برگزاری جشنواره فیلم مهر سلامت در اصفهان

دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت از ۲۳ تا ۲۶ مهرماه سال جاری با هدف افزایش مشارکت و اصلاح دید خیرین در حوزه سلامت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) نشست خبری دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت با حضور مسئولان این جشنواره و خبرنگاران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص این جشنواره اظهار کرد: جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت اولین بار در اصفهان در مهرماه سال ۱۳۹۷ به منظور ارتقای انگیزه نیکوکاری و نشان دادن نقش نیکوکاری در حوزه سلامت و خیرین برگزار شد و بعد از آن مقرر شد این جشنواره دو سال یک بار در کشور برگزار شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت در اصفهان مستقر است، افزود: اولین دوره این جشنواره با مشارکت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجمع خیرین ایران و اصفهان و صدا و سیما و حوزه تبلیغات اسلامی برگزار شد که بسیار موفقیت‌آمیز بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به ارسال صد اثر هنری به دبیرخانه جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت در دوره اول این جشنواره ادامه داد: از اثرهای برتر بعد از اکران آثار در اصفهان تقدیر شد.

وی با بیان اینکه رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امسال در همان محورهای دوره قبل برگزار می‌شود، ادامه داد: تبیین نذر جان، مال و زمان در حوزه سلامت و تقدیر از خیرین سلامت از جمله مواردی است که در این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد.

جهانپور تصریح کرد: مقارن شدن این جشنواره با پاندمی کرونا در کشور باعث شده این جشنواره به نوعی فلسفه وجودی خودش را نهادینه کند و برگزاری این جشنواره در وضعیت کنونی می‌تواند کمک‌های مؤثری به حوزه سلامت کشور بکند.

وی در خصوص مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده است مقرر شده که پایان مرداد ماه آخرین زمان دریافت و ارسال آثار سینمایی محورهای اعلام شده باشد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی امیدواریم بتوانیم با ایجاد بسترهای لازم جشنواره را در مهرماه برگزار کنیم، افزود: دومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت با شعار "هر ایرانی یک مهرورز سلامت" برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: نگاه سینمایی و هنرمندانه با موضوع نیک اندیشی در این جشنواره می‌تواند موجب ارتقای سطح مشارکت مهرورزی در حوزه سلامت در کشور شود، همچنین در حاشیه این جشنواره از خیرین حوزه سلامت تقدیر می‌شود.

جهانپور گفت: در این جشنواره حوزه رسانه هم در اشاعه فرهنگ سازی مؤثر است و این جشنواره این نقش را به طور ویژه انجام داده است و امیدواریم جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت نقطه عطفی برای بهبود اوضاع سلامت کشور باشد.

وی همچنین از تأثیر ارائه داده‌های درست علمی بر رده بندی آثار خبر داد و گفت: مطمئناً در یک جشنواره پزشکی باید اطلاعات با منابع علمی معتبر و درست به مردم منتقل شود.

هنرمندان حوزه سلامت غریبانه کار می‌کنند

همچنین سید محمد طباطبایی معاون اجتماعی مجمع خیرین کشور در این نشست، اظهار کرد: هنرمندان حوزه سلامت غریبانه کار می‌کنند و اگر ساماندهی شوند کارهای مثبت و مؤثری را انجام خواهند داد و این جشنواره نیز در راستای تحقق همین هدف بنا نهاده شده است.

وی با اشاره به نقش مثبت مردم در مدیریت بحران‌های مختلف افزود: هر جا مردم به صحنه آمدند موفق شدیم و در حوزه کرونا نیز مردم بودند که اولین قدم را برداشتند و در قم که پیک اول کرونا شروع شد مردم وسایل بهداشتی را گردآوری می‌کردند و در اختیار مراکز درمانی می‌گذاشتند.

معاون اجتماعی مجمع خیرین کشور اضافه کرد: ۲۷۰ میلیارد تومان در حوزه سخت افزاری سلامت در اوضاع شیوع کرونا از سوی مردم کمک شد که این مبالغ غیر از پویش‌هایی است که مردم ایجاد می‌کنند و در این مدت مردم و مجمع خیرین همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت داشتند.

وی ادامه داد: همه مردم و متخصصین کنار هم برای یکدیگر کار می‌کنند و این جشنواره نیز می‌تواند کمک بزرگی به حوزه سلامت کشور و جمع‌آوری کمک‌ها و خیرین در حوزه سلامت باشد.

