تولید بذر با فناوری بالا توسعه می‌یابد

طرح توسعه تولید بذور با فناوری بالا تلاشی است که با هدف افزایش تولید محصول، کاهش واردات دانه‌های روغنی و روغن، کاهش واردات خوراک دام و کاهش واردات بذر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال گذشته میزان واردات قانونی بذر حدود ۱۸۲ میلیون دلار و در سال ۹۷ حدود ۱۲۰.۵ میلیون بود؛ این آمار در سال گذشته و بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۸۲ میلیون دلار تخمین زده شده است.

بر اساس آمارهای موجود، بیشتر بذر مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و وابستگی ایران برای واردات بذر مربوط به بذور سبزی و صیفی گلخانه‌ای، چغندر قند، ذرت، سیب زمینی، چمن و بعضی اقلام دیگر است، اما سایر بذور مصرفی اعم از گندم، جو، برنج وسایر گیاهان در داخل تولید می‌شود.

۷۵ تا ۸۰ درصد نیاز کشور به بذر چغندر قند از طریق واردات تأمین می‌شود؛ این نیاز با برنامه‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احتمالاً به ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. آن طور که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی ۲۵ درصد نیاز بازار داخلی را تأمین می‌کنند که اگر این تولیدکننده‌ها حمایت شوند، این عدد به ۵۰ درصد می‌رسد.

برای کشت سبزی و صیفی در کشور نیاز به چهار هزار تن بذر است که یک هزار و ۷۰۰ تن از این نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود. بذور هیبرید در رتبه نخست این واردات است. نیاز بذر ذرت کشور هم سالانه ۱۵ هزار تن است که حدود سه هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح توسعه تولید بذور با فناوری بالا را با همکاری دیگر بازیگران این عرصه و شرکت‌های دانش‌بنیان عملیاتی کرده است. بنا بر اعلام فائو امنیت غذایی در ۲۳ سال آینده تنها به کمک تأمین بذر با کیفیت و توسعه تحقیقات در بخش کشاورزی محقق خواهد شد. این یعنی همه کشورها باید به فکر تولید بذر و تأمین نیاز خود باشند.

کد خبر 436970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.