پارچه‌های گران بدون مشتری و مغازه‌های خالی

شیوع ویروس کرونا و حضور کمتر مردم در بازارها تنها دلیل کسادی بازار پارچه نیست، فشار اقتصادی و گرانی اجناس مردمی را که در این روزهای کرونایی با تعطیلی مجالس انگیزه ای برای خرید ندارند بیش از پیش درخانه نشانده و بازارها را بی‌رونق کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور، بازارها به تعطیلی کشیده شد اما به نظر می‌رسید این تعطیلی و نداشتن رونق بازار موقتی است و با کنترل شرایط بیماری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان آن را به حالت قبل بازگرداند. اما به نظر می‌رسد تأثیرات جهانی شیوع این ویروس و افزایش نرخ جهانی دلار بر همه بازارها تأثیر بسزایی داشته است که بازار پارچه نیز از آن جدا نیست.

افزایش چند برابری قیمت پارچه به دلیل گرانی مواد اولیه تولید آن، کاهش قدرت خرید مردم در این حوزه را در پی داشته و در این میان تعطیلی مهمانی‌ها و مجالس نیز انگیزه‌های خرید را از مردم گرفته است.

در همین خصوص احمد تقی زاده، رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: شیوع ویروس کرونا که اثرات منفی بر همه بنگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان داشته است، در شهر اصفهان و بر صنف پارچه فروشان نیز بی تأثیر نبوده و رکودی که از اسفندماه سال گذشته شروع شد تا کنون ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه میزان فروش پارچه بر اثر شیوع این ویروس کاهش زیادی داشته است، می‌افزاید: بسیاری از مردم با مسائل این بیماری درگیر بوده و دیگران نیز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر به مراکز فروش پارچه مراجعه می‌کنند.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان معتقد است: همانطور که رفتار مصرف کننده پس از شیوع ویروس کرونا تغییر کرده، لازم است رفتار فروشندگان نیز تغییر کند.

تقی زاده درباره روش‌های اجرای این تغییر می‌گوید: پارچه جزء اجناسی است که به سختی می‌توان آن را اینترنتی به فروش رساند زیرا بیشتر خریداران پارچه این نیاز را دارند که کیفیت آن را از نزدیک لمس کنند، اما می‌توان در این حوزه هم از تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی کمک گرفت.

مهم‌ترین دلیل کاهش فروش پارچه، کاهش قدرت خرید مردم است

مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا حاکی است که فروشندگان بیش از آنکه کاهش میزان فروش را متأثر از خانه نشینی مردم بدانند، آن را ناشی از کاهش قدرت خرید و مشکلات اقتصادی موجود می‌دانند آن چنان که مرد مسنی که از فعالین این حوزه در خیابان ابن سیناست به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "مغازه ما اجاره‌ای است و از پس پرداخت اجاره آن بر نمی‌آییم، قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است، مردم به زور شکم‌هایشان را سیر می‌کنند بنابراین تعداد کسانی که پول اضافی برای خرید پارچه دارند بسیار کم است.

کارخانه دارها نیز قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و به وضعیت مردم فکر نمی‌کنند. فشار افزایش قیمت‌ها روی قشر کم درآمد جامعه است، ما نیز اجناس را گران‌تر می‌خریم و مجبوریم گران‌تر بفروشیم."

وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته در این زمان بازار پارچه بسیار پر رونق بود، می‌افزاید: امسال هیچ خبری از مشتری نیست، روزبه روز وضعیت بازار بدتر می‌شود، زمانی که قیمت خودرو در هر ثانیه تغییر می‌کند بنابراین اجناس دیگر نیز افزایش قیمت خواهد داشت، فشار اقتصادی روی مردم بسیار زیاد است اما به روی خودشان نمی‌آورند و آبروداری می‌کنند.

یکی از فروشندگان پارچه در پاساژ جعفری نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "نوسانات قیمت دلار فشار اقتصادی بر مردم را افزایش داده است تعداد زیادی از کسبه این منطقه بدهی‌های بانکی دارند، وضعیت بازار نمایان است و نیازی به گفتن نیست.

این فروشنده می‌گوید: اجاره مغازه‌ها را کاهش داده‌اند اما باز هم از پس پرداخت آن بر نمی‌آییم و همانطور که می‌بینید تعداد کاسب‌ها در پاساژ جعفری بیشتر از مشتریان است."

قیمت پارچه‌های ایرانی نیز متأثر از قیمت دلار است

در حالی که رئیس اتحادیه پارچه فروشان معتقد است ارتقای کیفیت تولیدات داخلی راهکار بهبود بازار پارچه است، فروشندگان پارچه می‌گویند به دلیل وارداتی بودن مواد اولیه تولید پارچه، حتی پارچه‌های ایرانی نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.

تقی زاده با بیان اینکه یکی از راهکارهای تعدیل قیمت پارچه تسهیل روند تولید است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توسعه تولید می‌توان آن را افزایش داد و لازمه این کار ارتقای سطح کیفی و تنوع‌بخشی محصولات است.

