واکسن کرونا با موفقیت روی میمون‌ها آزمایش شد

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که نوعی واکسن کووید-۱۹ روی میمون‌ها با موفقیت عمل کرده و خطر ابتلا به این بیماری را در آن‌ها کاهش داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود این که رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نقش مهمی در کاهش شیوع بیماری کرونا دارد، تولید یک واکسن مؤثر و ایمن، تنها راه پیشگیری قطعی از شیوع ویروس کووید -۱۹ به شمار می‌رود. متأسفانه تولید یک واکسن که مؤثر واقع شود و قابل استفاده توسط تمام افراد در سراسر دنیا باشد به زمان زیادی نیاز دارد.

گروهی از محققان آمریکایی نوعی واکسن جدید برای بیماری کرونا تولید کرده‌اند که روی میمون‌ها با موفقیت عمل کرده است. آن‌ها به منظور ارزیابی تأثیر این نوع واکسن آن را روی ۵۲ میمون بررسی کردند. این واکسن از نوعی ویروس سرماخوردگی رایج به منظور انتقال پروتئین‌های ویروس کووید -۱۹ به سلول‌های میزبان استفاده کرده است. پژوهشگران یک شات از هفت نوع واکسن توسعه یافته اولیه که شامل بهینه‌ترین نوع آن به نام Ad26.COV2.S می‌شد را به ۳۲ میمون تزریق کردند و ۲۰ میمون دیگر نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.

پژوهشگران پس از تزریق واکسن، تمام میمون‌ها را در معرض ویروس کووید -۱۹ قرار دادند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که همه میمون‌های گروه کنترل به بیماری کرونا مبتلا شدند. محققان مقدار قابل توجهی از این ویروس را در ریه‌ها و مجاری تنفسی میمون‌ها مشاهده کردند. علاوه بر این ویروس کرونا در ریه هیچ کدام از ۶ میمونی که بهینه‌ترین نوع واکسن را دریافت کردند، وجود نداشت و تنها در مجاری تنفسی یکی از آن‌ها مشاهده شد.

به گفته محققان تزریق واکسن Ad26.COV2.S از بدن میمون‌ها در برابر ویروس کووید -۱۹ محافظت کرد و خطر ابتلا به این بیماری را در آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش داد. میمون‌های مورد بررسی در این مطالعه تنها یک شات واکسن دریافت کردند؛ به نظر می‌رسد که تزریق دو شات از این واکسن می‌تواند ایمنی بدن آن‌ها را در برابر بیماری کرونا افزایش دهد. پژوهشگران بر اساس یافته‌های این مطالعه، مرحله اول و دوم آزمایش‌های بالینی انسانی را آغاز کرده‌اند و قرار است در ماه سپتامبر نیز مرحله سوم آن را روی سه هزار داوطلب انجام دهند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

کد خبر 437427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.