هنوز برای مقابله با فرونشست‌های اصفهان اقدام جدی انجام نشده‌ است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه برای جلوگیری از فرونشست‌های این استان باید دستور برداشت نکردن آب از سفره‌های زیرزمینی داده شود، گفت: همین امروز هم برای جبران خسارات این پدیده دیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسین عسگری، امروز چهارشنبه - ۱۵ مردادماه - در نشستی خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: از خبرنگاران خواهشمندم رفع مشکل نبود آب در زاینده رود که علاوه بر ایجاد مسائل اقتصادی برای صنعت و کشاورزان شرق اصفهان، باعث فرونشست‌های جدی در منطقه شده است را پیگیری کنند.

وی افزود: بیش از دو سال است که سازمان نظام مهندسی این مسئله را به طور جدی پیگیری می‌کند، عدم برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و جاری نبودن زاینده رود کل منطقه تحت تاثیر آن را دچار فرونشست کرده که این مسئله علاوه بر لطمه بر آثار تاریخی به ساختمان‌های در حال احداث نیز صدمه زده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: هنوز راه چاره‌ای برای این مسئله اندیشیده نشده است و این در حالی است که اگر همین امروز هم تصمیم گرفته شود و قانون برداشت نکردن آب از سفره‌های زیرزمینی تصویب شود این خسارت‌ها جبران نمی‌شود.

عسگری افزود: چند شریان حیاتی گاز و خطوط لوله از استان اصفهان می‌گذرد که اگر در اثر نشست آسیب ببیند فاجعه می‌آفرینند. با وجود نیم میلیون جمعیت در اصفهان به عنوان دغدغه بزرگترین جامعه فنی کشور خواستار حل این موضوع هستیم.

وی اضافه کرد: در مورد فرونشست زمین تنها اقدامی که شده شناسایی و مطالعات مکان‌های حساس و همچنین ارائه راهکارهایی برای حل این موضوع است؛ این کار نیاز به عزم ملی دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: حدود ۸۰ درصد آب موجود صرف کشاورزی سنتی می‌شود، بنابراین نیاز است که با تغییر الگوهای کشت این آب در سفره‌های زیر زمینی ذخیره شود.

عسگری افزود: فرونشست، بیشتر در زمین‌هایی اتفاق می‌افتد که آبرفتی و در نزدیکی نهرها باشد. فرونشست ورزشگاه نقش جهان نیز به همین دلیل است. فرونشست‌های شهر دامنه موجب تخریب منازل شده، لوله‌کشی‌هایی که برای چاه‌های عمیق انجام داده‌اند نیم متر از زمین بیرون آمده است.

وی اضافه کرد: مشخصات فنی میزان فرونشست‌های اصفهان موجود است. این اطلاعات در اختیار مهندسان نیز قرار گرفته است که به منظور جلوگیری از بروز خسارت، مطالعات ژئوتکنیک را در محسابتشان دخیل کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه در چند نقطه حساس مطالعات و کارهای اجرایی شده است، گفت: استانداری اصفهان و مدیرعامل آب منطقه‌ای پیگیر رسیدن آب زاینده رود به شهر هستند و امیدواریم همین کار تأثیر لازم را بر کاهش فرونشست‌ها بگذارد.

عسگری افزود: در سازمان نظام مهندسی سعی می‌شود با تجدید نظر در طراحی‌ها، ساختمان‌ها را سبک طراحی کرده تا در صورت فرونشست آسیب کمتری ببیند.

وی همچنین با تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران مدافعان آزادی بیان هستند و از تلاش آن‌ها باید تقدیر کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان تا کنون ۳۲ هزار نفر عضو دارد که ۱۴ هزار نفر آنها فاقد پروانه اشتغال هستند. وظایف این سازمان طراحی و نظارت بر اجرای ساختمان‌های خصوصی است که وسعت زیادی از نقدینگی کشور در این بخش ذخیره می‌شود بنابراین باید کسانی که در این حرفه مشغول هستند دائماً مورد نظارت قرار بگیرند.

