رئیس جمهور بعدی با کابینه رفاه بیاید

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

در بسته سیاسی خبرگزاری ایمنا گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته ارائه می‌شود:

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم درباره "سخنان نماینده مجلس یازدهم خطاب به او و اظهار بی‌اطلاعی این نماینده از وقوع ظلم در حق مسلمانان سین کیانگ چین" گفت: توهین ایشان برایم اهمیتی ندارد، مهم اظهار بی‌اطلاعی آقای احمدی بیغش از وقوع چنین اتفاقی برای مسلمانان منطقه سین کیانگ چین است.

نماینده ۳ دوره مجلس ادامه داد: مدتی است دولت چین مردم سین کیانگ را به اردوگاه‌های اجباری می‌برد و در آنجا آنها را مجبور به مشروب خواری و رقص‌های مختلط می‌کند. همچنین آنها را مجبور به فراگیری فقط زبان چینی و صحبت کردن و نوشتن فقط به زبان چینی و عدم استفاده از زبان قومی آنها می‌کند و بنا دارد که آنها را از فرهنگ اسلامی خود دور کند. بسیاری از مساجد را در سین کیانگ تخریب کرده‌اند و اجازه مراسم مذهبی را نمی‌دهند. بسیاری از مردم سین کیانگ به ترکیه و جاهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: حتی شنیدم که زنان آنها را عقیم می‌کنند تا جمعیت آنها افزایش پیدا نکند. عجیب است که ایران نسبت به این اتفاقات بی تفاوت است. حتی نماینده مجلس اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. مسئولان باید پاسخ بدهند. من چندی پیش علت سکوت ایران را از یکی از مقامات عالی وزارت امور خارجه پرسیدم. او گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت هستیم. گفتم مگر مجبورید رابطه با سایر نقاط دنیا را به اینجا برسانید که در دامن چین بیفتید و مجبور به ترک یک وظیفه اسلامی بشوید. عجیب است که صداوسیما هم حتی یک گزارش از وضعیت مسلمانان چین پخش نکرده است.

مطهری بیان کرد: مسئولین به علت نیاز اقتصادی به چین چشمان خود را بر این ظلم آشکار بسته‌اند و سکوت اختیار کرده‌اند. اگر ادعای اصولگرایی و آرمان گرایی داریم نباید نسبت به این گونه مسائل بی‌تفاوت باشیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا بنا دارید از آقای نماینده به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنید، گفت: اگرچه طبق آئین نامه مجلس من حق دارم دفاعیه‌ای را به مجلس ارائه و در آنجا قرائت شود اما فرد توهین‌کننده ارزش چنین کاری را ندارد. ایشان در مجلس هشتم همکار ما بود و روحیات و شخصیت او را می‌شناسم.

چرایی عزل آیت‌الله منتظری

آیت‌الله امامی‌کاشانی، عضو اولین دوره مجلس خبرگان رهبری، به‌تازگی در گفت‌وگویی با پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» درباره چرایی عزل آیت‌الله منتظری و آنچه در جلسه‌ای فوری که شب ارسال نامه عزل به آیت‌الله منتظری در بیت امام تشکیل شد، مسائلی را مطرح کرده است. البته علاوه‌بر او، شخصیت‌های دیگری ازجمله آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله امینی هم درباره این موضوع روایت‌هایی دارند که در مجال پیش‌رو بخش‌هایی از این روایت‌ها آورده می‌شود.

امامی‌کاشانی در گفت‌وگوی اخیرش درباره چگونگی انتخاب آیت‌الله منتظری در سال ۶۴ به قائم‌مقامی رهبری گفت: «ما اکثراً می‌گفتیم یک آدمی باید قائم‌مقام باشد که دارای سوابق مبارزاتی درخشان و مدارج علمی و به قول معروف ملّا باشد. به‌این‌خاطر اکثریت ما به آقای منتظری رأی دادیم». او واکنش آیت‌الله منتظری به قائم‌مقامی‌اش را چنین توصیف کرد: «من بعد از تصویب قائم‌مقامی رفته بودم پیش آقای منتظری و با ایشان کار داشتم. مرحوم آقای طبرسی هم با من بودند. در آن جلسه آقای منتظری گفتند: این چه کاری است که مجلس انجام داده است؟! با وجود آقای گلپایگانی چرا نام من را بردید و من را برای این کار انتخاب کردید؟ ایشان از این انتخاب ناراضی بودند؛ اما مجلس خبرگان دیگر این کار را انجام داده بود».

