زباله‌های پلاستیکی تا ۲۰ سال آینده چند برابر می‌شود؟

محققان با انجام دادن بررسی‌های لازم متوجه شدند که تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۱.۳ میلیارد تن زباله پلاستیکی روی سطح زمین و آب را فرا خواهد گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه در مورد تغییرات اقلیمی و تخریب لایه اوزون پژوهش‌های زیادی شده  است، اما درباره آلودگی پلاستیکی، نحوه مدیریت و بازیافت آن‌ها به خصوص در کشورهایی با درآمد کم و متوسط، اطلاعات کافی در دسترس نیست؛ بنابراین پژوهشگران شروع به انجام مطالعاتی در این زمینه کردند و متوجه شدند در صورتی که در این زمینه اقدام جهانی نشود، پلاستیک‌های وارد شده به محیط زیست تا سال ۲۰۴۰ دو برابر خواهد شد و بیش از ۱.۳ میلیارد تن زباله پلاستیکی روی سطح زمین و آب را فرا خواهد گرفت.

محققان با بررسی روش‌های تولید و توزیع زباله‌های پلاستیکی دریافتند که چگونه می‌توان میزان آلودگی پلاستیکی را کاهش داد و قهرمانان ناشناخته‌ای را کشف کردند که می‌توانند به عنوان بهترین امید مردم جهان برای سد کردن این جریان بشمار آیند. پژوهشگران با توسعه مدلی به نام "Plastic to Ocean" دانش جمع‌آوری شده در مورد آلودگی پلاستیکی را با هم ترکیب کرده و میزان تولید، مصرف و مدیریت زباله‌های پلاستیکی فعلی را با پیش بینی‌های آینده مقایسه کردند.

آیا شما ضایعات خود را در باغچه یا خیابان می‌سوزانید یا آن‌ها را درون آب رودخانه می‌ریزید؟ اگر جواب شما به این دو سوال منفی است، به احتمال زیاد یکی از ۵.۵ میلیارد انسانی هستید که زباله‌هایشان جمع می‌شود. در صورتی که جزو دو میلیارد فرد باقی مانده هستید، با زباله‌های جمع آوری نشده خود چه می‌کنید؟ آیا آن‌ها را زمان تاریک شدن هوا در جنگل یا دامنه کوه‌ها رها می‌کنید؟ اغلب ضایعات پلاستیکی جمع آوری نشده، به عنوان مؤثرترین روش سوزانده می‌شوند. مدل توسعه یافته پژوهشگران نشان می‌دهد که بیش از ۲.۲ میلیارد تن پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ در فضای باز سوزانده می‌شود. بیش از ۸۵۰ میلیون تن زباله روی خشکی رها می‌شود و بیش از ۴۸۰ میلیون تن در آب رودخانه‌ها و دریاها ریخته می‌شود.

محققان با بررسی عواملی که به کاهش آلودگی آب‌ها کمک می‌کند، به این نتیجه رسیدند که مؤثرترین روش فراهم کردن سیستمی به منظور جمع آوری ضایعات تولید شده توسط دو میلیارد فردی است که زباله‌هایشان جمع آوری نمی‌شود. حتی در بهترین سناریو نیز تا سال ۲۰۴۰ تقریباً ۷۱۰ میلیون تن زباله پلاستیکی وارد محیط زیست خواهد شد. با وجود اینکه رقم مذکور بسیار بالاست ولی به این معناست که میزان آلودگی پلاستیکی نسبت به میزان پیش بینی شده حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

نتایج این پژوهش نقش ۱۱ میلیون فردی را که در کشورهای دارای درآمد کم و متوسط مشغول جمع آوری زباله هستند، بیان می‌کند. این افراد ۵۸ در صد از تمام زباله‌های پلاستیکی را که در سراسر جهان بازیافت می‌شوند، جمع آوری می‌کنند. در صورتی که این افراد زباله‌های پلاستیکی وارد شده در رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها را جمع آوری نکنند، میزان آلودگی پلاستیکی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وسایل پلاستیکی در ده‌ها هزار شکل، اندازه، انوع پلیمر و ترکیبات افزودنی در سراسر جهان وجود دارند. علاوه بر این نگرش‌های فرهنگی در زمینه مدیریت زباله‌ها، مصرف اقلام پلاستیکی و انواع زیرساخت‌ها و تجهیزات برای مدیریت ضایعات بسیار متفاوت است. مدل توسعه یافته توسط پژوهشگران درک این پیچیدگی را آسان‌تر و قابل فهم‌تر می‌کند. محققان امیدوار هستند که نتایج مطالعاتی از این قبیل به ارائه یک استراتژی جهانی و اقدامات پیشگیرانه محلی برای کاهش آلودگی پلاستیکی جهان کمک کند.

کد خبر 436985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.