انفجار به وقت بیروت

انفجار روز گذشته بیروت، بررسی تصویب کلیات طرح ایجاد شفافیت در آرای نمایندگان مجلس و اهمیت مرزهای تجاری در اقتصاد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۱۴ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تجارت پشت مرز کرونا» به بررسی اهمیت مرزهای تجاری در اقتصاد پرداخت و نوشت: بسته شدن مرزها و کاهش چشمگیر مبادلات تجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا از جمله مشکلاتی است که کشور طی ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده و چالش‌های زیادی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است.

با شیوع ویروس کرونا از کشور چین و همه‌گیر شدن آن در کشورهای دیگر، فعالیت‌های اقتصادی کشورهای مختلف تحت‌الشعاع قرار گرفته و کاهش حجم مراودات تجاری را همراه داشته است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. از اواخر سال گذشته با توجه به شیوع کرونا بسیاری از مرزهای ایران بسته و غیر فعال بودند، البته به مرور زمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی مرزها شروع به بازگشایی کردند اما مدتی نگذشت که برخی از آنها مجدد بسته شد. طبق بررسی‌ها مرز میرجاوه، بازرگان، مرز باشماق، شیخ صله و هابور باز بوده، مرزهای چذابه، سومار بسته و مرزهای خسروی و باجگیران محدود است.

در ابتدا با بسته شدن مرزها، تصور این بود که بعد از مدت زمان کوتاهی این مسئله پایان پیدا می‌کند و روند صادرات به شکل قبل خواهد شد اما با گذشت زمان نشان داده شد که این ویروس قصد رفتن نداشته و اقتصاد همچنان درگیر مشکلات شیوع این ویروس خواهد ماند. به گفته بسیاری از کارشناسان بسته شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدود شدن فعالیت‌های تجاری تبعات سنگینی را برای اقتصاد داشته است و در صورت تداوم محدودیت‌ها کشور با مشکلات بیشماری روبه‌رو خواهد شد. اهمیت باز بودن مرزها را می‌توان در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور مشاهده کرد، از تأمین مواد اولیه گرفته تا کاهش درآمدهای ارزی از جمله مواردی است که به روشنی اهمیت فعال بودن مرزها را به تصویر می‌کشد. بسته شدن مرزها و ارتباط آن با افزایش نرخ ارز از دیگر مسائلی است که برخی‌ به آن اشاره دارند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انفجار به وقت بیروت» به بررسی حوادث اخیر لبنان پرداخت و نوشت: دیروز، سه‌شنبه در بیروت پایتخت لبنان انفجارها و آتش‌سوزی عظیمی روی داده است به گزارش خبرگزاری‌ها، صدای انفجارها به قدری شدید بوده که در پایتخت و حومه شنیده شده است. خبرنگار المیادین از ده‌ها زخمی در این حادثه خبر می‌دهد. یک منبع امنیتی می‌گوید این حادثه تروریستی نیست. در همین حال وزیر بهداشت لبنان گفته است که یک کشتی حامل میزان زیادی مواد منفجره (آتش‌بازی) در بندر بیروت منفجر شده است. حمد حسن به شبکه «ال بی سی» گفته است، تعداد زیادی در این انفجار مجروح شدند و خسارات مالی بسیاری وارد شده است. تلویزیون المیادین نیز گزارش داده است که صدها نفر در این انفجار مجروح شدند. مقامات امنیتی لبنان هم به رویترز گفته‌اند، علت وقوع این انفجار در دست بررسی است. شبکه المیادین لبنان با تأیید وقوع انفجار در بندر بیروت گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد این انفجار تروریستی نیست.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شفافیت تک‌بعدی» به بررسی تصویب کلیات طرح ایجاد شفافیت در آرای نمایندگان مجلس پرداخت و نوشت: «شفافیت آرای نمایندگان»، کلیدواژه یکی از تخریبی ترین موج‌های رسانه‌ای علیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. مجلسی که حداقل در قیاس با آنچه امروز در پارلمان یازدهم شاهدش هستیم، علاوه بر حضور و فعالیت نمایندگان جناح‌های مختلف سیاسی کشور و تکثر دیدگاه‌های مختلف می‌کوشید تا حد ممکن از پوپولیسم و عوام‌گرایی به دور باشد اما چنان با تیغ تیز تخریب‌ها مواجه شد که حتی سیاستمداری محافظه‌کار چون علی لاریجانی را نیز در قامت رئیس مجلس به اعتراض واداشت. اعتراضی که البته مطابق انتظار راه به جایی نبرد تا اصولگرایان و حامیان مجازی و رسانه‌ای‌شان از آن پارلمان در شرایطی به عنوان «مجلس مخالف شفافیت» نام ببرند که نمایندگان مجلس دهم در طرحی علاوه بر پذیرش مقوله شفاف‌سازی آرای نمایندگان، از لزوم شفافیت در نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی گفته و دایره این شفافیت را به مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و سایر شوراهای عالی نیز کشانده بودند تا شعار «شفافیت» عملیاتی شود، ولی این مهم در مجلس یازدهم مورد وثوق اصولگرایان پیروز شده در «انتخاباتی بی‌رقیب انتخاباتی» قرار نگرفت تا اینکه سرانجام روز گذشته کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان و ایجاد اصلاحاتی بدین منظور در آئین‌نامه داخلی مجلس در کمیسیون تدوین آئین‌نامه مورد تصویب قرار گرفت.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تصویر بحران در جهان آینده» نوشت: «الیا برس» استاد تاریخ در دانشگاه کالیفرنیا در مجله فارن پالیسی نوشت: هیچ واژه‌ای نمی‌تواند معرف عصر حاضر باشد؛ جز واژه «بحران». به همین دلیل سال ۲۰۲۰ را باید پرآشوب‌ترین سال از سال ۱۹۶۸ به این سو دانست. از بحران «ناآرامی‌های مدنی» تا بحران پاندمی کرونا و آشفتگی‌های اقتصادی ناشی از آن جامعه مدرن را در حس عمیقی از اضطراب و گم‌گشتگی فرو برده است. در مواجهه با این اضطراب ناشی از بحران تمام‌عیار، مردم به ثبات‌های مستبدانه جذب خواهند شد نه انقلاب‌های فاشیستی؛ چراکه در این شرایط آسان‌ترین راه این است که کسانی را در آغوش بگیریم که وعده مدیریت نوسانات زندگی مدرن را با ابزارهای اقتدارگرایانه می‌دهند و در همین چارچوب است که شاهد آن هستیم ایالات‌متحده و جهان به وسوسه اقتدارگرایی افتاده‌اند؛ اما حرکت جهان به این سو به مقدماتی نیاز دارد؛ از جمله اینکه دشمنان دموکراسی که کمر به نابودی مردم سالاری بسته‌اند، باید ابتدا بر این وضعیت بحرانی سوار شوند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقاد قوه قضائیه از معرفی قطره چکانی متخلفان ارزی» به بررسی اظهارات معاون قضائی دادستان تهران پرداخت و نوشت: محمدرضا صاحبی پسندیده، دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: قوه قضائیه با روش قطره چکانی معرفی متخلفان ارزی موافق نیست و همه متخلفان باید معرفی شوند.

