مردم کرمانشاه چه زمانی از مترو بهره‌مند می‌شوند؟

امروز با رشد روز افزون جمعیت در کلانشهرها دغدغه‌های زیادی برای مدیران شهری ایجاد شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترافیک اشاره کرد که با ایجاد چالش‌هایی چون آلودگی زیان‌بار هوا، صدمات غیرقابل جبران و لطمات فراوان جانی و مادی به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد روزافزون تعداد خودروها، افزایش بی رویه تردد در خیابان‌ها، وابستگی شدید شهروندان به استفاده از خودرو شخصی همه و همه تبعات زیانباری داشته است تا مدیران و کارشناسان در این زمینه چاره‌ای بیندیشند البته پاسخ مسئولان راه‌اندازی سیستم حمل و نقل ایمن، پاک، سریع و اقتصادی است که می‌تواند جوابگوی نیاز شهروندان و ایجاد رغبت و انگیزه برای استفاده بیشتر شهروندان از آن باشد تا شاهد تردد کمتر خودروها  در خیابان‌های شهر باشیم.

امروز به جرأت می‌توان گفت مترو، کارآمدترین سامانه حمل و نقل ریلی درون شهری است که ویژگی‌هایی همچون سرعت، دقت، ایمنی و ظرفیت بالای جابجایی مسافر باعث شده تا استفاده از آن بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

با فرهنگ سازی مناسب برای فراگیر شدن استفاده حمل و نقل پاک می‌توان در راستای ارتقای کیفیت زندگی، بهبود وضعیت محیط و تمرکز بر سیاست‌های انسان محورانه در توسعه شهرها گام برداشت چراکه در آینده نزدیک کلانشهرها با وضعیت بحرانی‌تری در خصوص جابجایی مسافر مواجه می‌شوند و در این بین داشتن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی بسیار مهم است.

کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلانشهرهای ایران است که سال‌هاست برای راه‌اندازی سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری توسط تیم مدیریت شهری آن تلاش‌ شده  اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

بر اساس گفته مسئولان در شهر کرمانشاه در سال ۸۱ بیش از یک میلیون نفر سفر در روز با اهداف مختلف روی می‌داد که این میزان در سال ۱۴۰۰ به حدود دو میلیون نفر سفر در روز افزایش خواهد داشت که این اعداد همه نشان دهنده این است که باید هرچه سریع‌تر برای ایجاد قطار شهری کرمانشاه تلاش کرد.

البته در این میان حدود ۵۵ خط اتوبوسرانی با حدود ۳۵۰۰ سرویس در روز حجمی حدود ۱۹ درصد از حمل و نقل عمومی شهر را بر عهده دارد و در کنار این سیستم مجموعه تاکسیرانی و مینی بوسرانی نیز با حدود ۴۵ و ۶۰ درصد سهم در جابجایی مسافران شهر نقش ایفا می‌کنند و مابقی سفرهای درون شهری با شیوه‌های دیگری همچون سواری شخصی و دوچرخه است.

شهرداری کرمانشاه با راه اندازی و بهره برداری سیستم حمل و نقل ریلی در راستای کاستن از میزان ترافیک شهر، با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی بیشترین سهم جابجایی مسافر را به خود اختصاص خواهد داد، گام برداشته است چراکه اجرای این طرح در ارتقای حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مطالعات اولیه کریدور خط یک قطار شهری کرمانشاه که به خط مونوریل کرمانشاه معروف شد از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است؛ تأسیس خط منوریل ۲۵ اردیبهشت ماه ۸۶ در بند ۲ شصت و هفتمین صورت جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسید.

اگرچه ساخت مونوریل کرمانشاه سرانجام اواخر سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰ کلید خورد، اما اجرای این پروژه همچنان با اعتراض کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بود؛ به‌طوری که در مهرماه ۹۰ موجب شد بار دیگر مترو جایگزین مونوریل شود. براساس مصوبه تبدیل مونوریل به قطار سبک شهری در جلسه شورای عالی ترافیک در خردادماه سال ۹۳ حدود پنج و نیم کیلومتر از مسیر این پروژه به شکل تونل، هفت ایستگاه روی زمین و شش ایستگاه زیرزمینی اجرا می‌شود. در این ارتباط گفت و گویی با «امین سرتیپ نیا» سرپرست جدید سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مترو کرمانشاه در چند فاز و چه مسیرهایی پیش بینی شده است؟

این پروژه در مجموع به طول ۱۳ کیلومتر در محدوده میدان معلم تا میدان فردوسی است که به دو فاز تقسیم بندی شده است. فاز اول پروژه از میدان معلم تا میدان آزادی و فاز دوم از میدان آزادی تا میدان فردوسی را شامل می‌شود. فاز اول این پروژه به طول ۶.۸ کیلومتر بوده که پنج کیلومتر آن به صورت روگذر و ۱.۵ کیلومتر آن به صورت تونل خواهد بود. امروز جهت تسریع در بهره برداری از پروژه، تمرکز بر اتمام فاز اول است تا مردم بتوانند هرچه سریع‌تر از آن استفاده کنند.