طباطبایی با بیان اینکه رسالت خبرنگاران در حوزه خیرین و سلامت بسیار سنگین است، تصریح کرد: کار خبرنگاران ارزشمند است و مطمئناً شما با انجام رسالت خود در این کارهای خیر شریک هستید.

کرونا روی روح و روان تأثیرگذار است

همچنین سید مهدی سیدین نیا دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت در این نشست خبری اظهار کرد: با موضوعی به نام کرونا روبه‌رو هستیم که درست است به طور مستقیم روی بدن تأثیر می‌گذارد ولی اثرات روحی و روانی بسیاری دارد و نمی‌توان گفت کرونا یک بیماری صرفاً جسمی است.

وی با تشکر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برگزاری این جشنواره ادامه داد: خوشحالیم که برای وزارت بهداشت موضوع فرهنگ و هنر مهم بوده است و در دوره اول نیز وزارت بهداشت در کنار خیرین بود که این جشنواره را برگزار کردند و حتی وزیر بهداشت وقت هم برای افتتاح این جشنواره در اصفهان حضور پیدا کردند و این نشانه توجه این وزارتخانه به بحث فرهنگ و هنر است.

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت با بیان اینکه مجمع خیرین برای برگزاری این جشنواره پیشقدم بوده است، گفت: هر بخشی می‌تواند اثرگذاری مؤثر را داشته باشد و امیدواریم بخش‌های مختلف برای برگزاری دوره دوم جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت کمک کنند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از مشکلات اقتصادی به خاطر مسائل فرهنگی و روانی است و بسیاری از آثاری که در حوزه اقتصادی داریم ریشه فرهنگی دارد.

سیدین نیا با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها ادامه داد: همین که یک موضوعی گفته بشود خیلی اثر بخش است و فیلم‌ها در این میان اثرگذاری خیلی بالایی دارند و در اوضاع کرونا همین رسانه‌ها مفهوم رعایت فاصله اجتماعی را نهادینه کردند.

وی گفت: ترکیب عبارتی "فرزند بیشتر زندگی بهتر" در دهه ۶۰ باعث بحران کشور در وضعیت کنونی شده است و این نشان دهنده اهمیت رسانه است و اینقدر این رسانه اثر بخش است که می‌تواند یک جامعه را دچار بحران کند.

امر خیر مختص متمولین نیست

محمد پسران رزاق، دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت در خصوص هدف برگزاری این جشنواره اظهار کرد: پیوند میان دو امر متعالی هنر و عمل خیر هدف اصلی این جشنواره است.

وی با بیان اینکه انجام عمل خیر مختص متمولین نیست، اضافه کرد: هر ایرانی باید یک قدم کوچک در راستای حفظ سلامت هموطنان خود بردارد که نمونه آن زدن ماسک است که یک عمل خیر در راستای حفظ سلامتی شخص و جامعه است.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت با اشاره به تأثیرگذاری سینما در فرهنگ سازی در جامعه تاکید کرد: سینما تأثیرگذارترین رسانه است و محتوا را سریع‌تر و با کیفیت بیشتر به مردم منتقل می‌کند و از همین رو باید از پتانسیل این بخش استفاده کرد.

وی تصریح کرد: هنرمندان و فیلمسازان از طریق ساخت فیلم خیرین را به سمت مواردی بردند که در گذشته مورد غفلت بود که این جزء دستاوردهای دوره اول جشنواره بود.

پسران رزاق با بیان اینکه سلامت اجتماعی و روان یکی از محورهای مهم در جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت است، گفت: سلامتی به سلامت جسمی و فیزیکی نیست و فقط این نوع فیلم‌ها نباید دیده شود و در شرایطی به سر می‌بریم که پرداختن به سلامت روان باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: ادامه دار بودن یک جشنواره به عوامل مختلف بستگی دارد که این حمایت‌ها باید از سوی مسئولین و هنرمندان باشد که در این راستا هنرمندان با ارسال آثار حمایت خوبی از جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت داشتند.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت با بیان اینکه امیدواریم دوره سوم با برنامه‌ریزی بهتری برگزار شود، اضافه کرد: چنانچه فیلمی به جشنواره ارسال بشود که ساختار مقدماتی یک فیلم را داشته باشد ولو اینکه تصویربرداری آن با موبایل باشد مشکلی برای حضور در جشنواره ندارد، ولی فیلم‌های موبایلی شانس بیشتری را در فیلم‌های بخش ویژه کرونا دارند.

به گزارش ایمنا، دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت از ۲۳ تا ۲۶ مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 437173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.