وی افزود: برای ۲۵۰ متخلف ارزی که بانک مرکزی معرفی کرده است هزار و ۲۰۰ پرونده تشکیل و برای هزار نفر هم قرار تأمین کیفری صادر شده است و ۴۴۵ نفر هم بازداشت شده‌اند. معاون دادستان تهران تصریح کرد: روز یکشنبه ۱۴ نفر در این زمینه بازداشت شدند که تخلف ارزی آنها یک‌میلیارد یورو بوده است.

صاحبی‌پسندیده ادامه داد: اکنون تعداد زیادی از این افراد در حال گذراندن دوره محکومیت خود هستند و تاکنون بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو که بخشی از آن به روش‌های اعاده غیر ارزی است، بازگشته است.

وی تأکید کرد: بررسی سه ضابط قضائی از تخلف ارزی ۱۵۰ نفر که بانک مرکزی آنها را معرفی کرده بود نشان می‌دهد یکی از مشکلات زمینه‌ساز این تخلفات، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است.

این مسئول با بیان اینکه‌اشخاص پشت پرده، پشت کارت‌های بازرگانی و شرکت‌های کاغذی پنهان شده‌اند، یادآور شد: در زمان صدور این کارت‌ها باید نظارت شود شخصی که هیچ عقبه صادراتی ندارد با چه اعتباری می‌خواهد وارد تجارت خارجی شود.

صاحبی‌پسندیده همچنین گفت: با توجه به اینکه حجم صادرات شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی بسیار زیاد است، تخلف کوچک آنها مبلغ بالایی است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این برنامه درباره وضعیت صدور کارت‌های بازرگانی توضیح داد: در اتاق بازرگانی بر اساس ضوابطی که دولت تعیین کرده است کارت بازرگانی صادر می‌شود، اما تأیید کننده نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

حسین سلاح ورزی تصریح کرد: حدود دو سال است اتاق بازرگانی به دولت برای گذاشتن سقف صادرات برای کارت‌های جدید پیشنهاد داده، اما دولت کاری نکرده است.

کد خبر 437284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.