کنسرت شهر خاموش، امیدی برای دورانی خاموش

در شب سیاه، مانند نوری بر روح آدمی جاری شد،‌ آن نوای کمانچه کلهر در کنار صدای بم ویلن سل روح نواز بود و باشکوه. شکوهی به بزرگی تاریخ موسیقی ایران که بیش از ۱۰ هزار نفر را دور خود جمع کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها بازار کنسرت‌های آنلاین رونق گرفته و این نوع کنسرت‌ها بیش از آنکه با دغدغه‌های مالی همراه باشد به نوعی ادای دین هنرمندان به جامعه و مدافعان سلامت است و از همین جهت بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. شب گذشته شاهد برگزاری کنسرت آنلاین کیهان کلهر و کوارتت مینیاتور بودیم که در طول کنسرت قطعاتی از آلبوم شهر خاموش را اجرا کردند.

کیهان کلهر پیش از این با کنسرت آنلاینی که در موزه آبگینه برگزار شد طرفدارانش را غافلگیر کرد و با سه‌تار جلوی دوربین حاضر شد، اما این بار با اجرایی گروهی مواجه شدیم. شهر خاموش یکی از شناخته شده‌ترین آلبوم‌های کیهان کلهر در سطح بین‌المللی است که با همکاری گروه بروکلین رایدر ضبط و منتشر شده است. فضای این آلبوم در ابتدا روایتی است از فاجعه‌ غمگین بمباران شیمیایی حلبچه که نهایتاً با همدردی و امیدواری به داشتن دنیای بهتر و زیباتر خاتمه می‌یابد؛ روایت موسیقایی آلبوم بی‌شباهت به وضعیت این روزهای ایران و جهان نیست. بی شک تنها امید است که می‌تواند انگیزه اصلی ما برای بازگشت به همدلی و با هم بودن‌های قبل از کرونا باشد.

در ابتدای کنسرت، قطعه "محبوب من مگذار دلسرد شوم" از کالین جاکوبسن و پس از آن قطعه "شهر خاموش" از کیهان کلهر اجرا شد. در طول اجرا پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، میثم مروستی نوازنده ویولن، نیلوفر محبی نوازنده ویولا، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولنسل، فرشاد پاتینیان نوازنده کنترباس و بهتاش ابوالقاسم نوازنده سازهای کوبه‌ای کیهان کلهر را همراهی کردند و از پس اجرای قطعات سخت و ظریف این آلبوم به خوبی بر آمدند.

رفته رفته نوای کمانچه، روح و جان مخاطب را نوازش می‌داد و آرامش بر فضای سرد و سخت این‌روزهای مردم مستولی می‌شد. این کنسرت جانی نو به عاشقانه موسیقی سنتی که ماه‌ها است طعم اجرایی را نچشیدند بخشید. کلهر با ساز خود نه تنها روح را بلکه قلب را می‌نوازد.

این اجرا به صورت زنده از صفحه اینستاگرام و یوتیوب کیهان کلهر و همچنین صفحه اینستاگرام شرکت هاکوپیان، حامی مالی این کنسرت، پخش شد که با استقبال بسیار خوبی همراه بود. در ابتدا چیزی حدود ۱۰ هزار نفر تماشاگر این اجرای زنده بودند و رفته رفته تعداد مخاطبان به ۱۹ هزار نفر هم رسید و این حدوداً یعنی جمعیتی معادل شش برابر ظرفیت تالار وزارت کشور!

شاید بتوان نتیجه‌گیری کرد که مخاطبان جدی این سبک از موسیقی ریزش آنچنانی نخواهد داشت ولی مشکل اصلی در این‌باره هزینه‌ها و وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم هست که همه ابعاد زندگی آنان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنسرت آنلاین بعدی کیهان کلهر در هفته‌های آتی در شهر اصفهان و کاخ موزه چهلستون برگزار خواهد شد.

کد خبر 437453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.