اگر کرونا نبود تغییر ماهیت دانشگاه رخ نمی‌داد

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه اگر شیوع بیماری کرونا رخ نمی‌داد، رشد تکنولوژی و تغییر ماهیت دانشگاه اتفاق نمی‌افتاد، گفت: شیوع این بیماری یک انگیزه برای حرکت سریع نسبت به آنچه دنیا در ۱۰ سال آینده به آن می‌رسید، ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست تقدیر از عوامل اجرایی و پشتیبانی آموزش مجازی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه جهان در حال طی کردن دوره سختی در نتیجه پاندمی کروناست، اظهار کرد: هر مشکلی فرصت‌هایی را در اختیار افراد قرار می‌دهد که ما در صورت استفاده از این فرصت‌ها می‌توانیم سازمان خود را با حداقل خسارت و شاید با کسب منفعت اجتماعی به پیش ببریم.

وی با تأکید بر اینکه امروز می‌توانیم در کنار شرایط سخت شیوع بیماری کرونا فرصت‌هایی را به دست بیاوریم، گفت: با استفاده درست از این فرصت‌ها نه تنها سازمان از این جهت آسیب کلی نمی‌بیند، بلکه سازمانی بهتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر لزوم توجه دانشگاه به فرصت‌هایی که به واسطه شیوع این بیماری به وجود آمده است، تصریح کرد: تبادل نظر در عرصه بین‌المللی از جمله این موارد است که در این دوره با دانشگاه‌های مختلف دنیا تماس برقرار شد و حاصل آن دو مجموعه مطالعاتی مناسب بود.

ابطحی با بیان اینکه موفقیت آموزش نیازمند توجه به ویژگی‌های فردی دانشجویان است، ادامه داد: در کلاس‌های پرجمعیت حوصله شناخت افراد وجود ندارد، اما شرایط آموزش مجازی گاهی این امکان را فراهم می‌کند تا ویژگی‌های افراد به درستی شناخته شود.

وی ایجاد شبکه آموزشی و علمی بین دانشگاه‌های مختلف و تشخیص قابلیت‌های واقعی افراد از یکدیگر را از فرصت‌های به دست آمده در این دوران ذکر کرد و افزود: قابلیت‌های اعضای هیئت علمی به وضوح شناخته شده است و شناخت کیفیت مطالب علمی نیز از دیگر دستاوردهای این روش آموزشی است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، دستیابی به سیستم‌های چابک، اثربخش و مفید را از جمله اهداف مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کیفیت فضای کارمندی، نیاز سیستم به افراد مختلف در بخش اداری و دیدگاه توسعه انسانی نیز در این دوران به خوبی شناسایی شده تا معاونت اداری مالی بتواند یک چارت سازمانی مفید در این زمینه طراحی کند.

اگر شیوع کرونا نبود رشد تکنولوژی و تغییر ماهیت دانشگاه نیز رخ نمی‌داد

وی با اشاره به اینکه در سختی‌هاست که انسان‌ها نسبت به یکدیگر شناخت پیدا می‌کنند و به درک درستی می‌رسند، گفت: دنیا با توافق انسان‌ها و افزایش روابط عاطفی بین آن‌ها پیش می‌رود و ایجاد روابط عمیق یا انسانی در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ابطحی همچنین افزایش سواد رسانه‌ای، بازنگری محتوا، بازگشت به عدالت در آموزش و توجه به تکنولوژی‌های مورد نیاز را از دیگر فرصت‌های دوران این بحران دانست و افزود: این بیماری یک فشار را برای آشنایی و یادگیری تکنولوژی‌های نوین برای همه افراد ایجاد کرد که اتفاق خوبی محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر این که اگر بیماری کرونا رخ نمی‌داد، رشد تکنولوژی و تغییر ماهیت دانشگاه اتفاق نمی‌افتاد، گفت: این بیماری یک انگیزه برای حرکت سریع نسبت به آنچه دنیا در ۱۰ سال آینده به آن می‌رسید ایجاد کرد.

وی با بیان این که شبکه‌سازی خوبی در دانشگاه شده است، تصریح کرد: در اولویت قرار دادن مباحث آموزشی در هیئت رئیسه از جمله اقدامات مؤثر بود؛ به‌طوری که آموزش در هر حوزه معاونتی هر آنچه را که نیاز داشت در اختیار گرفت.

ترم تحصیلی آینده به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد

همچنین معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه این نشست گفت: همه بخش‌های دانشگاه شامل دانشکده‌ها، اداری، پشتیبانی و فنی در موفقیت نسبی برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری نقش دارند.

حسین خادمی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در همان ابتدای مشخص شدن وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور با اتخاذ یک تصمیم بسیار درست از چهارم اسفندماه سال گذشته آموزش حضوری برای دانشجویان را متوقف کرد، افزود: تاکنون خبر ناخوشایندی از وضعیت سلامت دانشجویان، اساتید و دیگر دانشگاهیان دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه با طولانی شدن دوره درگیری با شیوع بیماری در کشور، موضوع آموزش غیرحضوری به صورت جدی مطرح شد و راهکارهای آن مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: ترم تحصیلی آینده احتمالاً به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد و احتمال برگزاری غیرحضوری امتحانات در آن زمان وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تطبیق مناسب دانشجویان با آموزش و امتحانات غیرحضوری بر پشتیبانی مناسب از این موضوع تأکید کرد و افزود: در دوران برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری در همه سطوح دانشگاه با چالش‌های گوناگونی مواجه بودیم که پراکندگی دانشجویان سراسر کشور، کمبود امکانات فنی و مباحث پشتیبانی از جمله این چالش‌ها بود.

خادمی با بیان اینکه همراهی اعضای هیئت علمی، مدیران، کارشناسان آموزشی و همکاران پشتیبانی موجب شد تا آموزش و امتحانات غیرحضوری به خوبی برگزار شود، گفت: در هر دانشکده ستاد برگزاری امتحانات تشکیل شد و آموزش‌های لازم برای برگزاری امتحانات نیز به خوبی انجام شد.

ویژگی‌های برگزاری امتحانات مجازی در دوران کرونا

وی برگزاری امتحان در ۲۰۰ گروه درسی با حدود هزار امتحان متفاوت را از جمله ویژگی‌های امتحانات این ترم بیان کرد و افزود: در این دوره تجربه برگزاری امتحان برای جمع‌های دو نفره تا حدود هزار نفره را داشتیم که متوسط جمعیت هر امتحان ۴۰ نفره بود.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در مجموع ۶۰۰ مدرس دانشگاه در آموزش و ارزیابی امتحانات غیرحضوری در حد مطلوب مشارکت داشتند. موقعیت‌شناسی و فداکاری تمامی عوامل اجرایی و همکاران آموزشی در برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل در اجرای این مسیر کاملاً تأثیرگذار بود.

کد خبر 437264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.