ویتامینی برای کاهش اضطراب

رژیم خودسرانه دیابتی‌ها ممنوع، مصرف لیمو ترش جایگزین شیمی درمانی، تقویت ایمنی بدن با تغذیه در دوران قرنطینه، ویتامینی برای کاهش اضطراب و هندوانه میوه‌ای مفید برای خواب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر ضرورت رصد وضعیت فرد مبتلا به چاقی و دیابت به صورت ماهانه توسط متخصص تغذیه، اظهار کرد: چاقی از عوامل مستعدکننده ابتلای افراد به دیابت به‌شمار می‌رود و به‌عبارتی چاقی و اضافه وزن مهم‌ترین عامل بروز دیابت در جهان محسوب می‌شود که اگر افراد بتوانند اضافه‌وزن و چاقی خود را کاهش دهند خطر ابتلاء به دیابت در آنها کاهش می‌یابد.

فرزاد شیدفر با بیان اینکه فرد مبتلا به دیابت نیاز به درمان توسط تیمی از متخصصان و کارشناسان، تغذیه، روان‌شناسی، متخصص غدد، داخلی و دیابت دارد، اضافه کرد: مشاوره برای تغییر بینش فکری نسبت به فواید کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل جهت کمک به بیماران مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است. همچنین وضعیت رژیم افراد مبتلا به بیماری دیابت باید به صورت دوره‌ای توسط متخصص تغذیه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

استاد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در جهت رسیدن به وزن ایده‌آل و کاهش وزن به صورت خودسرانه رژیم‌های غذایی را آغاز می‌کنند در حالی که استفاده از این راهکار مناسب نیست و آن را ما به بیماران توصیه نمی‌کنیم.

شیدفر خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و چاقی جهت رسیدن به وزن ایده‌آل از مشاوره متخصصان و کارشناسان تغذیه بهره‌مند می‌شوند، ولی متأسفانه پس از یک یا دو بار ویزیت و مشاوره از انجام مشاوره‌های بعدی پرهیز می‌کنند و این مسئله سبب می‌شود که چاقی و اضافه وزن مجدد به آنها بازگردد و به نوعی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: افرادی که قصد دارند، کاهش وزن و درمان چاقی انجام دهند باید و هر ماه به صورت مداوم تحت نظر کارشناس یا متخصص تغذیه باشند تا روند رژیم آنها مورد بررسی قرار گیرد و همچنین این موضوع مورد ارزیابی متخصص و کارشناس باشد که آیا کاهش وزن در حد ایده آل و استاندارد بوده است یا خیر.

شیدفر، اظهار کرد: چاقی یک بیماری مزمن است که از جنبه‌های مختلف بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد و هرچه ارتباط بیمار با پزشک در این زمینه بیشتر باشد فرد در درمان چاقی و رسیدن به هدف رژیم غذایی مناسب موفق‌تر خواهدبود.

تقویت ایمنی بدن با تغذیه در دوران قرنطینه

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که ممکن است خواسته یا ناخواسته هر لحظه ویروس در اطرافمان باشد بنابراین تقویت ایمنی بدن، لازم است، اظهار کرد: مایعات فراوان استفاده کنید. حتماً از سبزیجات رنگی استفاده کنید، مثل گوجه‌فرنگی و هویج که اگر پخته شود بسیارعالی است.

احمد ساعدی، ادامه داد: میوه‌های کم‌شیرین و رنگی بسیار خوب هستند؛ گریپ‌فروت، پرتقال خونی و میوه‌هایی مانند آنها. خوردن غذاهای شیرین و غذاهای چرب و سرخ‌کردنی را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم.

وی با تاکید بر انکه برای افزایش ایمنی بدن لازم است در طول روز فعالیت فیزیکی بدنی داشته باشید، گفت: الگوی خواب درست باشد، شب به موقع بخوابید و صبح به موقع از خواب بیدار شوید. تا زمانی که در خانه هستید و نمی‌توانید کاری انجام دهید توصیه نمی‌کنم صبح تا دیر وقت بخوابید. این استراحت و خوابیدن‌های طولانی‌مدت و به هم ریختن ساعت خواب می‌تواند ایمنی بدن را پایین بیاورد و اینکه بنده به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم افراد در دوران قرنطینه از رژیم‌های لاغری سفت و سخت استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: این رژیم‌های غذایی سخت که به سرعت وزن را پایین می‌آورند، در طولانی‌مدت ایمنی بدن را کم خواهند کرد. یادتان باشد ایمنی بدن فردی که لاغرتر است نسبت به فرد چاق‌تر بیشتر است، ولی مفهوم این است که وقتی شروع به فرآیند کاهش وزن می‌کنید، در طول زمانی که وزن کم می‌کنید، ایمنی بدن پایین می‌آید و زمانی که وزن به ثبات رسید و در یک وزن متعادل ایستاد، آن وقت ایمنی بدن نسبت به زمانی که چاق‌تر بودید بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین درست است که ما می‌خواهیم به سمت ایمنی بالای بدن پیش برویم، ولی این کاهش وزن نباید خیلی سریع باشد و بنده توصیه می‌کنم که حداقل در دوران قرنطینه به دنبال کاهش وزن سریع نروید، چون ممکن است با پایین آمدن قدرت ایمنی بدن ویروس بتواند موقعیتی پیدا کند که بتواند به بدن ما آسیب جدی وارد کند.

