کاهش سرفاصله زمانی قطارهای خط دو مترو با سیستم سیگنالینگ

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: سرفاصله زمانی حرکت قطارهای خط دو مترو با سیستم سیگنالینگ بلاک متحرک(سیستمی برای ایمنی و تسریع در بهره‌برداری بهینه) کاهش خواهد یافت.

محمدرضا بنکدار هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیستم سیگنالینگ در نظر گرفته شده برای خط دو مترو از نوع Moving Block (بلاک متحرک) است که نسبت به سیستم خط یک (Fixed Block) امکان کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها را به وجود می‌آورد.

وی افزود: در سیستم سیگنالینگ Fixed Block ( بلاک ثابت)، کل خط به وسیله تجهیزات نصب شده در خط به بلاک‌هایی به طول حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر تقسیم می‌شود که در هر بلاک صرفاً یک قطار می‌تواند حضور داشته باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: در صورت حضور یک قطار در بلاکی از خط، سیستم سیگنالینک اجازه حضور قطار دیگر در بلاک قبل از آن را نیز نخواهد داد تا بدین وسیله ایمنی قطارها حفظ شود.

وی تصریح کرد: در سیستم سیگنالینک Moving Block (بلاک متحرک) با استفاده از ارتباط رادیویی، کل خط بر اساس مشخصات خط، موقعیت و سرعت قطارهای موجود در خط به بلاک‌های متحرکی تقسیم می‌شود که در این حالت امکان کاهش فاصله بین قطارها و در نتیجه کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها نسبت به سیستم بلاک ثابت وجود خواهد داشت.

بنکدار گفت: ایستگاه‌های خط دوم قطار شهری اصفهان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر زمانی احداث شده بدین ترتیب که پیش از عبور تی. بی. ام از محل ایستگاه، سازه نگهبان و سازه اصلی ایستگاه ساخته خواهد شد تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ایستگاه‌ها با کیفیت بهتری آب‌بندی شود.

وی با بیان اینکه در خط دوم قطار شهری اصفهان به منظور افزایش سرعت ساخت، عبور تی. بی. ام از دو جهت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: حفاری مکانیزه تونل دو چشمه با دو دستگاه تی. بی. ام از ایستگاه دارک در شمال شرق اصفهان تا ایستگاه میدان امام علی (ع) به طول ۷.۷ کیلومتر صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: با ایجاد یک تونل یک چشمه، حفاری قطعه حد فاصل ایستگاه کهندژ (در غرب اصفهان) تا میدان امام علی (ع) به طول حدود ۶.۵ کیلومتر را انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: سعی و تلاش سازمان قطار شهری اصفهان در ساخت خط دوم، توجه به رویکرد فنی اقتصادی به منظور کاهش هزینه‌ها در زمان بوده است.

کد خبر 437299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.