یکی از راهکارهای اصلی درمان کبد چرب

طبع گرم آلو بخارا، عوامل تغذیه‌ای موثر بر سلامت باروری مردان، مصرف دمنوش برای کودکان ممنوع، یکی از راهکارهای اصلی درمان کبد چرب، مواد غذایی که باید خام مصرف شود را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه شهید بهشتی با اشاره به نقش تغذیه در باروری مردان، اظهار کرد: کیفیت اسپرم در مردان چاق پایین‌تر است. علل ناباروری مردان، طیف وسیعی از عوامل وراثتی، هورمونی، محیطی، فیزیولوژیک، مواد سمی و دارویی را شامل می‌شود که سبب بروز علائمی شامل تولید نشدن اسپرم، تعداد بسیار کم یا کیفیت بد اسپرم‌های تولید شده می‌شود.

غزاله اسلامیان، افزود: روند کاهشی در تعداد اسپرم‌ها منجر به شکل‌گیری فرضیه تأثیر عوامل محیطی، تغذیه‌ای و تغییرات سبک زندگی در توانایی مردان برای تولید مثل شده است.

وی درباره نقش تغذیه در ناباروری مردان تصریح کرد: نقش تغذیه در ناباروری مردان در مطالعات اخیر به خوبی به اثبات رسیده است؛ اسپرماتوژنر (تولید اسپرم‌ها) حدود سه ماه به طول می‌انجامد بنابراین سلامت اسپرم در سه ماه قبل از لقاح، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این جهت یکی از نکاتی که مهم است، نمایه توده بدن مردان قبل از اقدام به بارداری است.

وی افزود: مطالعات اخیر نشان داده است کیفیت اسپرم در مردان چاق پایین‌تر است؛ یکی از دلایل این مسئله، بالا بودن التهاب و اختلالات هورمونی در بدن مردان چاق است که می‌تواند بر تولید اسپرم‌ها تأثیر منفی داشته باشد بنابراین مهم است مردان دارای چاقی و اضافه وزن که قصد فرزندآوری دارند وزن خود را کاهش دهند.

اسلامیان ادامه داد: البته منظور از کاهش وزن این نیست که لزوماً این افراد به وزن ایده‌آل برسند؛ بلکه اگر حتی ۱۰ درصد از وزن خود را کاهش دهند می‌توانند با سلامتی بیشتری اقدام به فرزندآوری کنند.

این متخصص تغذیه در ناباروری با بیان این‌که سرعت حرکت اسپرم‌ها از عوامل دیگر مؤثر بر باروری مردان است، تصریح کرد: دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند بر سرعت حرکت اسپرم‌ها تأثیرگذار باشد بنابراین توصیه می‌شود حداقل از سه ماه قبل از اقدام به باروری، مردان از یک رژیم غذایی سالم متنوع و متعادل پیروی کنند و دریافت مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه را افزایش دهند.

وی با بیان این‌که ویتامین E نیز از آنتی‌اکسیدان‌های مؤثر بر سلامت باروری مردان است، خاطرنشان کرد: ویتامین E را می‌توان از آجیل‌ها، مغزدانه‌ها (به ویژه بادام)، روغن‌های گیاهی و برخی انواع سبزیجات دریافت کرد.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش اسیدهای چرب امگا ۳ در سرعت حرکت اسپرم‌ها، گفت: امگا ۳ در گردو، روغن‌های زیتون و کلزا و ماهی‌ها به خصوص سالمون و ساردین یافت می‌شود؛ همچنین دانه بذر کتان نیز حاوی امگا ۳ است که از آن می‌توان به صورت آسیاب شده در سالادها استفاده کرد.

وی افزود: توصیه می‌شود همان‌طور که زنان پیش از اقدام به بارداری از لحاظ کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی چک می‌شوند مردان نیز از این لحاظ بررسی شوند تا اگر مردان دچار کمخونی یا کمبود ویتامین‌ها به خصوص ویتامین D هستند آن کمبود را برطرف و سپس اقدام به بارداری کنند.