هندوانه میوه‌ای مفید برای خواب

متخصص طب سنتی، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد هندوانه را آب تشکیل می‌دهد و رطوبت خوبی به بدن می‌دهد؛ جبران کننده کمبود آب بدن در اثر تعریق بوده، مزاج آن سرد و خواب آور است.

نعمت الله مسعودی درباره «خواص هندوانه»، تصریح کرد: در فصول گرم میوه‌های آبدار صفرا را می‌نشانند و از گرمای بدن کم می‌کنند. ویژگی مشترک میوه‌های آبدار این است که خنک کننده خون و کبد هستند؛ ضمن اینکه انواع ویتامین‌ها در این میوه‌ها به وفور یافت می‌شود.

وی اضافه کرد: حدود ۹۰ درصد هندوانه را آب تشکیل می‌دهد و از لحاظ رطوبت بخشی، رطوبت خوبی به بدن می‌دهد و جبران کننده کمبود آب بدن است که به صورت تعریق از بدن خارج می‌شود؛ مزاج آن سرد و تر است، خواب آور بوده و به دفع صفرای اضافه بدن کمک می‌کند.

مسعودی با تاکید بر اینکه هندوانه ادرار آور زیادی است، گفت: به افرادی که دارای معده گرم هستند کمک می‌کند تا معده این افراد خنک شود؛ البته به دلیل اینکه تبع سردی دارد، اگر زیاد مصرف کنیم می‌تواند در مفاصل درد ایجاد کند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل کسانی که دردهای مفصلی یا مشکل معده دارند، باید در مصرف این میوه دقت و مراقبت داشته باشند و زیاد مصرف نکنند. اگر پوست هندوانه را مربا کنیم، خواب آور خوبی است؛ به این شکل که می‌توانیم پوست آن را دور نریزیم و آن را در شربت عسل یا شاخه نبات بپزیم؛ وقتی خوب پخته شده و قابل خوردن بود، می‌توانیم این مربا را مصرف کنیم.

مصرف لیمو ترش جایگزین شیمی درمانی

آب لیمو ترش در جلوگیری از سرطان سودمند است. محصولی معجزه گر در نابودی سلول‌های سرطانی که ۱۰ هزار بار قوی‌تر از شیمی درمانی عمل می‌کند و عوارض جانبی شیمی درمانی را ندارد. لیموترش را می‌توان به صورت‌های متفاوت مصرف کرد. قسمت گوشتی آن را خورد با آب آن را مصرف کرد یا به صورت شربت استفاده نمود. جالب‌ترین خاصیت لیموترش اثر آن بر روی کیست‌ها و تومورها است، ثابت شده که این گیاه درمان گر همه انواع سرطان‌ها است. همچنین لیمو ترش به عنوان یک ضد قارچ و عفونت‌ها و کرم هامحسوب می‌شود. فشار خون بالا را تنظیم می‌کند. ضد افسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی نیز مبارزه می‌کند.

ویتامینی برای کاهش اضطراب

متخصص تغذیه درخصوص تغذیه مناسب برای ایام کنکور، اظهار کرد: ویتامین E را در اکسیژن رسانی به مغز و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب مؤثر است و از این رو استفاده از جوانه گندم و افزودن آن به سالاد، ماست و یا سوپ و خوراکی‌های مختلف توصیه می‌شود.

وی، با تاکید بر اینکه سلنیوم از مواد معدنی ضد سرطان و خنثی کننده است و آثار سمی فلزات سنگین، گفت: این دو فلز از طریق هوای تنفسی، آب آشامیدنی، سبزی و انواع میوه وارد چرخه تغذیه‌ای بشر شده که تجمع آن آثار سویی را بر عملکرد مغز و اعصاب می‌گذارد.

مظهری، خاطرنشان کرد: سرب حتی به میزان ناچیز عامل اختلال در امر یادگیری، ایجاد بیش فعالی و کاهش بهره هوشی است و جیوه هم به علت تمایل خاص به بافت مغز عامل مهمی در بروز افسردگی، خستگی، سردرد، فراموشی واختلال در تمرکز به شمار می‌رود.

این متخصص تغذیه، جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی را حاوی سلنیوم دانست و ادامه داد: سلنیوم از طریق اتصال به فلزات سنگین سرب و جیوه و فلزات سمی نظیر آرسنیک و کادمیم این فلزات را از بدن دفع می‌کند.

وی، گروه ویتامین‌های B را در افزایش یادگیری مؤثر دانست و افزود: گنجانیدن مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها در تغذیه روزمره به علت نقش آن در کاهش عصبانیت، پیشگیری و درمان افسردگی، خستگی توصیه می‌شود.

مظهری، گفت: مخمر آبجو، جگر، گوشت گوساله، ماهی، مرغ، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، جوانه گندم، حبوبات، غلات، شیر و لبنیات، گوجه فرهنگی، کاهو، هویج، قارچ، انواع میوه مختلف و دانه‌ها و مغزهای روغنی از دیگر منابع ویتامین بی هستند.

مظهری به دانش آموزان و داوطلبان کنکور، توصیه کرد: کاهش مصرف همبرگر، سوسیس، کالباس، کله پاچه و مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع نشده دارای فرم ترانس را از وعده غذایی خود حذف کنند، و استفاده مناسب از مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ نظیر ماهی، روغن‌های سویا، کنجد، تخم کتان یا بذرک و گردو را در دستور کار خود قرار دهند. 

کد خبر 437219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.