وی می‌افزاید: توقع مردم ایران از تنوع پارچه متأثر از وارداتی که تا کنون انجام می‌شده بالا رفته است بنابراین تولید کنندگان داخلی موظف‌اند کیفیت و تنوع پارچه‌ها را افزایش دهند.

در همین پیوند یکی از فروشندگان پارچه بازار اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قیمت اجناس در سال جدید افزایش قابل توجهی داشته است، زیرا قیمت همه اجناس حتی اجناس ایرانی نیز متأثر از قیمت دلار است، مواد اولیه تولید پارچه‌های داخلی نیز وارداتی است بنابراین با افزایش قیمت دلار قیمت این مواد نیز افزایش می‌یابد.

فروشنده دیگری در همین بازار خاطر نشان می‌کند: وضعیت بازار در این چند ماه اخیر بسیار نابسامان است. خودتان می‌بینید که در این پاساژ تعداد مشتری‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. فروش ما به صفر رسیده است. حتی به دلیل افزایش قیمت‌ها و معاملات نقدی ما حتی نتوانسته‌ایم اجناس جدید خریداری کنیم.

وی معتقد است: پارچه‌های چادری خارجی در بین مردم بیشتر جا افتاده است، بنابراین پارچه‌های ایرانی باید کیفیت و تنوع لازم را داشته باشد تا بازار خود را به دست آورد.

مردم صبوری کنند تا تجارت الکترونیک پارچه رونق یابد

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: صبوری و رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی تنها راهکاری است که این روزها برای رونق مجدد بازار پیشنهاد می‌شود تا زمانی که بتوانیم زمینه‌های فروش اینترنتی را فراهم کرده و از این روش برای فروش استفاده کنیم.

تقی زاده می‌افزاید: در این شرایط نیاز جامعه به این شکل است، تلاش کرده‌ایم با رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی و بازرسی‌های مکرر از واحدهای صنفی شرایط خرید و فروش را فراهم کنیم، برخی از واحدهای صنفی نیز توانسته‌اند تجارت الکترونیک خود را راه اندازی کرده و در این شرایط بهره لازم را ببرند.

اما یکی از فروشندگان می‌گوید: اوضاع بازار بسیار نابسامان است، مردم پول ندارند و به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌ترسند به بازار بیایند، حتی اگر فروش اینترنتی راه‌اندازی کنیم باز هم وضعیت بازار تغییر چندانی نخواهد کرد با این حال بسیاری از همکاران این کار را نیز انجام داده‌اند.

حال مردم برای خرید خوب نیست

مردی که صاحب یکی از واحدهای صنفی بازار اصفهان است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "فروش واحد صنفی ما پس از شیوع ویروس کرونا یک دهم میزانی شده است که در قبل داشتیم. تلاش می‌کنیم که برای انجام فروش آنلاین صفحات مجازی راه اندازی کنیم اما مشکل اصلی این است که حال مردم برای خرید خوب نیست.

زمانی که مجالس و میهمانی ها برپا نباشد مردم پارچه نمی‌خرند شغل ما نسبت مستقیمی با برگزاری مجالس دارد که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

وضعیت اکنون به گونه‌ای است که حتی اگر جهش قیمتی هم وجود نداشته باشد بازار فروش خوب نیست، قیمت‌ها امروزه اهمیت خود را از دست داده‌اند زیرا بازار فروشی وجود ندارد، ابتدا باید شیوع این بیماری تمام شود تا مردم با خیال راحت و امن روحیه خرید کردن داشته باشند و به بازار بیایند."

فروشنده دیگری که یک واحد صنفی در پاساژ جعفری را اداره می‌کند، وضعیت بازار را به کنایه عالی توصیف می‌کند و می‌گوید: "وضعیت بد بازار مشخص است و گرانی اجناس، حضور کمتر مردم در بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجالس عقد و عروسی مهم‌ترین دلایل آن است.

مردم برای خرید پارچه باید انگیزه داشته باشند زمانی که مجالس تعطیل است بازار اینطور خلوت می‌شود، تعدادی از صاحب مغازه‌های این پاساژ در ابتدای سال کرایه مغازه‌ها را به مستأجران بخشیدند اما هنوز هم ما از پس پرداخت آن بر نمی‌آییم، ما حتی خرج عادی زندگی خود را نمی‌توانیم در بیاوریم.

کار ما به برپایی عقد و عروسی‌ها وصل است، مردمی که از این منطقه خرید می‌کنند قشر متوسط جامعه هستند که توانایی خرید پارچه‌ با این قیمت‌ها را ندارند."

قیمت پارچه در دو ماه اخیر جهش قابل توجهی داشته است

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نمی‌توان گفت افزایش قیمت پارچه فقط متأثر از شروع ویروس کرونا بوده است، همانطور که قیمت ارز تغییراتی داشته و تغییراتی که در واردات و قیمت مواد اولیه به وجود آمد، همچون سایر کالاهایی که افزایش قیمت داشت قیمت پارچه نیز افزایش یافته است.

