اصرار بهارستان به سوال از رئیس‌جمهوری

سرنوشت طرح سوال از رئیس جمهور، گلایه‌های دیروز رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت، انفجار بیروت و تصویب طرح مالیات بر خانه های خالی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۱۶ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصرار بهارستان به سوال از رئیس‌جمهوری» به بررسی سرنوشت طرح سوال از رئیس جمهور پرداخت و نوشت: در حالی که انتظار می‌رفت پس از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و توصیه ایشان به همکاری قوا، رفتار مجلس نسبت به دولت ملایم‌تر شود – چنان که جمعی از نمایندگان که سودای استیضاح رئیس‌جمهوری را داشتند از آن منصرف شدند – اما به نظر می‌رسد نمایندگان تازه به مجلس رسیده، ترجیح می‌دهند سوال از رئیس‌جمهوری به عنوان ابزار نظارتی بهارستان علیه دولت استفاده کنند و بر آن اصرار هم دارند.

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس در تذکری شفاهی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۱۰ آئین نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی بیان کرد: بر اساس این دو اصل در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان قصد داشته باشند در خصوص یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهوری از ایشان سوال بپرسند می‌توانند صراحتاً سوال خود را به هیئت رئیسه تقدیم کرده و رئیس مجلس در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع دهد و هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده رئیس‌جمهوری و نماینده سوال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. وی در ادامه اظهار کرد: نزدیک به یک ماه است که قریب به ۲۰۰ نماینده مجلس سوالاتی را از رئیس‌جمهوری تقدیم رئیس مجلس کردند. رئیس مجلس یا هیئت رئیسه حق ندارد حق نمایندگان را تضییع کند. در اصل تعامل بین دولت و مجلس شکی نیست اما این تعامل یک ابزار نظارتی در اختیار مجلس گذاشته است که اگر آن را کنار بزنیم نمی‌توانیم چشم‌انداز ایران قوی داشته باشیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما انتظار داریم که رئیس‌جمهوری در مجلس حاضر شده و از طرح‌های خود برای خروج از شرایط کنونی صحبت کند. اگر رئیس‌جمهوری برنامه‌ای ندارد استیضاح ایشان باید در دستور قرار گیرد. در صورتی که رئیس مجلس در راستای سوال از رئیس‌جمهوری کم کاری کند مجلس نیز در کم کاری دولت شریک خواهد بود.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گلایه‌های روحانی از کاسبان تحریم» به بررسی ضرورت همگرایی در امور کشور پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران به عنوان پیشگام در مردم‌سالاری در منطقه است، تاکید کرد: تا به صندوق انتخابات و آرای مردم احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی به ما صدمه نمی‌زند. حسن روحانی صبح دیروز در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه وارد آخرین سال خدمت به مردم شدیم، اظهار داشت: هشت سال خدا به ما برای خدمت به مردم توفیق داد. از این هشت سال هفت سال تمام شد ان‌شاءالله خداوند به ما توفیق بدهد که یک سال باقیمانده از دولت را هم خادم مردم باشیم.

رهبر معظم انقلاب در قسمت دوم سخنرانی ایشان بحث سیاسی و اجتماعی و شرایط کشور بود که بسیار مهم بود. ایشان غیر از بحث کرونا، دو مشکل مهم را مطرح کردند؛ مشکل تحریم و تحریف. تحریم بسیار رنج‌آور است، ولی تحریف دردآور است. تحریم را دشمن را انجام می‌دهد و ما آثار آن را لمس می‌کنیم. تحریف را گاهی دشمن انجام می‌دهد و گاهی متأسفانه در درون کشور رخ می‌دهد که دردناک‌تر است.

