جامعه امروز نیازمند نیروی کارآفرین با مهارت بالاست

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان گفت: جامعه امروز ما نیازمند نیروی کارآفرین با ویژگی‌های مهارتی بالاست که متناسب با نیاز جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رضایی صبح امروز _چهارشنبه ۱۵ مردادماه_ در نشست بررسی ابعاد کارآفرینی مسعود صرامی که در محل دانشگاه علمی کاربردی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده کشور بحث رکود اقتصادی است، اظهار کرد: کارآفرینی، اشتغال و استفاده از سرمایه‌های انسانی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر جامعه است و از جمله چالش‌های بزرگ در کشور ما محسوب می‌شود.

وی افزود: چنانچه بخواهیم اقتصاد کشور شکوفا شود، کارآفرینی باید به عنوان یک اصل و الگو مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان خاطر نشان کرد: تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین اهمیت زیادی دارد، اما متأسفانه امروز آموزش عالی و آموزش در کشور ما در این زمینه مظلوم واقع شده است.

رضایی تصریح کرد: قرار بود که آموزش عالی در زمینه رشته‌های مورد نیاز جامعه و تربیت نیروی انسانی برای این رشته‌ها برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: جامعه امروز ما نیازمند نیروی کارآفرین با ویژگی‌های مهارتی بالاست که متناسب با نیاز جامعه باشد، اما متأسفانه بیشتر دانش آموزان تمایل به ادامه تحصیل در بعضی رشته‌ها دارند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان گفت: نقشه جامع علمی کشور در تاریخ نهم تیر ماه ۹۹ ابلاغ شد و براین اساس قرار است وزارت علوم ظرف مدت ۶ ماه رشته‌ها و دوره‌های متناسب با نیاز جامعه را در حوزه‌های صنعت و معدن و تجارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر حوزه‌ها شناسایی کند تا افرادی توانمند و با مهارت تربیت شوند که بتوانند مشکلات کشور را رفع کنند.

رضایی عنوان کرد: علاوه بر این قرار بود سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش ۳۰ درصد باشد؛ در حالی که تنها ۱۷ درصد آن محقق شده و در حوزه فنی و مهندسی و کار و دانش در آموزش و پرورش ظرفیت سازی نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار دانش آموز ما قصد ادامه تحصیل در رشته علوم تجربی را دارند و صندلی‌های رشته‌های مهارتی و فنی و مهندسی ما خالی است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان تاکید کرد: دانش آموزان باید از دوره متوسطه مهارت‌های فنی را یاد بگیرند؛ باید فرهنگ سازی شود تا خانواده‌ها و دانش آموزان نسبت به رشته‌ها و نیازهای جامعه آگاهی پیدا کنند تا با تربیت نیروی ماهر چرخ اقتصاد کشور بچرخد.

محمدحسین موسی زاده، مدیر کل دفتر فناوری و تجاری سازی دانشگاه علمی کاربردی در این خصوص گفت: آزمون رغبت سنجی انجام می‌شود تا دانش آموزان بر اساس علاقه‌مندی خود در رشته‌های مختلف مشغول تحصیل شوند؛ البته برگزاری این آزمون از دانش آموزان نیازمند ایجاد ساز و کارهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور است، اما چنانچه این سازوکارها ایجاد نشود، دانشگاه علمی کاربردی از پانزدهم شهریورماه از دانشجویان دوره‌های قبل تست رغبت سنجی می‌گیرد تا در صورت نیاز رشته تحصیلی خود را تغییر دهند.

وی افزود: موضوع کارآفرینی و ارزش آفرینی در جامعه ما اهمیت زیادی دارد و این شعاری است که در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا به کار گرفته شده و اهمیت آن اثبات شده است.

مدیر کل دفتر فناوری و تجاری سازی دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی سعی کرده افرادی را که در حوزه کارآفرینی موفق بوده‌اند را ارزش گذاری کرده و به عموم جامعه بشناساند.

کد خبر 437354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.