عسگری افزود: داشتن مسکن یکی از دغدغه‌های مردم است که در چند ماه اخیر با رشد قیمت بی سابقه‌ای مواجه شده است. باید تدبیری اندیشیده شود که ساخت ساختمان‌ها ارزان شود. راهکار این اتفاق نیز فناوری‌های نوین است که سرعت اجرا و کیفیت ساختمان را افزایش می‌دهد.

وی گفت: سعی می‌کنیم اعضای سازمان را با فناوری‌های نوین آشنا کنیم اما برای این کار به همکاری بین سازمانی با شهرداری، استانداری و وزارت راه و شهرسازی نیازمندیم تا به سمت صنعتی سازی ساختمان و ساختمان‌سازی مورد اطمینان حرکت کنیم.

میزان نخاله‌های ساختمانی بسیار زیاد است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان اظهار کرد: اکنون میزان قابل توجهی نخاله از ساختمان‌های در حال احداث به دست می‌آید که به دلیل سیستم ساختمان‌سازی قدیمی است.

عسگری گفت: افرادی که تخصص ساختمان‌سازی ندارند وارد این حرفه شده‌اند و به قصد تجارت ساختمان‌ها را می‌سازند بنابراین در انتخاب مصالح دقت نمی‌کنند. با همکاری اداره استاندارد و مهندسان، برنامه‌ریزی شده است که مصالح مصرفی استاندارد باشد.

وی با بیان اینکه عمر ساختمان در ایران بین ۳۰ تا ۴۰ سال است، گفت: این عدد در کشورهای خارجی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال است، باید کسانی وارد کار اجرای ساختمان بشوند که صلاحیت لازم را داشته و با علم و فناوری‌های روز آشنا باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در مورد ساختمان سازی سبز اظهار کرد: هر پدیده جدیدی که می‌خواهد در صنعت ساختمان ایجاد شود به زمینه‌سازی نیاز دارد، در مورد ساختمان سبز یا ساختمان انرژی صفر کارهای مقدماتی انجام شده است، در کمیسیون انرژی و در شورای مرکزی با استفاده از تجارب بین‌المللی در حال بررسی این موضوع هستیم.

اقدام مؤثر شورای شهر اصفهان برای نصب آبگرمکن‌های خورشیدی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: در هفته‌های آینده قرار است طی یک نشست اینترنتی با اتریش آموزش‌هایی در این باره به برخی از مهندسان ما داده شود.

عسگری خاطر نشان کرد: برای ساختمان سازی ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان داریم که لازم است برای ساختمان سبز نیز مقرراتی تأمین شود، البته شورای شهر اصفهان در اقدامی مؤثر، نصب سیستم‌های خورشیدی را در ساختمان‌های "ج" و "د" الزامی کرده است.

وی با بیان اینکه نفع تعامل بین دستگاهی به مردم می‌رسد، گفت: اکنون در شرایط موجود که نرخ مصالح ساختمانی بسیار زیاد است افراد مجبورند سرمایه زیادی را برای ساختمان سازی در نظر بگیرند بنابراین بهتر است که روند صدور پروانه تسهیل شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: با شهرداری اصفهان اختلاف سلیقه‌هایی داریم که در حال رایزنی برای رفع این سوء تفاهمات هستیم تا امکان تعاملات بهتر فراهم شود. خدمات مهندسی در مقابل مسئولیت‌هایی که مهندسان دارند مبلغ بسیار ناچیزی است.

عسگری در رابطه با تغییر مقررات ملی ساختمان، گفت: در مجلس قبلی اصلاحیه‌ای داده شد که با تغییر مجلس دوباره باید تأیید شود، به همین منظور کمیته‌ای برای تغییر مقررات ساختمان در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است. البته نیازی به تغییرات اساسی نیست فقط بخش‌هایی از این قانون باید متناسب با جمعیت اعضای سازمان تغییر کند.

کد خبر 437346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.