کرونا ویروس در محیط بسته از بین نمی رود

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که قطرات ناشی از سرفه و عطسه در یک محیط بسته باقی می‌ماند و دیگران را نیز آلوده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، افراد زیادی از این موضوع آگاه شدند که ماندن در محیط‌های بسته می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش دهد، اما درصد ریسک آن مشخص نشده بود. بنابراین گروهی از محققان آمریکایی مدلی توسعه داده‌اند که نشان می‌دهد چگونه این ذرات در محیط‌های بسته مانند اتاق‌ها، آسانسورها و سوپرمارکت‌ها معلق هستند. همچنین آن‌ها نحوه عمکرد ویروس کرونا را در محیط‌هایی با فاصله‌گذاری‌های متفاوت با انواع تهویه‌ها بررسی کردند.

پژوهشگران در این آزمایش شبیه سازی انجام دادند و از یک معلم بدون علامت درخواست کردند به مدت ۵۰ دقیقه در یک کلاس درس صحبت کند. بررسی‌های انجام شده نشان داد که تنها ۱۰ درصد ذرات معلق در هوا از بین رفته و بیشتر آن‌ها روی دیوارها باقی مانده بود. از آنجایی که این اتاق دارای تهویه مناسب بود، محققان باور داشتند که ذرات معلق زیادی از بین خواهد رفت. به نظر می‌رسد تهویه هوا نوعی چرخش‌های گردبادی را در محیط‌های بسته به وجود می‌آورد که باعث می‌شود ذرات معلق در هوا به جای خروج از محیط در این گردبادها به چرخش در بیایند و زمانی که به دیوارها برخورد می‌کنند به آن‌ها می‌چسبند.

محققان با بررسی جریان هوا متوجه شدند زمانی که معلم دقیقاً در زیر دریچه تهویه هوا صحبت کرد، ذرات معلق در هوا به طور قابل توجهی کمتر در محیط پخش شدند. آن‌ها معتقد هستند که ترکیب صحیحی از تهویه هوا و طراحی داخلی می‌تواند میزان انتقال ویروس را در محیط‌های بسته کاهش دهد. این موارد باید در محیط‌های سربسته مانند سالن‌های سینما و تئاتر و سالن‌های اجتماعات رعایت شود. لازم است تهویه هوا در مکان مناسبی تعبیه شود و صندلی مخاطبان نیز با فاصله از یکدیگر قرار بگیرد؛ در این صورت حضور در محیط‌های بسته می‌تواند خطر کمتری به همراه داشته باشد.

کد خبر 437244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.