاریخ کشور، جایگاه خاصی را داشته‌اند. سال ۵۷ در کشور حدود ۱۴ هزار پزشک عمومی و متخصص که بخش زیادی از آنها هم غیرایرانی بودند، در کشور فعالیت داشتند. در دوران دفاع مقدس، کادر بهداشتی و درمانی به خوبی به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پرداخت. در عملیات کربلای ۵ که عملیات تقریباً طولانی‌تری بود، یک هزار پزشک و جراح حضور داشتند و بیش از ۴۰ هزار مجروح در این عملیات را درمان کردند.

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس، شاهد لایه‌های مختلف درمان بودیم. اول اورژانس خط مقدم بود. در مرحله بعد بیمارستان‌های صحرایی قرار داشتند. بیمارستان‌های صحرایی در دفاع مقدس با سایر جنگ‌ها، تفاوت زیادی داشت. معمولاً در سایر جنگ‌ها، بیمارستان‌های صحرایی حداقل ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر با خط مقدم فاصله داشتند، اما در دوران جنگ تحمیلی، فاصله این بیمارستان‌ها با خط مقدم کمتر از ۲۰ کیلومتر بود.

صالحی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس بیش از ۲۴۰ اتاق عمل در بیمارستان‌های صحرایی فعال بود که تأثیرات بسیار زیادی در کاهش تلفات داشت چون فاصله رسیدن یک مجروح تا اتاق عمل در سایر جنگ‌ها، ۴۵ تا ۹۰ دقیقه بود اما در ایران، این رقم کمتر از ۲۵ دقیقه بود و اگر چنین اتفاق و تدارکی نبود، تلفات و شهدای جنگ حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یافت.

وی گفت: بعد از بیمارستان‌های صحرایی در نزدیکی خط مقدم جنگ، شاهد بیمارستان‌های شهرهای مرزی و بعد بیمارستان‌های سایر شهرهای کشور بودیم. شاید تاریخ جنگ را بدون تاریخ پزشکی جنگ نتوان نوشت. تاریخ جنگ پا به پای تاریخ پزشکی جنگ حرکت می‌کند. مجروحان شیمیایی در دوران دفاع مقدس شبیه بیماری کرونا، یک مساله جدید بود و جهان با مساله مجروحان شیمیایی در این قالب، مواجهه نداشت. ۱۰۰ هزار نفر در ایام جنگ، مجروح شیمیایی شدند اما کادر درمانی برای درمان آنها درگیر شدند، اما با ویژگی‌های خاصی که شامل انرژی، ایمان، پیگیری، جدیت و عنایات الهی کادر درمانی با این پدیده ناشناخته، ارتباط گرفت و در این زمینه پیروز و موفق شد.

صالحی تصریح کرد: از اواخر سال گذشته و در طول ماه‌های اخیر شاهد ایثار و جانفشانی مجدد کادر بهداشتی و درمانی کشور هستیم. این اتفاق بسیار وسیع و گسترده است و در تاریخ ایران زمین باقی خواهد ماند. این اتفاق همراه با شاخه‌های مختلفی از وجوه خدمات کادر بهداشتی و درمانی است و آنها از سلامت دفاع کرده‌اند و شهید راه سلامت شده و به این بیماری نیز مبتلا شده‌اند.

وی افزود: فضای حوزه فرهنگ و هنر کشور در شش ماه گذشته، در حوزه‌های مختلف به میدان آمد و در مورد آموزش‌ها، همراهی و همیاری‌ها در کنار مدافعان سلامت قرار گرفت. جریان هنر کشور در این ماه‌ها یکی از دوران پرافتخار خودش را گذراند گرچه محافل هنری به خاطر ایام کرونا تعطیل شد اما جامعه هنری مسئولیت اجتماعی خودشان را برای این دوره به خوبی ایفا کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز شاهد رونمایی از قطعه نوای آدمیت برای تقدیر از مدافعان سلامت هستیم و این کار به سختی تولید شد، اما برای افرادی که در ایام سخت، به کمک مردم ایران آمدند، تولید شد و امیدواریم که این هدیه کوچک، کمک و زمینه‌ای برای تجدید روحیه پر توان کادر بهداشتی و درمانی کشور باشد.

کد خبر 437554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.