مصرف دمنوش برای کودکان ممنوع

یک متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی در شرایط کرونایی باعث افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود، اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا مصرف دم نوشهایی مانند زنجبیل، بابونه، اسطوخودوس و توصیه می‌شد که این دم نوشها در زمستان به خاطر سردی هوا عارضه کمتری داشتند اما در فصل تابستان با توجه به ماهیت گرم بودن همه آنها، عوارض خوبی ندارند به همین دلیل در این فصل مصرف آنها توصیه نمی‌کنیم و مصرف دمنوش ها در کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

فاضله حیدریان با تأکید بر اینکه نوع تغذیه باید با توجه به مزاج فرد در نظر گرفته شود، گفت: افرادی که گرم مزاج هستند با مصرف دم‌نوش زنجبیل دچار سرفه‌های خشک، خارش و گرفتگی بینی می‌شوند و به همین دلیل نباید آن را مصرف کنند و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌تواند با مصرف غذاهای گرم و سرد در افراد با مزاج مختلف عارضه ایجاد کند که باید این بیماری‌ها را نیز مدنظر قرار دهیم.

این متخصص طب ایرانی به افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند توصیه کرد: قبل از مصرف هر گونه دم‌نوش یا غذایی، داروهایی را که مصرف می‌کنند با پزشک خود مطرح کنند، چرا که مصرف هم زمان برخی از غذاها با داروها عارضه ایجاد می‌کند و نه تنها باعث افزایش ایمنی بدن نمی‌شود، بلکه مشکلاتی را نیز به وجود می‌آورد.

وی گفت: بهترین توصیه‌ای که می‌توان برای افزایش سطح ایمنی بدن در این دوران کرونایی به هموطنان داشت این است که سبک زندگی خود را تغییر دهند، شب‌ها زود بخوابند، چرا که تنظیم سیستم هوشمند بدن بین ساعت ۱۱ شب تا ۴-۳ صبح صورت می‌گیرد به همین دلیل بهترین زمان خواب همین تایم است.

حیدریان ادامه داد: به هم خوردن خواب در افراد باعث تغییراتی در هورمون‌ها و غدد درون ریز بدن می‌شود که باید با خواب به موقع، اجازه بروز بیماری‌ها را ندهیم.

طبع گرم آلو بخارا

آلو بخارا به دلیل شیرینی که دارد محبوبیت خاصی بین مردم پیدا کرده است. این میوه خوشمزه خاصیت‌های بسیار زیادی دارد، طبع آلو بخارا سرد است و بیشتر به گرم مزاجان توصیه می‌شود. فیتونوترینت‌های موجود در آلو بخارا باعث کاهش سطح گلوکز خون می‌شود و خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. آلو بخارا به دلیل داشتن فیتوکمیکال و فیبر زیاد به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. آلو بخارا از قدیم به عنوان یک میوه ملین استفاده می‌شده، این میوه را برای افرادی که یبوست یا دچار سو هاضمه هستند توصیه می‌کنند. این میوه همچنین به دلیل داشتن سوربیتول و ایساتین باعث تنظیم سیستم ایمنی بدن می‌شود. فیبر موجود در آلو بخارا باعث تنظیم کلسترل خون می‌شود. آلو بخارا به دلیل اینکه به هضم کردن کمک می‌کند، همچنین سموم را از بدن دفع می‌کند و باعث کاهش وزن طبیعی بدن می‌شود. بدن برای انقباض عضلات و بهبود سیستم عصبی بدن نیاز به منیزم دارد و آلو بخارا به دلیل داشتن منیزم می‌تواند کمک بسیار به بدن کند.

یکی از راهکارهای اصلی درمان کبد چرب

بیماری کبد چرب دو نوع است: الکلی و غیرالکلی. نوع غیرالکلی این بیماری بیشتر در افراد چاق و کم‌تحرک مشاهده می‌شود، خصوصاً آن‌هایی که به‌طرز بی‌رویه‌ای از مواد غذایی فرآوری‌شده مصرف می‌کنند. یکی از راهکارهای اصلی درمان کبد چرب توجه به اصلاح رژیم غذایی است. همان‌طور که از اسم این بیماری می‌توان فهمید، کبد چرب یعنی کبد شما دارای چربی بیش از حد است. به‌طورکلی رژیم غذایی مبتلایان به کبد چرب باید دارای مقدار زیادی میوه و سبزیجات و همچنین منابع گیاهی پرفیبر مانند حبوبات و غلات کامل باشد، اما این افراد باید در مصرف شکر، نمک، چربی‌های ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع احتیاط کنند؛ نوشیدن الکل هم که به‌کل باید قطع شود.

