قطع بدون مجوز درختان شهر، مجازات کیفری دارد

مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا گفت: قطع بدون مجوز درختان شهر جرم است و اقدامی غیر قانونی محسوب می‌شود.

اکبرپور بایرام در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز سال ۱۳۵۹ به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان تدوین شده است، اظهار کرد: بر اساس ماده یک این لایحه، قطع هر نوع درخت در معابر، میادین، بزرگراه‌ها و پارک‌ها، باغات و محل‌هایی که به صورت باغ شناخته شوند در محدوده قانونی و حریم شهرها بودن اجازه شهرداری ممنوع است؛ ضوابط مربوط به چگونگی اجرای این ماده پس از تهیه توسط شهرداری و تصویب شورای شهر قابل اجرا است.

وی اضافه کرد: لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۵۹ مورد توجه قانون گذار بوده است، اما این لایحه در خرداد سال ۱۳۹۰ با الحاق دو تبصره اصلاح شد؛ بر این اساس فرقی ندارد درخت در ملک شخصی باشد یا در حاشیه خیابان، طبق قانون هیچکس حق ندارد بدون دلیل قانع کننده درختان را قطع کند یا سبب خشک شدن آن‌ها شود.

مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا ادامه داد: در پروانه‌های ساختمانی که بر اساس طرح جامع و یا هادی شهرها از طرف شهرداری‌ها صادر می‌شود تعداد درختی که در اثر ساختمان‌باید قطع شود تعیین و قید خواهد شد، در صورتی که پس از دریافت پروانه و قطع درخت، ظرف مدت مندرج در پروانه بدون عذر موجه اقدام به کاشت نهال جایگزین نشود، مرتکب مشمول مجازات‌های مقرر در این قانون خواهد شد.

پور بایرام تصریح کرد: بر اساس ماده شش این قانون، هر کس عالماً و عامداً و بر خلاف مقررات این قانون مرتکب قطع و یا موجبات از بین رفتن درختان مشمول این قانون را فراهم سازد به حبس جنحه تا سه سال و پرداخت جزای نقدی بر حسب نوع و محیط سن درخت و موقعیت آن از یک هزار ریال تا یکصد هزار ریال محکوم خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر اساس تبصره یک و دو این ماده، در صورتی که قطع درخت از طرف مالکین به نحوی باشد که باغی را از بین ببرد و از زمین آن به صورت تفکیک و خانه‌سازی استفاده‌کند همه زمین به نفع شهرداری ضبط می‌شود و به مصرف خدمات عمومی شهر و محرومین می‌رسد، البته مجازات‌های مذکور در این ماده قابل تعلیق و یا تبدیل به جزای نقدی نبوده و احکام صادره فقط قابل پژوهش خواهد بود.

مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا افزود: شهروندان اگر در زمینه فضای سبز و درختان شهری با مشکل مواجه شدند، باید به واحد کمیسیون قطع اشجار شهرداری مراجعه و درخواست کتبی بدهند، درخواست توسط کارشناسان فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد، در صورت تأیید، پس از پرداخت عوارض توسط شهروندان، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، اخیراً برخی از شهروندان آستارا تعدادی از درختان این شهر را شکسته یا قطع کرده‌اند.

شهر بندر مرزی و گردشگری آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در منتهی‌الیه غرب استان گیلان و در همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 437210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.