کدام کشورها در آینده پرجمعیت یا کم جمعیت می‌شوند؟

بسیاری از دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ به ۱۱ میلیارد نفر خواهد رسید که در این بین ایالات متحده آمریکا یکی از ۹ کشور جهان با بیشترین رشد جمعیت خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به نظر می‌رسد بسیاری از موارد نظیر تورم تا ابد در حال رشد باشد و هیچ‌گاه متوقف یا به عقب باز نگردد. اما سوال اینجاست که آیا جمعیت انسانی کره زمین نیز با رشد دائمی مواجه خواهد بود؟ در عصر حاضر کره خاکی میزبان هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر است و چنین پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت به طور چشمگیری افزایش یابد. آمار نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۴۱ میلیون نوزاد به دنیا آمده و حدود ۵۷ میلیون نفر نیز با دنیا وداع کرده‌اند. با این حساب می‌توان گفت که در هر دقیقه ۱۴۱ نوزاد پا بر کره خاکی می‌گذارند اما تعداد زیادی نیز در همان یک دقیقه جان خود را از دست می‌دهند.

اگرچه آمار حاکی است که هر سال بر جمعیت جهان افزوده می‌شود اما دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که این افزایش دائمی نیست. متخصصان استدلال کرده‌اند که تا سال ۲۱۰۰ جمعیت جهان افزایش می‌یابد و به حدود ۱۱ میلیارد نفر می‌رسد، اما پس از آن وضعیت ثابت و حتی رو به کاهشی را تجربه خواهد کرد که دلیل آن می‌تواند کاهش زاد و ولد و پیری جمعیت در سراسر جهان باشد.

تاریخچه‌ای از رشد جمعیت در جهان

جمعیت انسان‌ها در کره زمین تنها در چند قرن گذشته با افزایش زیادی مواجه بوده است؛ با نگاهی به تاریخ رشد جمعیت خواهیم دید که در زمان‌های قدیم شیب افزایش جمعیت بسیار کند بالا رفته است. برخی  مورخان گفته‌اند که در هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح کره زمین تنها میزبان پنج میلیون نفر بود و اینکه همه ما نسل بر جا مانده از یک زوج آفریقایی هستیم. انسان‌های اولیه در آن زمان رویکرد خود را از شکار حیوانات به کشاورزی تغییر دادند تا از تأمین مواد غذایی خود مطمئن شوند و سال‌های بیشتری عمر کنند.

اگر به یک سال پس از میلاد مسیح بازگردیم، یعنی هزاران سال بعد خواهیم دید که جمعیت جهان به ۲۰۰ میلیون نفر رسید که البته این تعداد افراد نیز از جمعیت کنونی کشور برزیل کمتر است. در آن زمان، رشد جمعیت به کندی بود به طوری که در هر سال حدود ۰۵. ۰ درصد به انسان‌های ساکن در کره خاکی افزوده می‌شد. شواهد نشان می‌دهد که رشد جمعیت همچنان با سرعت بسیار پایین افزایش می‌یافت که وقوع اپیدمی مرگ سیاه منجر به کاهش چشمگیر آن شد. اما پس از انقلاب صنعتی شیب افزایش جمعیت روز به روز تندتر می‌شد که بسیاری از مورخان علت آن را پیشرفت در درمان بیماری‌ها دانسته‌اند.

در سال ۱۸۰۰ بیش از یک میلیارد نفر در کره زمین زندگی می‌کردند و در سال‌های بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ جمعیت جهان به حدود ۱۰ برابر رسید. این روزها جمعیت انسان‌ها در سراسر دنیا با رشد ۱. ۱ درصدی مواجه است که در ظاهر ناچیز به نظر می‌رسد اما هر روز فضا را برای ساکنان کره زمین تنگ‌تر می‌کند.

افزایش و کاهش جمعیت

بدیهی است که جمعیت مردم در همه کشورهای جهان به طور یکسان افزایش پیدا نمی‌کند؛ چه بسا کشورهایی که جمعیت مردم بومی آن‌ها روز به روز در حال افزایش است اما کشورهایی نیز تنها بر تعداد مهاجران متکی است و حتی در بعضی از نقاط دنیا نیز تعداد ساکنان به طور چشمگیری در حال کاهش است. طبق گزارشات ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۵۰ تنها تعداد ۹ کشور از جهان، یعنی هندوستان، نیجریه، پاکستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، تانزانیا، اندونزی، مصر و ایالات متحده آمریکا با افزایش چشمگیر جمعیت مواجه خواهند بود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که به زودی جمعیت هندوستان از چین نیز بیشتر خواهد شد که احتمالاً این تغییر در سال ۲۰۲۷ اتفاق بیفتد.

این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی دانشمندان بسیاری از کشورهای جهان با کاهش جمعیت روبرو خواهند بود. از جمله مناطق یا کشورهایی از جهان که در آینده با کاهش احتمالی جمعیت مواجه خواهند بود می‌توان به پورتوریکو، ساموآی آمریکا، لیتوانی، بلغارستان و استونی اشاره کرد. دانشمندان به طور شفاف از علت این کاهش سخنی به میان نیاورده‌اند اما احتمالاً نبود فرصت شغلی و امکانات کافی مردم این کشورها را به سمت مهاجرت به دیگر نقاط دنیا سوق دهد.

کد خبر 437147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.