پشیمانی اصولگرایان از قدرت دادن به پایداری‌ها

یکه تازی طیف رادیکال اصولگریان و انتخابات ریاست جمهوری درجلسه مجازی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات  از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۱۴ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پشیمانی اصولگرایان از قدرت دادن به پایداری‌ها» به بررسی یکه تازی طیف رادیکال اصولگرایان پرداخت و نوشت: محمود احمدی‌نژاد» زمانی که این نام مطرح می‌شود، در اذهان بسیاری از افراد جامعه ادعای هاله‌نور و بگم بگم نقش می‌بندد. وقتی تقویم روزهایی را که او رئیس دولت بود ورق می‌زنیم، خانه‌نشینی ۱۲ روزه او یادآوری می‌شود. حکایت این خانه‌نشینی حواشی بسیاری را در پی داشت. بعد از این بود که برخی از چهره‌های اصولگرا احساس تکلیف کردند و گروهی تحت عنوان پایداری را تشکیل دادند. اعضای این گروه را می‌توان اخراجی‌های دولت نهم هم محسوب کرد، افرادی که به تعبیر خود اصولگرایان، بدنه آن از افرادی شکل داده‌اند، که دارای تفکر رادیکال هستند. این طیف در ۶ مرداد ۹۰ به‌طور رسمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد. پایداری‌چی‌ها از همان ابتدا ساز مخالفت و جدایی از در اردوگاه اصولگرایان را نواختند. این مجموعه حاضر به فعالیت زیر پرچم جبهه متحد اصولگرایان نشد و با ادامه فعالیت مستقل، تصمیم به ارائه لیست جداگانه از نامزدهای مورد حمایت خود در انتخابات مجلس نهم، در اولین اقدام جدی‌شان پرده‌برداری کردند. حال این گروه بعد از غیبت اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ مسیر را برای نقش‌آفرینی مساعد دانستند. شرایط موجود در آن انتخابات سبب شد تا برخی اعضای این طیف روی فرش قرمزی که برای ورود به مجلس پهن شده بود گام بگذارند. پایداری‌چی‌ها در حالی وارد پارلمان سبز شدند که ورود به بهارستان در نبود اصلاح‌طلبان و مشارکت پایین در انتخابات کار دشواری نبود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گام‌های نخست اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰» به بررسی انتخابات ریاست جمهوری در جلسه مجازی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پرداخت و نوشت: در حالی که شیوع کووید ۱۹ باعث شده است در فاصله کمتر از یک سال به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تحرکات سیاسی کمرنگ باشد و در عین حال در اردوگاه اصلاح طلبان با توجه به استعفای رئیس و نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و بلاتکلیفی این نهاد، خبری از حرکت قابل توجهی نبود، حالا در یک هفته اخیر، حرکت‌های قابل توجهی از سوی این جریان آغاز شده است. هفته گذشته شورای مرکزی احزابی همچون همبستگی و کارگزاران سازندگی با محوریت انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شد. حالا خبر می‌رسد روز گذشته نیز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جلسه‌ای که به صورت مجازی برگزار شد به موضوع انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است. در این جلسه که به ریاست دورهای محمد خونچمن دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی برگزار شد، پس از طرح اخبار و مسائل روز اعضای شورا ضمن قدر شناسی از زحمات و تلاش شبانه روزی کادر بهداشت و درمان کشور که در میدان مبارزه با بیماری کرونا ایثارگرانه تلاش و فعالیت می‌کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلاء به این بیماری خطرناک را از همگان خواستار شدند و رعایت مسائل بهداشتی را بزرگترین همراهی با کادر درمانی کشور و قدرشناسی از این عزیزان دانستند. توجه مجموعه‌های اجرایی و تقنینی نظام به معیشت و رفاه مردم در این شرایط سخت کنونی یکی دیگر از مسائلی بود که در ادامه جلسه مورد بحث و تاکید شورا قرار گرفت.