آخرین وضعیت اجرایی پروژه مترو چگونه است؟

بخش عمرانی فاز اول پروژه ۹۵ درصد پیشرفت داشته است و با توجه به اینکه عملیات اجرایی ایستگاههای روگذر در اولویت بوده در بخش‌های روگذر این فاز از پروژه، فقط کار ایجاد چند ستون باقی مانده و تونل پروژه نیز عملاً آماده ریل گذاری است و پس از اجرای ایستگاه‌ها مرحله روسازی و نصب تجهیزات آغاز خواهد شد تا این بخش از پروژه آماده بهره برداری شود البته این میزان پیشرفت فقط مربوط به بخش عمرانی پروژه بوده و حدود ۳۳ درصد است.

ساخت قطعه اول تونل ۹۶ درصد پیشرفت داشته که شامل عملیات اجرایی قطعه اول تونل (۶/۱ کیلومتر) توسط پیمانکار پروژه و در سه کارگاه و پنج جبهه کاری در حال فعالیت است و حفاری به صورت کامل به اتمام رسیده است.

همچنین در قطعه دوم تونل ۴۱ درصد پیشرفت وجود دارد که شامل عملیات اجرایی بخشی از قطعه دوم بوده که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) آغاز شده و بخشی از حفاری، احتساب تونل‌های دسترسی به طول ۶۷۰ متر به اتمام رسیده و بتن ریزی لاینینگ آن انجام شده است.

همچنین ایستگاه زیرزمینی میدان آزادی M8 با پیشرفت ۳۸ درصدی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال انجام است.

چه برنامه‌های پیشرو برای این پروژه در نظر گرفته‌اید؟

تکمیل فاز یک قطار شهری کرمانشاه به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، موضوع نامه شماره ۴۳۱۵ تاریخ هشتم اردیبهشت ۹۷ آقای نوبخت به صورت جدی در حال پیگیری است. در این راستا پیگیری‌های مستمر جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز که طبق پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است از طریق فروش اوراق مشارکت، اخذ تسهیلات بانکی، منابع داخلی شهرداری و اختصاص بودجه سنواتی به شدت ادامه دارد، ضمن اینکه عملیات طراحی و شروع شفت اجرایی در بخش‌های مختلف پروژه در دست اقدام است.

وضعیت اعتباری پروژه به چه صورت است؟

مجموع مبلغ دریافتی اعتبارات دولتی تا پایان سال ۹۸ مبلغ ۳۱۰ میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که مبلغ دریافتی در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۰ میلیارد تومان و اعتبار پیش بینی شده جهت سال ۱۳۹۹ مبلغ ۶۸ میلیارد تومان است.

مردم کرمانشاه چه سالی از مترو بهره مند می‌شوند؟

با پیش بینی‌های شده سال ۱۴۰۰ فاز اول این پروژه به بهره برداری خواهد رسید (سه راه کارمندان تا میدان آزادگان که شامل ۲/۸ کیلومتر) می‌شود.

چند نفر در این پروژه مشغول فعالیت هستند؟

در پیشینه کار ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول کار هستند.

آیا کرونا تأثیری بر ادامه اجرای پروژه مترو داشته است؟

پروژه قطار شهری کرمانشاه نیز همچون سایر نقاط و پروژه‌های کشور از مشکلاتی که این ویروس به وجود آورده تأثیر پذیرفته است، اما با درایت و تلاش مدیریت شهری آسیب‌های جانبی بر این پروژه به حداقل رسیده است.

آیا از پتانسیل دانشگاه برای اجرای پروژه استفاده کرده‌اید و چه میزان می‌تواند این موضوع تأثیرگذار باشد؟

سازمان حمل و نقل ریلی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه تفاهم نامه‌ای امضا کرد که در آن همکاری مستقیم دانشگاه و این سازمان پیش بینی شده است همچنین این سازمان آمادگی دارد تا با دانشگاه‌ها و واحدهای آموزش عالی استان و نیز سازمان نظام مهندسی همکاری متقابل داشته باشد که موجب بالا رفتن دانش فنی دانشجویان و استفاده این سازمان از علم بروز یکی از اولویت‌هاست.

کد خبر 437277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.