تردد ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در شهر تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در شهر تهران وجود دارد، ‌گفت: در آیین‌نامه جدید مربوط به قانون هوای پاک باید دوره‌های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش باید.

به گزارش ایمنا، حسین مقدم با اشاره به وضعیت معاینه فنی خودروهای فرسوده در تهران اظهار کرد: خروج خودروهای فرسوده از سطح شهر نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارد و بر اساس مطالعاتی که دو تا سه سال پیش در شهر تهران انجام گرفت، ۱۰ درصد خودروهای شهر تهران (حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو) فرسوده است.

وی با بیان اینکه با گذشت سه سال آمار خودروهای فرسوده نیز بیشتر شده است، گفت: ۴۰ درصد از آلودگی شهر تهران ناشی از همین ۱۰ درصد خودروهای فرسوده است همچنین خودروهای فرسوده نه تنها سبب آلودگی هوا می‌شوند بلکه در افزایش مصرف سوخت، کاهش ایمنی تردد، ایجاد هزینه‌های مضاعف در نگهداری خودرو و تأمین قطعات مورد نیاز تأثیرگذار است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران تصریح کرد: در سال ۹۶ در ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب شد که خدماتی مانند بیمه شخص ثالث، انجام معاینه فنی و امکان خرید و فروش به خودروهای فرسوده داده نشود و در همان ماده مقرر شد که سن فرسودگی توسط دولت تعیین شود.

وی گفت: بر همین اساس آئین‌نامه‌ای به صورت مشترک توسط سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت، سازمان استاندارد و بیمه مرکزی تهیه و در آبان ۹۷ به تصویب دولت رسید در این آئین‌نامه ملاک فرسودگی توسط دستگاه‌های مربوطه «سن» تعیین شد.

مقدم خاطرنشان کرد: بعد از تصویب آئین‌نامه به دلیل مشکلاتی که در تأمین خودرو نو وجود داشت و خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد نیز به وقوع نپیوست، این آئین‌نامه اجرایی نشد. به طور مثال در مورد معاینه فنی خودروهای فرسوده در سامانه سیمفای وزارت کشور محدودیتی برای معاینه فنی این خودروها لحاظ نشده است و در صورتی که خودروی فرسوده در آزمون معاینه فنی قبول شود، راننده می‌تواند گواهی معاینه فنی برای خودروی خود بگیرد.

وی اضافه کرد: سه هفته پیش نیز این آئین‌نامه با شکایت یکی از شهروندان توسط دیوان عدالت اداری و استعلام از فقهای شورای نگهبان به دلیل اینکه ملاک فرسودگی سن تعیین شده بود، باطل شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه قطعاً تنها دلیل و شاخص فرسودگی، سن خودرو نیست، گفت: میزان پیمایش، برند خودرو و شرایط معاینه فنی علاوه بر سن در میزان فرسودگی خودرو حائز اهمیت است.

وی گفت: ممکن است خودرویی همه قطعات آن به دلیل فرسودگی و بهبود وضعیت خودرو تعویض شود و شرایط قابل قبول به لحاظ معاینه فنی برای خودرو ایجاد شود، اما باید به این نکته توجه داشت که اگر به طور مثال شاسی خودرو جوشکاری شود و یا هر مشکلی داشته باشد تبعات زیاد و مخربی برای ایمنی خودرو به همراه دارد لذا تنها ملاک معاینه فنی و یا سن نمی‌تواند شاخص‌های مناسبی برای قضاوت در این خصوص باشد.

مقدم اظهار کرد: بنابر این با توجه به اینکه در حال حاضر خروج خودروهای فرسوده به کندی انجام می‌گیرد؛ به نظر می‌رسد جهت حفظ در ثبات و شرایط ایمنی و آلایندگی این خودروها تنها راهکار اجرایی موجود کاهش دوره معاینه فنی و کنترل و پایش مستمر این خودروها است، همان رویکردی که برای خودروهای عمومی و تاکسی‌ها در حال انجام بوده برای خودروهای شخصی نیز باید اجرا شود.

وی گفت: در حال حاضر دوره معاینه فنی تاکسی بر اساس سن هر شش ماه و یا سه ماه یکبار است؛ به طور مثال هر خودروی فرسوده در سال باید چهار بار معاینه فنی شود و بر همین اساس پیشنهاد به سازمان حفاظت محیط زیست در تهیه آئین‌نامه جدید این بوده است که علاوه بر سن، موضوع معاینه فنی نیز در تشخیص فرسودگی خودرو مدنظر قرار گیرد و به نحوی موفق نشدن خودرو در اخذ معاینه فنی سه ماهه به منزله فرسوده بودن خودرو لحاظ شود.

منبع: فارس

کد خبر 436981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.