با رژیم‌های غذایی کم‌چرب با کالری پایین می‌توان کاهش وزن هم داشت و ریسک بیماری را کاهش داد. ازجمله مواد غذایی مفید در رژیم غذایی مبتلایان به کبد چرب می‌توان به سبزیجات اشاره کرد. برای مثال، تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است مصرف کلم بروکلی به جلوگیری از انباشتگی چربی در کبد کمک می‌کند. مصرف ماهی‌هایی نظیر سالمون، ساردین، تن و قزل‌آلا هم که سرشار از اسیدهای چرب امگا -۳ هستند، می‌تواند مفید باشد. اسیدهای چرب امگا -۳ می‌توانند در بهبود سطح چربی کبد و کاهش التهاب مؤثر باشد.

از دیگر خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به کبد چرب می‌توان به آووکادو اشاره کرد. این میوه سرشار از چربی‌های سالم بوده و تحقیقات نشان داده است حاوی مواد شیمیایی‌ای است که گویا در کاهش سرعت تخریب کبد مؤثرند. آووکادو همچنین میوه پرفیبری است و برای کنترل وزن هم می‌تواند مفید باشد. اما مبتلایان به کبد چرب باید در مصرف غذاهای حاوی قند افزوده، سرخ‌شدنی‌ها، نمک، نان سفید و گوشت قرمز احتیاط کنند.

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

هر چند پختن برخی مواد غذایی عطر و طعم آنها را بهتر می‌کند، اما ثابت شده که مصرف این خوراکی‌ها به صورت خام، جلوی از بین رفتن بسیاری از ریزمغذی‌های موجود در آنها را می‌گیرد. پختن سبزیجات با روش‌های مختلفی از جمله مایکروفر، جوشاندن و سرخ کردن، ویتامین‌ها و املاح موجود در سبزیجات را از بین می‌برد. کلم بروکلی یکی از این سبزی‌ها است. این سبزی حاوی مقادیر زیادی از یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی به نام سولفورافان است که به جلوگیری از سرطان، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، التهاب، افسردگی کمک می‌کند.

مطالعات نشان داده بدن ما وقتی نوع خام بروکلی را می‌خوریم، سریع‌تر سولفورافان را جذب می‌کند. پیاز حاوی مقادیر زیادی از ماده شیمیایی گیاهی به نام کوئرستین است که خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد. پختن بیش از حد پیاز، خواص این ماده شیمیایی را کاهش می‌دهد. پیاز از آن‌دسته مواد غذایی است که خاصیت داروهای ضد پلاکت را دارد و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد اما این تأثیر پیاز در اثر حرارت کاهش می‌یابد.

این واقعیت شامل سیر نیز می‌شود. گرم کردن سیر در حرارت ۳۹۲ درجه فارنهایت و به مدت ۶ دقیقه، خاصیت ضد پلاکت سیر را کاملاً از بین می‌برد. اما در میان غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، فلفل قرمز منبع بسیار غنی از ویتامین C است. تحت تأثیر گرما، این ماده مغذی از بین می‌رود. کلم حاوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات‌ها است.

این ترکیب‌ها هنگامی که با آنزیم میروسیناز در تماس باشند، به یک ترکیب متفاوت برای مبارزه با بیماری تبدیل می‌شوند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که گرما میروسیناز را غیرفعال می‌کند. ممکن است برای برخی تعجب‌آور باشد، اما شما می‌توانید چغندر را به صورت خام میل کنید. چغندر سرشار از مواد مغذی سالم مانند ۵ ویتامین ضروری، کلسیم، آهن، پتاسیم و پروتئین است. با این حال چغندرهای پخته شده ۲۵ درصد از فولات و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 437401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.