تقی زاده می‌افزاید: اما در مقایسه با بسیاری کالاها، افزایش قیمت پارچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا کمتر بوده، اما در دو ماه اخیر  جهش قابل توجهی داشته است. صاحبان اصناف نیز این گفته رئیس اتحادیه را تأیید می‌کنند.

یکی از فروشندگان می‌گوید: وضعیت بد بازار مثل روز روشن است و از تعداد مشتری‌ها که بسیار کم هستند مشخص است، به دلیل شیوع ویروس کرونا بازار خلوت شده است، البته به دلیل افزایش قیمت دلار جهش قابل توجهی در قیمت‌ها داشته‌ایم.

وی می‌افزاید: بیشتر اجناس این بازار خارجی است و متأثر از قیمت دلار است ۷۰ درصد اجناس خارجی است، قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است، سیستم کاری ما داخلی نیست و همه پارچه‌های ما خارجی است، ما به دلیل تنوع و کیفیت فقط از پارچه‌های خارجی استفاده می‌کنیم شاید این پارچه‌ها گران‌تر باشد اما مشتری بیشتری دارد.

یکی دیگر از فروشندگان نیز می‌گوید: همه می‌دانند وضعیت فروش پارچه افتضاح است، بسیاری از همکاران با هدف افزایش میزان فروش قیمت‌ها را تا حد خریدشان کم کرده‌اند اما در این شرایط اقتصادی مردم به سراغ خرید پارچه نمی‌آیند، برای حل این مشکلات کاری نمی‌توان کرد و فقط باید صبر کنیم، ما از بهمن ماه تا کنون افزایش قیمت نداشته‌ایم و مجبوریم پارچه‌ها را به قیمت خرید به فروش برسانیم تا از پس پرداخت اجاره مغازه‌ها بربیاییم.

پارچه‌های چادری داخلی تنوع و کیفیت لازم را ندارند

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان می‌گوید: برای تولید پارچه‌های چادری نیاز به داشتن تکنولوژی پیشرفته‌تر و سرمایه‌گذاری کلان است، چادر مشکی پارچه حساسی است و کیفیت و تنوع محصول زیادی دارد بنابراین تولید کنندگان داخلی باید بتوانند سطح تولیدات خود را به نقطه‌ای برسانند که قابل رقابت با پارچه‌های وارداتی از کشورهایی همچون کره جنوبی که رتبه اول واردات پارچه چادری در ایران را دارد، باشد.

تقی زاده می‌افزاید: اکنون در ایران کارخانه‌ای وجود دارد که این پارچه‌ها را تولید می‌کند اما باید به سمت تولید پارچه‌های متنوع‌تر حرکت کند، سالانه ۷۵ تا ۹۰ میلیون متر مکعب چادر مشکی در ایران به فروش می‌رسد بنابراین این پارچه بازار خوبی دارد که می‌طلبد تولید کنندگان داخلی جدی‌تر به آن ورود کنند.

در همین پیوند یکی از فروشندگان پارچه چادری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اجناس گران و نقدی است. جهش قیمت‌ها نیز روزانه حتی می‌توان گفت ثانیه‌ای نسبت به قیمت دلار است، چادری که متری ۴۵ هزار تومان بوده است اکنون باید به قیمت ۱۸۰ هزار تومان خریداری کنیم، حتی اجناس ایرانی نیز افزایش قیمت قابل توجه داشته است، قیمت چادر نمازی سه برابر شده است.

وی می‌افزاید: همه چادرهای ما وارداتی است، چادر ایرانی را فقط یک کارخانه در شهرکرد تولید می‌کند که آن هم بسیار کم است بنابراین جنس ایرانی وجود ندارد که خرید کنیم.

۴۰ درصد صنعت نساجی کشور در اصفهان است

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد صنعت نساجی کشور در اصفهان است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بیش از دو هزار واحد کارگاهی کوچک و متوسط در اصفهان در این حوزه فعالیت می‌کنند بنابراین باید با تأمین مواد اولیه با کیفیت این واحدها را یاری کرد تا پارچه‌های با کیفیت در کشور خودمان تولید شود تا پارچه‌های تولید داخل به بازار رقابتی که اکنون با چین، کره جنوبی، ژاپن و اندونزی وجود دارد وارد شود.

وی می‌افزاید: البته در بسیاری از پارچه‌ها همچون پارچه‌های مصرفی برای لباس‌های بیمارستانی و روپوش مدارس واردات نداریم و تولید این پارچه‌ها کاملاً داخلی است، اصفهان تولید کننده بیش از ۷۰ درصد پارچه‌های لباس مدارس و درصد زیادی از پارچه‌های بیمارستانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کسادی بازار فقط به بازار پارچه ختم نمی‌شود و آنطور که به نظر می‌رسد مردم این روزها برای تأمین معیشتشان به مشکلات زیادی برخورده‌اند.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 437305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.