نقش مجلس در مبارزه با شیوع بیماری کرونا چیست؟

روند تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور و ورود استان‌ها به وضعیت قرمز همچنان صعودی است و این وضعیت در شرایطی رخ داده که محدودیت‌های اجتماعی، مردم را تا حد زیادی در مواجهه با شیوع این ویروس دچار روزمرگی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنا بر آمار، در هر ساعت از شبانه‌روز به‌طور میانگین بیش از صد نفر به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و هشت نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته وزارت بهداشت در حال حاضر استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند، همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

همه این آمار ناشی از این است که مردم نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت هستند و سیاست‌ها و برنامه‌ها در جهت کاهش این بیماری در کشور موفق عمل نکرده است، کما اینکه این روزها صحبت‌هایی در رابطه با بازگشت محدودیت‌ها و اعمال سختگیری‌های مجدد در بین مردم به گوش می‌رسد، اما همچنان رئیس‌جمهور لزوم تداوم فعالیت‌های اقتصادی را در اولویت می‌داند. به باور برخی از متخصصین حوزه بهداشت و درمان پیک دوم بیماری بسیار سخت‌تر از پیک نخست است و کشور را به لحاظ سلامتی در شرایط سختی قرار داده است.

رهبر معظم انقلاب در خجسته عید قربان در سخنرانی زنده تلویزیونی خودشان، ملت ایران را به حضور پر نشاط و گسترده‌تر در مسابقه معنوی «کمک مومنانه به قشرهای آسیب دیده و یاری مجاهدان سلامت» فراخواندند.

ایشان با اشاره به برگزاری مراسم‌های ماه محرم نیز فرمودند که "همه سوگواران حسینی، هیئت‌ها و مداحان موظف هستند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند؛ زیرا این موضوع بسیار مهم است. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیأت‌ها، منبری‌ها و مداحان این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد. "

حال باید دید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد فصل‌الخطاب بودن تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا و روند گسترش بیماری کرونا در کشور، نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی چه راهکارهایی را برای برگزاری سلامت مراسمات محرم و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا دارند؟

مجلس هیچ عضوی در ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دلیل عدم یاری رسانی نمایندگان به دولت را نبود نماینده‌ای از مجلس در ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌داند.

به گفته وی، متأسفانه مجلس و به ویژه کمیسیون بهداشت نه تنها در ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا کشور، بلکه در کمیته‌های مربوط به کرونای وزارت بهداشت هیچ عضوی ندارد تا بتواند کمک‌رسان دولت در امر مبارزه با این ویروس باشد.

به گفته این نماینده مجلس، بنا بر درخواست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مبنی بر عضویت نمایندگان مجلس در ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا، آقای قالیباف طی نامه‌ای به ریاست این ستاد، درخواست نمایندگان را پیگیری کرده‌اند.

شهریاری خاطرنشان می‌کند: حضور اعضای کمیسیون بهداشت در ستاد مبارز با کرونا می‌تواند ضمن نظارت بر تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ها، به شناخت بهتر تهدیدها و نقاط ضعف حوزه سلامت و کسب آمارها و اطلاعات کامل‌تر در خصوص این بیماری کمک کند؛ زیرا یکی از وظایف ذاتی مجلس در زمینه مبارزه با شیوع بیماری کرونا این است که با ارائه راهکارها و تنظیم قوانین مورد نیاز در جهت قطع زنجیره انتقال و پیشگیری از ابتلا، وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا را یاری کند.

خط قرمز نمایندگان حفظ سلامت مردم است

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در حکم قانون لازم‌الاجرا است.

به گفته وی، خط قرمز نمایندگان مجلس شورای اسلامی حفظ سلامت و جان مردم بوده و مسئولان باید تمام تلاش خود و امکانات را در این خصوص به کار بگیرند؛ البته مجلس شورای اسلامی در این زمینه نظارت خواهد داشت.

به گفته این نماینده مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان در آغاز کار خود، میزبان وزیر بهداشت و معاونان وی بود که در این جلسه انتظارات نمایندگان کمیسیون در مورد اقدامات این وزارتخانه مطرح شد.

شیخی خاطرنشان می‌کند: آقای نمکی و معاونانش گزارشی را پیرامون اقدامات ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کردند. این موضوع و مباحث مربوط به حوزه سلامت در جلسات بعدی نیز مطرح و همچنان در حال پیگیری است.

دولت باید به تامین معیشت اقشار کم درآمد توجه ویژه داشته باشد

سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که هم اکنون موج شیوع بیماری کرونا در بسیاری از استان‌های کشور مشاهده شده و تعداد مرگ بیماران ناشی از از این بیماری در هفته‌های اخیر افزایش یافته است؛ بنابراین اقدامات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ ضروری است.

به گفته وی، اقدام مشترک کشورهایی مانند چین و کره جنوبی که در عرصه مبارزه با کرونا موفق عمل کردند، اعمال محدودیت‌های جدی در تجمعات و قرنطینه کامل کشور بود؛ البته در کنار اعمال قرنطینه، مبحث حمایت از برخی اقشار ضعیف نیز مورد توجه قرار گرفت.

به گفته این نماینده مجلس، در مرحله اول مقابله با شیوع بیماری کرونا تجربیات بسیار خوبی کسب کردیم. تمامی اقشار کشور و کادرهای پزشکی و همچنین نیروهای مسلح پای کار آمدند و با پیروی از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه، حرکتی را آغاز کردند که باعث جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و کاهش مرگ بیماران ناشی از این بیماری شد.

میرمحمدی خاطرنشان می‌کند: ستاد ملی مقابله با کرونا باید به نظرات کارشناسان تخصصی حوزه بهداشت و درمان توجه ویژه کند؛ زیرا امروز با یک تضاد بین اقتصاد یا سلامت رو به رو هستیم. دولت در عین حالی که می‌خواهد در جهت جلوگیری از بیماری کرونا فعالیت کند باید نسبت به اقشار کم‌درآمد نیز توجه داشته باشد.

کد خبر 437055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.