او حواشی مهدی هاشمی را هم این‌گونه روایت کرد: «من با ایشان صحبت کردم؛ البته خیلی زمان از این ماجراها گذشته است. یک جریانی درباره مهدی هاشمی، برادر داماد ایشان پیش آمده بود. من گفتم در این قتل‌ها او دخالت داشته است. آقای منتظری به من گفت: آقای امامی این چه حرفی است که نسبت می‌دهید؟ گفتم فرمانده این افراد مهدی هاشمی بوده است. بعد آقای منتظری گفت: هاشمی (مهدی) بحثش وحدت جهان اسلام است و به دنبال این امر است؛ چه کار به این کارها دارد؟ گفتم به من گزارش داده‌اند که این افراد قتل انجام داده‌اند. آقای منتظری عصبانی شد و گفت که این حرف‌ها دروغ است که به شما گفته‌اند. منتظری آدم ساده‌ای بود و سقوطش هم به خاطر سادگی‌اش بود. فریب داماد و اولاد و اطرافیانش را خورد. خدا رحمتش کند و عاقبت ما را ختم به خیر کند».

امامی‌کاشانی درباره عزل آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی هم گفت: «خدا رحمت کند آقای منتظری را؛ من چه چیزی راجع به او بگویم؟ دیگر زنده نیست که بخواهم درباره‌اش حرف بزنم. در جلسه‌ای که آقای هاشمی و آقا [آیت‌الله خامنه‌ای] حضور داشتند، گفته شد که امام می‌خواهد آقای منتظری را عزل کند، برویم با امام صحبت کنیم. آقای هاشمی گفت این کار خیلی خطرناک است. باید چه کار کنیم؟ حاج احمد آقا گفت: من خیلی با آقای منتظری حرف زدم و به خانه‌اش رفتم. او یک حرف‌هایی می‌زند و اصلاً به درد رهبری نمی‌خورد. من این حرف‌ها را به امام گفتم. افکار و نظرات آقای منتظری تحت تأثیر اطرافیانش بود. مردی با سوابق درخشان مبارزاتی و مراتب علمی والا به این روز افتاد. خداوند رحمتش کند».

حمله پهپادی یا موشکی هنوز اثبات نشده است

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به تشریح جزئیات بروز حادثه انفجار در انبار بیروت پرداخت و گفت: انبار تسلیحاتی مصادره شده از داعش آتش گرفت. مجتبی ذوالنور با اشاره به انفجار شب گذشته در بیروت، گفت: حادثه‌ای که در بیروت اتفاق افتاد بسیار تلخ و تکان‌دهنده بود.

وی با اشاره به نحوه بروز حادثه افزود: متأسفانه حجم حادثه بسیار عظیم بوده و شروع آن از یک سالنی که اقلام محترقه غیرمجاز مانند مواد منفجره از جمله ترقه در آن نگهداری شده بوده است.

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه در سالن مذکور اقلام محترقه دپو شده بود، تصریح کرد: وقتی افراد ذیربط و آتش‌نشان‌ها مشغول خاموش کردن آن مکان بوده‌اند به یک‌باره انبار تسلیحاتی که از داعش مصادره شده به آتش کشیده می‌شود و بعد از آن آتش قابل مهار نبوده و به انبار نیترات آمونیوم منتقل می‌شود.