اگر می‌خواهیم با دشمن نجنگیم و اگر می‌خواهیم در برابر دشمن تسلیم شویم بحث دیگری است. نه ملت ما و نه زنان و نه مردان و نه جوانان ما هیچ‌کس حاضر به تسلیم نیست اگر حاضر به تسلیم نیستیم که نباید هم باشیم و باید مقاومت کنیم زخم هم برمی‌داریم مشکلات هم پیش پای ما ایجاد می‌شود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عروس مدیترانه درآتش وخون» به بررسی انفجار در بیروت پرداخت و نوشت: یک روز بعد از انفجار مهیبی که عصر روز دوشنبه، بیروت پایتخت لبنان را لرزاند، تصاویر منتشر شده از اطراف محل حادثه از تخریب گسترده و وسیع انفجار خبر می‌دهند. به گفته مقام‌های هلال احمر لبنان، دست‌کم ۱۰۰ نفر در این انفجار مهیب جان خود را از دست دادند و بیش از ۴۰۰۰ شهروند لبنانی مجروح شدند. در شرایطی که لبنان در بدترین وضعیت اقتصادی سال‌های گذشته‌اش به سر می‌برد و زانوی فشار آمریکا و شیوع ویروس کرونا گریبان اقتصاد و امنیت شکننده ملت لبنان را فشار می‌دهد، حادثه رخ داده در بندر بیروت به دردهای ملت مقاوم لبنان اضافه کرد. در پی این حادثه در حالی که کشورهای جهان برای کمک به مردم لبنان بسیج شده‌اند، برخی دولت‌ها همچون ایالات متحده آمریکا در حال دامن زدن به شکاف‌ها در لبنان هستند از جمله اینکه روز چهارشنبه وزیر خارجه آمریکا به جای تماس با همتای لبنانی خود با نخست‌وزیر مستعفی لبنان، سعد حریری تماس تلفنی گرفت تا رسماً نشان دهد حتی در شرایط اضطراری هم حاضر به دست برداشتن از سیاست فشار و تحریم علیه مردم لبنان نیست و دولت کنونی این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد. بر اساس اولین گزارش‌ها از دلیل حادثه‌ای که سراسر شهر لبنان را عصر سه‌شنبه لرزاند، یک انبار بزرگ حاوی «نیترات آمونیوم» بر اثر آتش‌سوزی دچار انفجار شده است. نیترات آمونیوم یک ماده شیمیایی است که در زراعت و به عنوان کود شیمیایی مصرف دارد هر چند به دلیل اشتعال‌پذیری بالا و امکان انفجار در دمای بالا از این ماده گاهی در ساخت سلاح‌های انفجاری هم استفاده می‌شود. هنوز عامل اصلی حادثه روشن نشده است و مقام‌های لبنان از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر گفته‌اند که تحقیقات در مورد این حادثه را تا زمان روشن شدن عاملان آن ادامه می‌دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روز ۶ میلیونی بورس تهران» نوشت: پرونده بورس تهران در نیمه نخست تابستان با ثبت رشد ۶۰ درصدی شاخص کل بسته شد و این نماگر بر فراز سوپر کانال دو میلیون واحد ایستاد. سهامداران در این مدت میانگین روزانه ۴/ ۱ درصد سود به خانه بردند. ضمن آنکه شاهد افزایش ۸۷ میلیارد دلاری ارزش کل بازار بودیم و بیش از ۵۶ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی جذب سهام شد. در عین حال طی آخرین روز کاری با ثبت رکوردی جدید در جریان عرضه‌های اولیه، شاهد مشارکت بیش از ۶ میلیون نفری در بورس تهران بودیم.

بورس تهران آخرین روز معاملاتی این هفته را با رشد ۲ درصدی نماگر اصلی خود به پایان رساند و توانست بار دیگر به سوپر کانال دو میلیون واحد بازگردد. بازگشتی که عمدتاً مرهون رشد قیمت در سهام بزرگ و شاخص‌ساز بازار بود. به این ترتیب پرونده نیمه اول تابستان بازار سهام با رشد ۶۰ درصدی شاخص کل بسته شد تا سهامداران میانگین روزانه ۴/ ۱ درصد سود (نرخ بهره مرکب روزانه) را به خانه ببرند. در این میان ارزش کل بازار سهام با رشد ۸۷ میلیارد دلاری همراه شد و شاهد جذب ۷/ ۵۶ هزار میلیارد تومان پول حقیقی به گردونه معاملات سهام بودیم. از این رو در نیمه نخست تابستان نیز سهام در صدر بازارهای سرمایه‌گذاری ایستاد، جایی‌که دلار رشد ۲۴ و سکه ۴۴ درصدی را تجربه کردند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طرح مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شد» به بررسی پرداخت و نوشت: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۲۴ نفر از نمایندگان مجلس آغاز شد. مهم‌ترین دستور کار این جلسه عبارت بود از ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (اخذ مالیات از خانه‌های خالی) را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، متن زیر جایگزین ماده (۵۴) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۳/۱۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌شود: ماده ۵۴ مکرر- مالکان واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به‌عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، به‌صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه واحدهای نوساز پس از دوازده ماه و در پروژه‌های انبوه‌سازی پس از هجده ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

کد خبر 437467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.