۱۸۰ راس کل و بز براثر طاعون در کلاه قاضی تلف شدند

۱۸۰ راس کل و بز بر اثر شیوع بیماری طاعون در منطقه حفاظت شده کلاه قاضی تلف شدند.

به گزارش ایمنا به نقل از دیدبان محیط زیست، نخستین بار زمستان سال گذشته شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه‌قاضی محرز شده و منجر به مرگ تعدادی کل‌وبز وحشی در این منطقه شد.

با اقدامات همه‌جانبه نیروهای محیط زیست اصفهان در آن زمان، بیماری در بخش محدودی از پارک مهار شده و بدون سرایت به سایر قسمت‌های منطقه کنترل شد.

با شروع تابستان و آغاز فصل گرما، حیات وحش برای دسترسی به منابع آبی از ارتفاعات به سمت پایین‌دست و آبشخورها حرکت کرده و بیماری مجدداً در کلاه‌قاضی مشاهده شد.

محیط‌بانان اواسط خردادماه چند لاشه کل‌وبز وحشی را مشاهده نمودند. نمونه‌گیری از لاشه‌ها انجام و برای اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ارسال شده و نتیجه آزمایشات شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تأیید نمود.

پس از اعلام نتیجه آزمایشات، نیروهای محیط زیست اصفهان اقدامات جامعی را برای کنترل بیماری آغاز کرده‌اند.

ضدعفونی آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دلم‌های اهلی حاشیه پارک ملی کلاه‌قاضی و تشکیل ستاد مدیریت بحران از جمله اقداماتی است که همزمان با شیوع طاعون در کلاه‌قاضی آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

تا امروز حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی بر اثر ابتلاء به این بیماری در کلاه‌قاضی از بین رفته است و با توجه به صخره‌ای و صعب‌العبور بودن زیستگاه این گونه جانوری در کلاه‌قاضی احتمال می‌رود تعدادی نیز از بین رفته و لاشه‌های آن‌ها توسط اکیپ‌های پایش مشاهده نشده باشد.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می‌شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک می‌باشد که عمدتاً گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می‌شوند.

از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده‌ها و اسهال می‌باشد و در نهایت منجر به مرگ حیوان می‌شود.

این بیماری صرفاً از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می‌شود. طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی با روش واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم سازی دام‌های آلوده و گاهاً معدوم سازی تمام دام‌های یک گله کنترل می‌شود اما به دلیل عدم امکان زنده گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش عملاً میسر نیست.

بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری در حیات وحش، جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش و واکسیناسیون دام‌های اهلی در حاشیه زیستگاه‌ها می‌باشد.
بیماری طاعون نشخوارکنندگان ابتدا بره‌ها و بزغاله‌ها که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و سپس حیوانات بالغ و مسن را از پای در می‌آورد.

واکسیناسیون دام اهلی در حاشیه مناطق حفاظت شده وظیفه سازمان دامپزشکی کشور است اما معمولاً به دلیل کمبود شدید واکسن این بیماری، تا زمان پیگیری مستمر از سوی ادارات محیط زیست، واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی انجام نخواهد شد.

کد خبر 436919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.