ذوالنور با بیان اینکه شعاع انفجار بسیار زیاد بوده و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته شناسایی و نزدیک به ۴ هزار نفر مجروح شده‌اند، تصریح کرد: احتمالاً میزان تلفات بیش از این خواهد بود و مسئولان ذی‌ربط به دنبال مدیریت موضوع هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: ما به مردم و دولت لبنان از موضع کمیسیون امنیت ملی مجلس تسلیت گفته و اظهار همدردی داریم و همچنین امیدواریم به سرعت مقصر یا مقصران شناسایی شده و برخورد لازم صورت بگیرد.

رئیس جمهور بعدی با کابینه رفاه بیاید

غلامعلی جعفرزاده، نماینده سابق مجلس درباره ویژگی‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات سال آینده گفت: مردم به جز راهکارهای عملیاتی برای حل اقتصاد هیچ اولویت دیگری ندارند. سیاست و داستان‌های آن دیگر اولویت مردم نیست. آنها از کسی حمایت خواهند کردند که با حساب دو دوتا می‌شود چهارتا، درآمد کشور را افزایش و پاسخگوی هزینه‌های ضروری آن باشد.

وی ادامه داد: دولت بعدی با کابینه رفاه بیاید و در زمینه تأمین اجتماعی، در حوزه سلامت و بهداشت و.. کاری انجام دهد. هرکسی که بتواند این ظرف را سریع‌تر و بیشتر پر کند؛ رئیس جمهور خواهد شد. حقیقت مطلب آن است که مردم احساس خوبی ندارند. مثلاً پول آب و برق و گاز را می‌گیرند و هیچ کسی به دنبال دادن یک رفاه به مردم نیست. بنابراین مردم دوست دارند یک رئیس جمهوی بیاید که برای حل مشکلات و رفاه آنان و کاهش نقدینگی کشور، کاری کند.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور بعدی فردی با چهره اقتصادی یا سیاسی است، گفت: بازار سیاست دیگر گرم نیست و در حال حاضر اقتصاد اولویت مردم است. مردم دیگر دولت سیاسی که در دوم خرداد آمد یا اگر موتلفه ای و اصولگرا و … باشد را نمی‌خواهند و به برنامه توجه می‌کنند. چپ و راست دیگر معنای خود را از دست داده و چرخش ساسیت در کشور صریح و تند شده است.

وی ادامه داد: آن چیزی که مردم نیاز دارند حل مشکلات اقتصادی و شرمنده نشدن در پیش خانواده خود هستند. مردم تصور می‌کنند رها شده هستند و خسته شده اند. دولت بعدی، باید دولتی باشد که برای رفاه برنامه داشته باشد، مثلاً خانواری که در ردیف کم مصرف‌های برق هستند، برقشان رایگان شود و پرمصرف‌ها جریمه شوند.

طرح تأمین کالاهای اساسی هفته آینده به صحن مجلس می‌رود

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به جلسه عصر چهارشنبه کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی جزئیات طرح یک فوریتی تأمین کالاهای اساسی گفت: در این جلسه پیشنهادهای برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس در این جلسه بررسی و تجمیع شد. همچنین مرکز پژوهش‌ها آمار سبد غذایی متوسط کشوری را استخراج و توضیحاتی را ارائه کرد و قرار شد، بر اساس پیشنهادات مصوب طرح بازنویسی و اصلاح شود.

وی افزود: یکی از محورهای طرح این است که اعتباری به حساب کارت بانکی افراد در قالب یارانه غیر نقدی یا سبد غذایی در فواصل زمانی مشخص واریز خواهد شد که این اعتبار صرفاً برای خرید کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارهاست و امکان نقد شدن هم ندارد. مردم می‌توانند بوسیله این کارت از مراکز توزیع مواد غذایی دارای کد اقتصادی و کارتخوان خرید کنند.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه این طرح هفته آینده بعد از تصویب در جلسه کمیسیون به صحن علنی ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: منابع مالی برای این طرح پیش‌بینی شده و به تناسب تعداد خانوارها یارانه سبد غذایی پرداخت می‌شود تا قدرت خرید مردم تقویت شود.

کد خبر 437443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.