دنیای خبرها از نگاه خبرنگاران نوجوان

با لباس‌های زرد و سبزشان در جشنواره فیلم کودک به چهره‌هایی محبوب تبدیل شدند، مرکز توجهات به سمت آن‌ها آمد و نشان دادند که نوجوانان هم می‌توانند شغل حساسی نظیر خبرنگاری داشته باشند، اما دیدگاه یک نوجوان به خبرنگاری و مفاهیم آن تفاوت زیادی با نسل‌های قبلی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفدهمین روز از دومین ماه تابستان هرسال روزی به نام آنهاست. آنها که با قدرت اعجاز آمیز قلمشان و با دریچه روشن نگاهشان آگاهی از وقایع و اتفاقات را به مردم هدیه می‌دهند. آنها که شاید یک روز در تقویم برای گرامی‌داشت شغلشان کم باشد، نامشان خبرنگار است نامی خالی از ابهام. پشت نام خبرنگار، اما مملو از مهارت، دانش، تعهد، دقت، صداقت و درست نویسی است. سخت است همیشه بخواهی بالاتر از مسائل و درگیری‌های روزمره و واقعیت‌های ملموس، به آرمان‌های شغلت بیندیشی و گام‌هایت را فراتر از مرزهای مادی برداری. این فعالیت برای بسیاری از نوجوانان تبدیل به رؤیا شده، رویایی که برخی از آن‌ها توانستند جرعه‌ای از آن را تجربه کنند.

خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی‌های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره‌های آموزشی دیده، به کشف حقیقت‌ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.

امروز صحبتمان درباره کسانی است که از نوجوانی پا به عرصه رسانه و خبرنگاری گذاشته‌اند. جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان فرصتی شد برای حضور گرم و پرانرژی‌شان در فضای خبر و خبر نویسی. خبرنگاران نوجوانی که پیش از شروع فعالیت خبری از منظر داشتن اطلاعات عمومی، فن بیان، هوش اجتماعی و خلاقیت در دو مرحله آزمون زیر ذره بین قرار گرفتند و از میان ۳۰۰ نفر شرکت کننده تنها ۲۶ نفر به این رویداد بین‌المللی دعوت شدند.

از شوق و ذوق حضور و نگاه پرمهرشان به اخبار و رویدادهای جشنواره فیلم کودک هر چه بگوییم کم گفتیم. خبرنگارانی که سرشار از استعداد هستند و سوالات و نحوه برخورد آن‌ها با آثار در نشست‌های خبری خود تبدیل به خبر می‌شد! حضور این نوجوانان پرسش‌گر برای سینماگران و خبرنگاران با تجربه به قدری جذاب بود که خبرهای درباره آن‌ها بیشتر بود تا خبرهای آن‌ها.

تصور عمده درباره خبرنگاران، انسان‌هایی با قدرت تحلیل بالا و دیدگاه عمیق درباره مفاهیم مختلف است. اما خبرنگاری از دیدگاه یک نوجوان به چه شکل می‌تواند، نگاه نوجوانان به مفاهیم مختلفی نظیر سانسور، خط قرمز و غیره که در این حرفه مطرح می‌شود چیست؟

مهم‌ترین اصل در خبرنگاری صداقت است

آفرین عدیلی، یکی از خبرنگاران نوجوانی است در چندین دوره جشنواره فیلم کودک سابقه داوری و خبرنگاری دارد؛ او می‌گوید: حضور فعال در محیط رسانه‌ای آن هم به عنوان خبرنگار از چالش برانگیزترین اتفاقاتی است که آن را تجربه کردم. وقتی خبرهایی که برای نوشتن و تنظم‌شان انرژی و زمان زیادی صرف کردیم، در روزنامه اصفهان زیبا یا سایت جشنواره بارگذاری می‌شد واقعاً احساس خوبی داشتیم.

او ادامه می‌دهد: خبرنگاران زیادی در جامعه می‌بینم و تصور می‌کردم خبرنگاری شغلی خسته کننده یا حوصله سربر است، اما با ورود به این حوزه متوجه شدم که خبرنگاری واقعاً جذاب و شیرین است. حس کنجکاوی خبرنگاران برای یافتن پاسخ سوالاتشان محیطی‌گیرا و جذاب را فراهم می‌آورد.

این خبرنگار نوجوان یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هر خبر وجود صداقت و راستی در آن می‌داند و درباره مقوله سانسور اظهار می‌کند: سانسور یکی از بزرگترین چیزهایی است که امتیاز ویژه خبر را از آن می‌گیرد.

