وضعیت امروز سینمای انیمیشن ایران

بهرام عظیمی گفت: باید به این موضوع توجه داشت که ساختن انیمیشن خوب تنها به پول عوامل و سناریو بستگی ندارد بلکه شرافت و استعداد سازنده در آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولیدات انیمیشن یکی از بخش‌هایی است که همواره سینمای ایران در حال تلاش برای رسیدن به سطح بالایی در آن بوده است. به دلیل نیاز به امکانات نرم افزاری و سخت‌افزاری بسیار، انیماتورهای ایرانی هیچ گاه نتوانستند با تولیدات خارجی رقابت کنند. سینمای انیمیشن زیرساخت‌ها و دانش فنی بسیاری نیاز دارد و تنها "دوربین، صدا و حرکت" نمی‌تواند به آن جان دهد.

گردش مالی سینمای انیمیشن در جهان بسیار بالاست و به راحتی با سینمای داستانی رقابت می‌کند. برخی آثار پویانمایی در جهان بیشتر از فیلم‌های کارگردانان بنام فروش دارند. از سوی دیگر به دلیل اینکه اغلب مخاطبان این سینما قشر کودک و نوجوان هستند و تاثیر بسیاری از آن می‌گیرند، حساسیت روی تولیدات انیمیشن زیاد است.

در حال حاضر هالیوود با استودیوها و برندهایی نظیر "والت دیزنی" و "پیکس‌آرت" بر دنیای انیمیشن حکومت می‌کند. مخاطبان ایرانی نیز مانند دیگر مخاطبان دنیا علاقه و رغبت بالایی به این آثار نشان می‌دهند که علت آن زیبایی‌های بصری و تبلیغات گسترده است. با این حال انیمیشن ایران در سال‌های گذشته با آثاری چون "بنیامین"، "تهران ۱۵۰۰" و "فیلشاه" نشان داده که گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است.

بهرام عظیمی، کارگردان نامدار انیمیشن در گفت و گوی زنده اینستاگرامی با عنوان "سینمای امروز انیمیشن ایران" اظهار کرد: در این زمینه سینمایی هیچ جایگاهی در جهان نداریم و البته این چندان افت بزرگی هم برای ما محسوب نمی‌شود چراکه بسیاری از کشورهای جهان اول هم در سینمای انیمیشن از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. سینمایی انیمیشن ما اصلاً قابل مقایسه با سینمای انیمیشن کشورهایی مثل آمریکا ژاپن و غیره نیست.

وی افزود: در ۲۵ سال اخیر فناوری در ایران پا به عرصه کاربری جدید گذاشته و انیمیشن ایران توانسته چندین پله‌ای بالاتر برود. همچنین آثار تبلیغاتی خوبی در ایران ساخته شده و از این منظر تقریباً می‌توان گفت که مشکل چندانی نداریم.

خط قرمزها مانع ساخت انیمیشن نیستند

سازنده انیمیشن "بابا برقی" تصریح کرد: از نظر تولید محتوا محدودیت‌هایی در ایران وجود دارد که نمی‌توان به آنها پرداخت. البته اینها هم تا حدی محدودیت ایجاد می‌کند و هر کس می‌تواند با توجه به شرایط موجود در کشور خود کارهای خوبی تولید کند. اینکه بخواهیم به بهانه وجود محدودیت در انتشار محتوا یا خط قرمزها کاری تولید نکنیم اشتباه است.

عظیمی گفت: در زمینه تولید انیمیشن برای کودکان که بیشتر در تلویزیون شاهد آن هستیم فراز و نشیب‌های بسیاری وجود دارد. در این زمینه انیمیشن‌های بسیار درجه یک و تاثیرگذار ساخته شده که البته تنها ۲۰ درصد از انیمیشن‌های ساخته شده این ویژگی را دارند و مابقی چندان مطلوب نبودند.

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشت که ساختن انیمیشن خوب تنها به پول عوامل و سناریو بستگی ندارد بلکه شرافت و استعداد سازنده در آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

نقطه اوج انیمیشن ایران، انیمیشن‌های کوتاه جشنواره‌ای است

مدیر اسبق خانه انیمیشن شهرداری تهران اظهار کرد: نقطه اوج فعالیت انیمیشن در ایران در زمان تولید انیمیشن‌های کوتاه جشنواره‌ای است. محدودیت‌ها در ساخت این انیمیشن نسبت به سایر انیمیشن‌ها بسیار کمتر است و سفارش دهندگان این نوع انیمیشن ارگان‌ها و موسسات خصوصی یا دولتی هستند.

عظیمی گفت: در نقطه مقابل در زمینه انیمیشن‌های بلند فعالیت مطلوب و پسندیده‌ای نداشتیم و واقعاً از وضعیت خوبی برخوردار نیستیم. علت اینکه نتوانستیم در زمینه انیمیشن‌های بلند به اندازه انیمیشن‌های کوتاه فعالیت‌های مثمر ثمر داشته باشیم را نمی‌توان گردن بازیگر، بودجه یا فیلمنامه انداخت و عامل اصلی در ساخت انیمیشن کارگردان آن انیمیشن است.

وی ادامه داد: یک کارگردان خوب می‌تواند از یک فیلمنامه معمولی یک کار قابل قبول و بسیار عالی در بیاورد و برعکس یک کارگردان بد و با سطح پایین‌تر هم می‌تواند یک فیلمنامه بسیار عالی را به یک کار بد تبدیل کند.

این کارگردان انیمیشن اظهار کرد: مشکل دیگری در زمینه ساخت انیمیشن‌های بلند وجود دارد که وقتی کار طولانی می‌شود دیگر نمی‌دانیم چطور باید کار را ببندیم یا جمع بندی کنیم و نمی‌دانیم روند داستان را باید چگونه و به چه شکل پیش ببریم تا بتوانیم یک کار خوب از آب در بیاوریم.

کارگردانی انیمیشن سخت‌تر از کارگردانی فیلم سینمایی است

عظیمی تاکید کرد: کارگردان انیمیشن باید چیزهایی از طراحی و کادر بندی بداند و شخصیتی که قرار است در انیمیشن تولید کند بتواند در ذهنش تداعی کند. برخلاف کارگردان‌های کارهای زنده که می‌توانند از فضای باز در زمینه‌های مختلف استفاده کنند یک کارگردان انیمیشن باید همه چیز حتی فضای کار را در ذهن خودش داشته باشد و با این اوصاف کارگردانی انیمیشن بسیار سخت‌تر از کارگردانی یک فیلم سینمایی زنده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خصوصی که دغدغه فرهنگی دارند حاضر هستند برای تولید انیمیشن‌های بلند سرمایه‌گذاری کنند با اینکه برگشت سرمایه و حتی رسیدن به سود این سرمایه گذاران مدت زمان زیادی می‌طلبد، اما بازهم مشکلی با این موضوع ندارند. مشکل بسیاری از کارگردان‌ها اکران این انیمیشن‌ها است که سالن‌ها به تعداد مناسب داده نمی‌شود و موارد دیگر که دغدغه انیمیشن سازان و بسیاری از سرمایه گذاران همین موضوع است.

کد خبر 437255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.