ایجاد دفاتر تسهیلگری در دو منطقه اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: دفاتر تسهیلگری و نهاد توسعه محله در مناطق چهار و ۱۰ شهرداری راه‌اندازی خواهد شد.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری بر اساس شاخص‌های سه گانه فرسودگی (ناپایداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری) شناسایی و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است.

وی افزود: هر چند این شاخص‌ها کالبدی است، اما بافت‌های ناکارآمد شهری در نتیجه زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دچار این شرایط شده است، از این رو رویکردهای معاونت شهرسازی علاوه در نظر گرفتن راهکارهای کالبدی، همواره بر راهکارهای اجتماعی و اقتصادی با مشارکت جامعه محلی تأکید ویژه‌ای داشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه امروزه مشارکت شهروندان به عنوان یکی از ارکان اصلی فعالیت برنامه‌ریزی و مدیریت شهری جامعه شهری در نظر گرفته می‌شود، گفت: با وجود تمام تاکیداتی که بر موضوع مشارکت شهروندان شده، این موضوع کمتر در شهرهای ایران عملیاتی شده است.

وی یکی از مظاهر جلب مشارکت شهروندان در نوسازی محلات را ایجاد دفاتر تسهیلگری دانست و تاکید کرد: تقویت سرمایه اجتماعی عامل اصلی ایجاد و شکوفایی فعالیت‌های این دفاتر در محلات شهری است.

حسینی‌نیا اظهار کرد: ایجاد دفاتر تسهیلگری نوسازی گامی برای تحقق توسعه پایدار اجتماع محور و توسعه محله‌ای با تأکید بر ارزش‌های بومی محلات شهری است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده توسط "آئین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن سال ۱۳۸۸"، دستورالعمل ساز و کار تشکیل، شرح خدمات و ضوابط ناظر بر دفاتر محدوده‌ها و محلات بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و «برنامه ملی بازآفرینی سال ۹۶» در این حوزه و تجربه حدود ۱۰ ساله شهرداری اصفهان در این زمینه، گفت: راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و نهادهای توسعه محله در راستای عملیاتی کردن سیاست‌ها و اهداف سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۹۳ هیئت وزیران است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: دفاتر تسهیلگری و نهاد توسعه محله به عنوان نهادی از ساختار نوسازی با رویکرد مشارکت اجتماعی است که می‌کوشد تا نوسازی مردمی‌را در جامعه محلی نهادینه کرده و آن را به جریان پویا و پایدار در بافت‌های فرسوده تبدیل کند.

وی افزود: در این راستا ضمن اعتمادسازی، توانمندسازی و بهره‌گیری از نهادهای محلی، مشارکت اجتماعی را در عرصه نوسازی برانگیخته، مردم را ترغیب به نوسازی می‌کند، از این رو دفاتر تسهیلگری تمام توان خود را در راستای حساس‌سازی مردم نسبت به مسائل خودشان، آگاه‌سازی از حقوق و وظایف شهروندی، ایجاد حس تغییر خواهی و مطالبه حقوق از مراجع ذی‌ربط، ترویج و آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی به عنوان حوزه‌های مهم در نوسازی زندگی مردم در راستای باز تولید حیات شهر به کار می‌گیرند.

حسینی‌نیا با بیان اینکه در سال جاری نیز راه اندازی دفاتر تسهیلگری در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: در حال حاضر راه‌اندازی دفاتر محله شیخ طوسی در منطقه ۱۰ و محله کردآباد در منطقه چهار در حال انتشار فراخوان است و از متخصصان و تسهیلگران این حوزه دعوت می‌شود در این فراخوان شرکت کنند.

وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به این فراخوان‌ها از طریق سایت شهرداری اصفهان و معاونت شهرسازی و معماری قابل دسترس است.

کد خبر 437079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.