آیا باید به شیردهی نوزادان در دوران کرونا ادامه داد؟

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تغذیه انحصاری با شیر مادر در دوران کرونا توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تغذیه انحصاری با شیر مادر به مفهوم تغذیه شیرخوار فقط با شیر مادر بدون مصرف هر نوع ماده غذایی دیگر حتی آب است و این روش که برای شش ماه اول زندگی توصیه می‌شود چرا که عاملی برای کاهش میزان ابتلا و مرگ‌ومیر شیر خواران و حفظ سلامت مادران است؛ با شیوع ویروس کرونا مادران نگران نوزادان شیرخوار خود و شیر دادن به آنها هستند، در زمینه مسائل مربوط به شیردهی در دوران کرونا و اهمیت شیر مادر برای نوزاد با مریم کاظمی، کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فواید تغذیه انحصاری با شیر مادر در طی روزهای اول برای شیرخوار و مادر چیست؟

کاهش بروز زردی، رساندن ایمونوگلوبولین (مواد ایمنی زا) بیشتر، افزایش طول مدت تغذیه با شیر مادر به علت تماس پوست با پوست و مکیدن مکرر، فرصت مناسب برای شیرخوار جهت استفاده نکردن از پستانک و شیشه از جمله خواص تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شیرخواران است.

همچنین تغذیه انحصاری با شیر مادر در روزهای اول برای مادر نیز مفید است و مزیت‌های فراوانی از جمله شروع زودتر مرحله دوم ترشح شیر در سینه‌ها، کاهش شدت احتقان پستان، تهیه شیر برحسب نیاز شیرخوار، کمک به برگشت رحم و کاهش خونریزی بعد از زایمان و افزایش اعتماد به نفس مادر را دارد.

تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به چه بیماری‌های را در نوزادان کاهش می‌دهد؟

تغذیه انحصاری با شیر مادر احتمال ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی را تا پنج برابر و احتمال مرگ ناشی از این بیماری‌ها را تا چهار برابر کاهش می‌دهد، مطالعات نشان می‌دهد احتمال مرگ‌ومیر ناشی از عفونت‌های گوارشی و بیماری‌های اسهالی در بین شیرخوارانی که به طور انحصاری از شیر مادر استفاده می‌کنند تا ۲۵ برابر کمتر از آن دسته از شیر خوارانی است که از شیر مصنوعی (خشک) استفاده می‌کنند.

کاهش چشمگیر ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از عفونت‌های حاد تنفسی و اسهال حتی در کشورهای صنعتی هم که از وضع بهداشتی مطلوب‌تری برخوردارند، دیده می‌شود و سازمان جهانی بهداشت تغذیه انحصاری با شیر مادر را به تنهایی مهم‌ترین وسیله برای جلوگیری از بروز بیماری‌های اسهالی معرفی می‌کند، البته باید توجه داشت که نه تنها مصرف شیر مصنوعی بلکه حتی مصرف آب هم بر میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های اسهالی می‌افزاید و این امر حتی در کشورهای صنعتی هم به ثبت رسیده است.

تغذیه با شیر مادر نه تنها در پیشگیری از بیماری‌ها بلکه در درمان آن‌ها نیز نقش دارد، درمان بیماری‌های اسهالی که اگر تغذیه با شیر مادر در جریان اسهال ادامه یابد از حجم مدفوع کاسته شده و حتی محلول ORS مورد نیاز نیز کمتر می‌شود.

آیا مادران شیرده باید در زمان شیوع کرونا به شیردهی ادامه دهند؟

شیر مادر پادتن‌هایی دارد که در هر جایی یک تقویت کننده سالم برای کودکان بوده و از آن‌ها در برابر عفونت محافظت می‌کند، پادتن‌ها و عوامل زیست‌فعال در شیر مادر در صورت مواجهه کودک با ویروس کرونا می‌توانند با این بیماری مقابله کنند، اگر کودک شش ماهه یا کوچک‌تر باشد، باید فقط از شیر مادر تغذیه کند و زمانی که سن کودک بیش از شش ماه شد، به همراه شیر مادر غذاهای مکمل سالم و ایمن هم باید به کودک داده شود.

آیا بیماری کرونا با شیردهی به کودک منتقل می‌شود؟

تاکنون انتقال ویروس فعال کرونا (ویروسی که می‌تواند به بیماری منجر شود) از طریق شیر مادر یا تغذیه با آن گزارش نشده است، البته محققان به آزمایش شیر مادر ادامه می‌دهند.

اگر مادر به بیماری کرونا مبتلا شود، می‌تواند شیردهی را ادامه دهد؟

مادر باید شیردهی را با رعایت اصول احتیاطی ادامه دهد، این اصول شامل استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها با آب، صابون یا ژل‌های الکلی قبل و بعد از تماس با کودک، نظافت و ضدعفونی مداوم سطوحی که در ارتباط با کودک است، مادر تنها باید در صورتی سینه خود را بشوید که بر آن سرفه و عطسه کرده باشد و در غیر این صورت نیازی نیست که سینه‌ها در هر بار شیردهی شست‌و شو دهند؛ وسایل دوشیدن شیر، ظرف ذخیره شیر و نیز ظروف تغذیه کودک را هر بار پس از مصرف حتماً بشویید.

اگر مادر برای شیردهی سلامت جسمی کافی نداشته باشد باید در جهت شیر دادن به نوزاد چه اقداماتی بکند؟

اگر وضعیت جسمی مادر به اندازه‌ای خوب نباشد که توانایی شیردهی داشته باشد، باید روش‌هایی برای تأمین غذای کودک با شیر مادر تعیین شود، مادر باید شیر را دوشیده و از طریق یک قاشق یا فنجان تمیز به کودک بدهد و می‌توانید تغذیه با شیر مادر اهدایی را در صورتی که امکان آن وجود داشته باشد، بهره گرفته شود و با مشاور تغذیه یا متخصص بهداشت درباره گزینه‌های متناسب با وضعیت مادر مشورت کند، دوشیدن شیر برای تداوم تولید شیر نیز مهم است تا بتوان زمانی که حال مادر بهتر شد، شیردهی به کودک را ادامه دهد، هیچ گونه فاصله زمانی قطعی برای انتظار پس از ابتلای قطعی یا احتمالی به کرونا وجود ندارد و مادر مبتلا می‌تواند به شیردهی خود ادامه دهد. اگر امکان دوشیدن شیر یا استفاده از شیر انسانی اهدایی وجود ندارد، می‌توان از دایه برای شیر دادن نوزاد استفاده کرد.

اگر کودک بیمار باشد، مادر باید به شیردهی ادامه دهد؟

اگر کودک بیمار شد به تغذیه با شیر مادر ادامه دهید، اگر کودک به کرونا مبتلا شود و بتواند شیر بمکد و یا حتی بیماری دیگری داشته باشد، ادامه تغذیه با شیر مادر مهم است، شیر مادر سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند و پادتن‌های مادر از طریق شیر به کودک منتقل می‌شود و به او کمک می‌کند با بیماری مبارزه کند.‌

کد خبر 437041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.