وجود ۳۶ هکتار بافت فرسوده شهری در ماسال

شهردار ماسال گفت: مساحت این شهر ۳۸۰ هکتار است، که ۳۶ هکتار آن شامل بافت فرسوده شهری می‌شود.

محمد کاتوزی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بافت فرسوده به بلوک‌هایی اطلاق می‌شود، که سه شرط ناپایداری، نفوذ ناپذیری و ریزدانگی را داشته باشند.

وی افزود: در ناپایداری ۵۰ درصد از بناهای موجود در بلوک ناپایدار بوده و از استحکام لازم برخوردار نباشند و در نفوذناپذیری حداقل ۵۰ درصد معابر بلوک دارای عرض کمتر از شش متر و در ریزدانگی نیز حداقل ۵۰ درصد از عرصه ساختمان‌ها در آن بلوک شهری مساحتی کمتر از ۲۰۰ مترمربع داشته باشند.

شهردار ماسال عنوان کرد: بافت‌های فرسوده به سه دسته تقسیم می‌شود، که شامل بافت‌های دارای میراث فرهنگی، بافت‌های شهری (فاقد میراث فرهنگی) و بافت‌های حاشیه‌ای (سکونتگاه‌های غیررسمی) است.

کاتوزی تصریح کرد: ماسال به صورت همزمان سه شرط بافت فرسوده شهری را ندارد. خارج از نوبت ۳۶ هکتار از مساحت این شهر به عنوان بافت فرسوده مصوب شد تا شهروندان ساکن در آن‌ها بتوانند از تسهیلات وام بانکی آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: آمار دقیقی وجود ندارد، که چند درصد جمعیت شهری در اراضی بافت فرسوده زندگی می‌کنند، براساس نقشه‌ای که مسکن و شهرسازی تهیه کرده و آن را در اختیار شهرداری قرار داده، اکثریت این خانوارها در بافت مرکزی شهر قرار دارند.

شهردار ماسال افزود: اعتبار و بودجه‌ای برای ساماندهی بافت فرسوده به شهرداری‌ها تخصیص داده نمی‌شود. ساختمان‌های مسکونی که در بافت فرسوده قرار دارند، بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی استانداری در هنگام نوسازی حدود ۵۰ درصد بخشودگی عوارض شهرداری در صدور پروانه ساختمانی شامل مالکین آن‌ها می‌شود.

کاتوزی اضافه کرد: این افراد پس از دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری با مراجعه به بانک عامل، تسهیلات کم بهره دریافت کرده و سپس اقدام به نوسازی و ساخت واحد مسکونی خود می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بافت فرسوده شامل واحدها و کاربری تجاری نمی‌شود. در صورتیکه بسیاری از واحدهایی که در بافت فرسوده قرار دارند، تجاری یا تجاری و مسکونی هستند. و این خلأ قانونی باعث شده مالکین واحدهای تجاری که در بافت فرسوده مثل بازارچه قرار دارند از تسهیلات آن بی بهره بمانند.

شهردار ماسال اضافه کرد: البته شهرداری این موضوع را در جلسات فرمانداری مطرح کرده و همواره آن را به مسئولان مرتبط در شهرستان انعکاس داده است. که امیدواریم این خلأ قانونی در آینده نزدیک اصلاح شود.

به گزارش ایمنا، شهر ماسال با ۱۷۹۴۱ نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

کد خبر 437066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.