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اخبارخیالی قهر وزیر» به بررسی شایعات مربوط به «احضار» و «خانه‌نشینی» وزیر ارتباطات پرداخت و نوشت: هفدهم مردادماه ۹۶ وقتی رسماً نامش در لیست تماماً مردانه حسن روحانی برای پذیرش مسؤولیت وزارتخانه‌های دولت دوازدهم به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، جوان‌ترین وزیر فهرست بود و برخوردار از بخت و اقبالی مناسب برای پذیرش مسؤولیت وزارت ارتباطات اما حاشیه‌ها از همان زمان مقابل راهش سبز شد تا به خوبی متوجه سختی و صعب‌العبوری مسیر مقابلش شود؛ مسیری که حالا و در سال پایانی فعالیت دولت دوازدهم و احتمالاً او در مقام وزیر، دشوارتر از گذشته هم شده؛ چنان‌که کنار هزار و یک انتقاد افکار عمومی در ایران از سرعت اینترنت و فیلترینگ و امثالهم، گاه و بی‌گاه کانال‌های تلگرامی منتسب به برخی نهادها با انتشار اخباری نه تنها بار روانی موجود بر دوش محمدجواد آذری‌جهرمی و وزارت ارتباطات را افزایش می‌دهند بلکه عملاً می‌کوشند مقصر وضع فعلی اینترنت را این وزارتخانه نشان داده و به دفاع از قوه‌ای بپردازند که با حکم یک قاضی به فیلتر محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در میان ایرانیان پرداخت، قاضی‌ای که حالا خود به اتهام فساد در زندان روزگار می‌گذراند ولی آثار احکامش تا سال‌ها پابرجا خواهد ماند. ظهر روز گذشته بود که کانال‌های تلگرامی که هرکدام در عنوان خود به شکلی متفاوت از نام «سپاه» استفاده کرده و لوگوهای خود را نیز بعضاً با لوگوی این نهاد هماهنگ کردند، با انتشار مطالبی یکسان و هماهنگ، خبر از قهر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از این وزارتخانه داده و مدعی شدند دلیل این مهم، احضار محمدجواد آذری‌جهرمی به دادستانی و «اثبات» تخلفات او بوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قطب‌نمای بورسی بازار مسکن» نوشت: ردیابی خریداران مسکن در معاملات هفته‌های اخیر از فعال‌تر شدن تقاضای سرمایه‌ای ملک حکایت دارد. این گروه هم‌اکنون نیمه جنوبی پایتخت را برای خرید آپارتمان انتخاب کرده است. تقاضای غیر مصرفی در بازار مسکن که هم بر حجم معاملات و هم بر سطح قیمت آپارتمان‌ها اثر فزاینده گذاشته است از ابتدای سال تاکنون با موتور «بورس» مرتب در حال شارژ است. این بازیگردان جدید بازار ملک می‌تواند در ماه‌های آتی نیز کماکان هدایت معاملات مسکن را در دست داشته باشد. مطابق بررسی‌های «دنیای اقتصاد» سمت و سوی بازار مسکن در کوتاه‌مدت و میان‌مدت با قطب‌نمای بورس در دو سناریو قابل پیش‌بینی است. از آنجا که در شرایط فعلی و با توجه به کانال شکنی دو روز پیش شاخص کل در بازار سهام، چهار حالت برای نحوه نوسان شاخص مطرح است، در سناریوی اول بازار مسکن می‌تواند از ورود پرحجم بورس‌بازها در امان باشد. در سناریوی دوم، نرخ رشد احتمالی حجم معاملات مسکن با انتقال سرمایه‌گذاران بین دو بازار، محاسبه شده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نیمی از خانواده‌های آمریکایی هیچ درآمدی ندارند!» به بررسی همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا پرداخت و نوشت: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان تا عصر دیروز از مرز ۱۸ میلیون و ۲۵۸ هزار نفر فراتر رفت. شمار فوتی‌ها نیز به رقم وحشتناک ۶۹۴ هزار نفر رسید. بر اساس داده‌های این وب‌گاه آمریکا کماکان با ۴ میلیون و ۸۱۳ هزار مبتلا و ۱۵۸ هزار فوتی در صدر جدول جهانی تلفات کرونا قرار دارد. کرونا وضعیت بسیار اسف باری در آمریکا به بار آورده طوری که طبق گزارش‌ها اقتصاد این کشور وارد بزرگترین رکود خود طی ۹۰ سال گذشته شده است. این ویروس حتی بیش از ۵۴ میلیون بیکار به لشکر بیکاران آمریکا اضافه کرده است. ۳۰ میلیون کارگر آمریکایی قادر نیستند مزایای بیکاری خود را تمدید کنند؛ ۴۱ میلیون آمریکایی از فقر غذایی رنج می‌برند. نزدیک به ۱۴ میلیون کودک در این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند و ۲۸ میلیون نفر نیز همین روزهاست که سقفی بالای سرخود برای زندگی نداشته باشند.

روز یک شنبه نیز «برنی سندر»، سناتور دموکرات ایالت «ورمونت» در پیامی توئیتری با اعلام اینکه «مردم آمریکا فقیرتر شده‌اند» هشدار داد کرونا باعث شده نیمی از خانوارهای آمریکایی نیز درآمد خود را از دست بدهند: «ثروتمندان ثروتمندتر شده‌اند (اما) بیش از نیمی از خانوارهای آمریکایی درآمد خود را در جریان همه‌گیری کرونا از دست داده‌اند این در حالی است که ۴۹۱ میلیاردر، ثروت خود را ۷۴۳ میلیارد دلار افزایش داده‌اند. این ناپسند است. ما به اقتصادی نیاز داریم که برای همه کار کند نه اقتصاد متقلبانه‌ای که برای ثروتمندان و قدرتمندان است». طبق گفته «سندرز» نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور نیز در سه ماهه گذشته دست کم ۳۳ درصد افت داشته است.

کد خبر 437067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.