۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
دست همکاری دوباره ایران و سوریه

سفر هفته گذشته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به سوریه و همچنین دیدار با بشار اسد، دستاوردهای غیر منتظره‌ای داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سفر سرلشکر باقری به سوریه، قراردادی نظامی میان تهران و دمشق بسته شد که بر اساس آن علاوه بر تسلیحات و سیستم‌های پیشرفته، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه نیز توسط جمهوری اسلامی ایران تجهیز شود که می‌تواند معادلات منطقه را تغییر دهد.

سرلشکر باقری پس از امضای این توافقنامه گفت که "ایران در راستای این توافق، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را تقویت خواهد کرد. مردم و کشورهای منطقه از حضور آمریکا در سوریه استقبال نمی‌کنند و پاسخ‌های ایران و سوریه به یاوه‌گویی‌های آمریکا ادامه خواهد داشت. این توافق‌ها، اراده دو کشور را جهت همکاری مشترک در زمینه مقابله با فشارهای آمریکا بالا خواهد برد."

هفته گذشته نیز سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در واکنش به امضای توافقنامه در زمینه گسترش همکاری میان ایران و سوریه در زمینه نظامی گفت که "نظامیان آمریکایی تغییری در برنامه ماموریت‌شان در سوریه نخواهند داشت. "

نشریه نیوزویک نیز گزارش داد که "جسیکا مک نالتی، فرمانده نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی پنتاگون در واکنش به توافق نظامی جدید میان ایران و سوریه به این نشریه گفته که علیرغم این توافق همکاری جدید میان ایران و سوریه در زمینه دفاعی، مأموریت نیروهای آمریکا امروز در سوریه همانطوری است که در سال ۲۰۱۴ شروع کردند و آن امکان‌پذیر کردن شکست پایدار داعش بوده است. این سخنگوی پنتاگون ادامه داد که کارکنان نظامی آمریکا به اجرای عملیات شکست داعش در سوریه همراه با نیروهای کهنه‌سرباز بومی در شمال شرقی سوریه و حوالی مقر نظامی التنف ادامه خواهند داد. "

به محض انتشار خبر این قرارداد، ناظران، نگرانی رژیم صهیونیستی از چنین وضعیتی را پیش بینی کردند؛ زیرا زمانی که سامانه‌های ایران به دست دمشق برسد، تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به حریم هوایی سوریه غیر ممکن خواهد شد.

انتشار جزئیات این قرار داد در حالی صورت گرفت که اخیراً مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جلسه مجلس سنای این کشور بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شده بود. وی در چند ماه اخیر تحرکات بسیاری را با هدف ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران و همچنین تمدید این تحریم‌ها صورت داده بود که البته توفیق چندانی نداشت.

حال باید تا انتشار جزئیات انتشار این قرارداد منتظر ماند تا ببینیم اجرای آن چه پیامدهایی در منطقه دارد؟ آیا می‌تواند حضور آمریکا در منطقه را کم‌رنگ کند؟ آیا رژیم صهیونیستی دست از حمله‌های خود به سوریه بر می‌دارد؟ آیا آمریکا می‌تواند از آن به عنوان بهانه‌ای برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استفاده کند؟

حضور ایران در مبارزه با تروریسم منطقه، باعث رفع نیازمندی‌های سوریه می‌شود

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه معتقد است که حضور جمهوری اسلامی در حوزه‌های دفاعی منطقه موضوع جدیدی نیست؛ زیرا پس از ۴۲ سال تحریم تسلیحاتی، باید برای افزایش قدرت بازدارندگی کشور، حداکثر توان را به کار گرفت.

به گفته وی، استراتژی‌های دفاعی جمهوری اسلامی با توجه به دکترین دفاعی کشور نسبت به هرگونه تهاجم واکنش نشان می‌دهد و دشمن را منهدم می‌کند و به هیچ کس اجازه تعرض به منافع ایران را نخواهد داد. تمامی مسئولان نظامی کشور موظف هستند در بالاترین سطح، بازدارندگی زمینی، هوایی، موشکی اقداماتی را در جهت حفظ منافع فراهم کنند.

این کارشناس مسائل منطقه معتقد است که حضور جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم منطقه، باعث رفع نیازمندی‌های کشور سوریه در حوزه‌های نظامی می‌شود.

صدرالحسینی می‌گوید که تهران طبق توافقنامه نظامی‌اش با سوریه، در حوزه‌های تجهیز پدافند هوایی این کشور ورود می‌کند. در جلسات وزیر دفاع سوریه با رئیس ستاد نیروهای مسلح نیز توافقاتیشد که طبق آن، ایران پدافند هوایی سوریه را تجهیز خواهد کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی عقد قرارداد نظامی بین ایران و سوریه را بهانه‌ای برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران می‌دانند، اما باید توجه داشت که نگرانی کشورهایی مانند ایالات متحده از این است که جمهوری اسلامی ایرانی بتواند صنایع دفاعی خود را تجهیز کده و تولیدات دفاعی‌اش را صادر کند.

تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت بعید به نظر می‌رسد

محمود دهقان، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است که در آستانه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، رسانه‌های آمریکایی در تلاش هستند تا با مسموم کردن فضا و بزرگنمایی، تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کنند.

به گفته وی، طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران در اکتبر سال جاری به اتمام می‌رسد و هر کشور مستقلی در جهان حق دارد نسبت به خرید تسلیحات نظامی از تهران اقدام کند؛ قراردادهای نظامی با کشورها، جزء ابتدایی‌ترین حقوق بین المللی آنهاست.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، در قانونی بودن قراردادهای نظامی میان ایران و سوریه شکی نیست. در حال حاضر بسیاری از رسانه‌های غربی دنبال جوسازی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران هستند؛ در صورتی که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت بعید به نظر می‌رسد.

سوریه و لبنان نیازمند وجود شبکه حفاظت هوایی هستند

سید صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید که قرارداد نظامی میان ایران و سوریه به عنوان توسعه قراردادهای قبلی با این کشور محسوب می‌شود؛ زیرا در گذشته نیز قراردادهای دفاعی مشترک میان ایران و سوریه وجود داشته و هم اکنون توسعه این قرار داد به منظور تجهیز پدافند هوایی سوریه است.

به گفته وی، حضور نیروهای ایرانی در سوریه و ترمیم مسیر تجاری مورد نظر تهران، باعث رفع نیازهای نیروهای دمشق و لبنان خواهد شد. این دو کشور نیازمند وجود شبکه حفاظت هوایی هستند؛ زیرا برخی از مناطق سوریه که مورد حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته و منجر به قربانی شدن نیروهای مسلح ایران و لبنان شده که با تجهیز پدافند هوایی سوریه و راه اندازی شبکه ملی، حفاظت هوایی اسرائیل محدود خواهد شد.

کد خبر 437259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.