برشان: اتوبوس‌های جدید اصفهان عادلانه توزیع می‌شود

نماینده شورای شهر در هیئت رئیسه شرکت اتوبوسرانی اصفهان گفت: اتوبوس‌های جدیدی که نوسازی و بازسازی می‌شوند متناسب با نیاز خطوط در تمام شهر تقسیم می‌شوند و نحوه توزیع آن‌ها عادلانه است.

اصغر برشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رونمایی اتوبوس‌های شهری جدید اصفهان در روز عید غدیر، اظهار کرد: بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از اهداف شورای پنجم بود اما شرایط موجود تأمین اعتبار آن را مشکل کرده بود که با پیگیری بسیار توانستیم از تسهیلات برای توسعه آن استفاده کنیم.

وی افزود: پس از آنکه تسهیلات اخذ شد، در خرید اتوبوس حتی به صورت نقدی به مشکل برخوردیم و حاضر شدیم از هر شرکتی که اتوبوس‌هایی با استاندارد لازم داشت را خریداری کنیم و اتوبوس‌هایی که خریداری شد و به‌زودی از آن رونمایی می‌شود از بهترین استانداردها برخوردار هستند.

نماینده شورای شهر در هیئت رئیسه شرکت اتوبوسرانی اصفهان تصریح کرد: خرید اتوبوس در شرایط فعلی شاید به زبان راحت باشد اما در واقع این امر به راحتی محقق نشد؛ می‌توان گفت اگر به موقع برای استفاده از تسهیلات اقدام نمی‌شد اکنون باید با حدود یک میلیارد تومان تفاوت قیمت برای هر دستگاه، این تعداد اتوبوس خریداری می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون کلانشهرهایی هستند که شاید اعتبار لازم را داشته باشند اما اتوبوسی نیست که بتوانند خریداری کنند.

برشان ادامه داد: برخی شهروندان از نبود نگاه عادلانه در توزیع اتوبوس‌ها انتقاد می‌کنند و معتقدند اتوبوس‌ها هرگاه کهنه شوند به مناطق کم‌برخوردار فرستاده می‌شوند و اتوبوس‌های نو تنها به مناطق برخوردار اختصاص می‌یابند اما اتوبوس‌های جدیدی که نوسازی و بازسازی می‌شوند متناسب با نیاز خطوط در تمام شهر تقسیم می‌شوند و نحوه توزیع آن‌ها عادلانه است.

گورستان اتوبوس‌ها تبدیل به درآمد شد

وی اضافه کرد: پیشتر با گورستانی از اتوبوس‌های فرسوده مواجه بودیم که تلاش شد قطعات آن‌ها در یکدیگر استفاده و برای به‌کارگیری در ناوگان حمل‌ونقل عمومی تجهیز شود؛ تعدادی که استهلاک بیش از حد داشتند و نمی‌توانستند استانداردسازی شوند با نرخ اسقاطی به فروش رفته‌اند و درآمد حاصل از آن نه در بودجه شهرداری بلکه در بودجه اتوبوسرانی ذخیره شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با هدف احیای ناوگان اتوبوسرانی، سعی شد آن دسته از اتوبوس‌هایی که قابلیت بازسازی و ترمیم کلی دارند، قطعات و بدنه آن‌ها اصلاح شود تا همانند اتوبوس‌های نو وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شوند؛ بازسازی تعداد دیگری از اتوبوس‌ها نیز دنبال می‌شود و قرارداد آن منعقد شده است.

وی گفت: برخی اتوبوس‌های فعال در شهر از لحاظ سیستم سرمایشی و گرمایشی نقایصی داشتند که این موارد درحال رفع شدن است.

برشان با اشاره به لزوم توجه به مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس شهری، ادامه داد: بازسازی، نوسازی و جابجایی ایستگاه‌های اتوبوس برای تکریم و حفظ شأن و منزلت مسافران نیز در دستورکار شرکت اتوبوسرانی بوده تا ایستگاه‌های اتوبوس به صورتی شکل گیرند که زمان انتظار برای آمدن اتوبوس را آزاردهنده نکند.

هوشمندسازی اتوبوس‌ها در خدمت شهروندان خوب

وی اظهار کرد: به دنبال سیاست‌هایی برای استفاده "شهروندان خوب" از ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم و این امر را به عنوان امتیاز برای برخی شهروندان در نظر خواهیم گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی، می‌توان تسهیلات و تخفیفات ویژه‌ای برای اقشار مختلف و در زمان‌های به‌خصوص در نظر گرفت تا سبب تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی شود.

وی با بیان اینکه اکنون سیستم‌های هوشمند اتوبوسرانی فرایند اجرایی خود را طی می‌کنند، اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت‌های هوشمندسازی اتوبوس‌های شهر کنترل نرم‌افزاری آن‌هاست تا هرگاه نیاز به ترمیم و جایگزینی داشتند، در کمترین زمان اقدامات لازم انجام شود و یا اطلاعات مربوط مبدا و مقصد و مدت انتظار هرکدام از خطوط در دسترس شهروندان قرار گیرد.

توسعه بی‌آرتی برای صرفه‌جویی در وقت شهروندان

برشان گفت: برای افزایش سرعت حمل‌ونقل عمومی و ارزشگذاری برای وقت مردم توسعه خطوط بی‌آرتی نیز مورد توجه بوده و اکنون زیرسازی و احداث ایستگاه‌های خیابان هشت‌بهشت درحال اجرا است؛ در مجموع هر مسیری که امکان اجرای این خطوط را داشته، عملیات اجرایی آن طراحی و دنبال شده است.

وی با بیان اینکه درآمد فروش بلیط اتوبوس و متروی اصفهان به دلیل شیوع کرونا کاهش شدیدی را تجربه کرده، تصریح کرد: با توجه به اینکه باید تا حد امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل‌ونقل عمومی رعایت شود سعی شده ظرفیت اتوبوس‌ها نسبت به دوران پیش از شیوع بیماری کاهش پیدا نکند؛ بدین سبب همان میزان هزینه سابق موجود است اما چون مسافر کمتری از اتوبوس‌ها استقبال می‌کند، درآمد کمتری نصیب اتوبوسرانی می‌شود.

نماینده شورای شهر در هیئت رئیسه شرکت اتوبوسرانی اصفهان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری اصفهان سعی می‌کند تسهیلات بیشتری در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی اخذ کند، ابراز امیدواری کرد: با وجود تمام مشکلات بتوانیم این مسیر را ادامه داده و بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها مستمر باشد.

بیشتر بخوانید در:

کد خبر 437447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.