در مقابل نوشتن هر خبر بار مسئولیتی بر دوش خبرنگار قرار می‌گیرد

یگانه محمدی که سابقه حضور در جمع خبرنگار نوجوان جشنواره فیلم کودک را دارد، معتقد است که گام‌هایی ابتدایی جاده خبرنگاری را جدی برنداشته است. او توضیح می‌دهد: با گذشت زمان به این پی بردم که واقعاً به این حرفه علاقه دارم. چاپ شدن خبرها و کار شدن آنها در سایت خبری در ابتدا احساس معروفیت به من داد. در مقابل خبر نوشته شده مسئولیتی بر دوشمان قرار می‌گیرد و نگرانی درباره اینکه خبری به چه میزان برای مخاطبان کاربردی و جذاب خواهد بود همیشه وجود دارد.

او یکی از چالش‌هایی که در طول مدتی که به عنوان خبرنگار نوجوان جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده را ساعت کار زیاد و کم‌خوابی و بیدار ماندن‌های طولانی عنوان می‌کند و می‌گوید: یکی از چالش‌های مهم دیگر خبرنگاری سانسور است. قطعاً هر خبرنگاری در طول فعالیت کاری‌اش تجربه‌هایی از سانسور یا ویرایش بخش‌هایی از خبرهایش را داشته. خبرنگاران نوجوان نیز از این قافله جدا نبوده و همگی تجربه‌های هر چند کوچک در این زمینه دارند؛ تجربه‌هایی که هرچند در اوایل کار کمی سخت با آن کنار می‌آمدیم، اما در ادامه به تجاربمان در زمینه خبرنگاری افزود. از نگاه من خبرنگاری یعنی آگاه سازی مردم و این آگاه سازی از اهمیت بسیاری برخوردار و نیازمند مهارت‌هایی است.

خبرنگاری شغلی از جنس دغدغه است

کیارش کامیابی، خبرنگار نوجوان بخش انگلیسی و تصویری جشنواره فیلم کودک نیز با اشاره به تجربیات خود در حوزه خبر، تصریح می‌کند: یکی از ویژگی‌های که نه تنها من بلکه بیشتر خبرنگاران نوجوان دارند قدرت کلام قوی و مهارت نوشتار است. خبر حوزه‌ای است که هر دوی اینها را می‌طلبد و بستر مناسبی برای فعالیت نوجوانان است و می‌تواند برای ما نوجوان کسب تجربه‌ای برای شروع یک راه پر فراز و نشیب باشد.

او اضافه می‌کند: موضوع غیرقابل انکار این است که هر رسانه در چارچوب قوانینی فعالیت می‌کند و به نظر من سانسور کردن خبرهای در یک رسانه چندان کار صحیحی نیست، اما بزرگ نمایی یا کوچک‌تر جلوه دادن اخبار شیوه‌ی بهتری برای فعالیت در چارچوب قوانین رسانه‌ها است. خبرنگاری شغلی سرشار از دغدغه است دغدغه‌هایی از جنس مردم. خبرنگاری شغلی است که تمام وقت یک خبرنگار خرج آن می‌شود شغلی که روز و شب ندارد و مکان و زمان نمی‌شناسد و یک خبرنگار باید بکوشد تا از جان و دل برای رساندن اخبار به مردم تلاش کند.

مانیدا ایزدخواستی دیگر نوجوانی است که درباره تجربیات خود از خبرنگاری می‌گوید: درگوشه و کنار برنامه‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان سوژه‌های نابی که نباید از دست بروند کم نبود و بچه‌های تیم خبرنگاران نوجوانان از موضوعات ریز نیز نمی‌گذشتند و به تمامی موضوعات با جزئیات کامل می‌پرداختند. خبرنگاری جاده‌ای پر فراز و نشیب است که اگر کسی بدون علاقه وارد آن شود وسط‌های کار جا میزد و نمی‌تواند به این مسیرادامه دهد و لازمه ورود به این فعالیت علاقه است.

استعداد و ذوق خبرنگاران در فعالیت‌هایشان غیرقابل انکار است. این روزها نوجوانان تسلط و اشراف کامل به محتوای بسترهای آنلاین دارند، محتوایی که هیچگاه نمی‌توان آن را کنترل کرد و گاهاً مخرب است. شاید بهترین راه برای کنترل این محتوا و اطلاعات سپردن آن به دست خود نوجوانان باشند. نسل جوان ایران نشان دادند که درک کافی و لازم را برای در دست گرفتن برخی کارهای حساس نظیر خبرنگاری دارند و روز خبرنگار بهانه خوبی است تا به مفهوم "خبرنگار نوجوان" بپردازیم. مفهومی که باید بستری فراهم شود تا پا را فراتر از رویدادهایی نظیر جشنواره فیلم کودک بگذارد و بتواند تجربه‌هایی عمیق‌تر از روزنامه‌های دیواری مدارس کسب کند. این رویکرد شاید بتواند فقر اطلاعاتی و رسانه‌ای در حوزه نوجوان را در بلند مدت برطرف کند.

گزارش از: زهرا اکبریان - خبرنگار ایمنا

کد خبر 437549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.