عدالت‌محوری، مهم‌ترین رکن توزیع امکانات شهری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: هر شهر دارای کاربری‌های مختلف از جمله کاربری‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی، بهداشتی، آموزشی، خدماتی و حوزه‌های اداری و انتظامی است که تقسیم بندی آن در مناطق شهر باید در قالب نظام شهرسازی و به صورت متناسب و عدالت محور انجام شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توزیع مطلوب منابع در حوزه شهری به توزیع درست کاربری‌های شهر مربوط می‌شود که در نظام شهرسازی از آن با عنوان کاربری زمین یا (land use) نام برده می‌شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: تعداد و تراکم جمعیت در هرکدام از مناطق شهر متفاوت است و مقرون به صرفه است که نیازهای جمعیت در هر منطقه و در محل سکونت آنان برآورده شود، دریافت خدمات باید در اولین فرصت و با بهترین کیفیت برای شهروندان انجام شود و در صورتی که این شرایط فراهم نباشد انگیزه آنان برای همراهی در حوزه‌های مشارکتی شهر کاهش پیدا می‌کند.

مؤمنی با اشاره به اهمیت تقسیم بندی متناسب کاربری‌های شهر، ادامه داد: حرکت شهروندان برای دریافت خدمات خاص به مناطق دیگر موجب افزایش بار ترافیکی شهر و تحمیل هزینه به خانوارها و شهروندان، به دلیل جابجایی و دریافت خدمات در مناطقی غیر از محل سکونت می‌شود.

وی تصریح کرد: توزیع متناسب کاربری حتی در واحدهای کوچک مثل واحد همسایگی نیز ضرورت دارد؛ در یک واحد همسایگی باید حداقل یک مرکز مهد کودک و بوستان برای کودکان، یک نانوایی، قصابی و خرده فروشی به منظور تأمین نیازهای روزانه خانوارها وجود داشته باشد تا آنان مجبور به جابجایی روزانه نباشند.

مؤمنی عنوان کرد: ایجاد این نظام باید در سطوح مختلف محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه قرار بگیرد تا نیازهای روزانه، هفتگی و ماهانه شهروندان تأمین شود؛ وجود کاربری‌های کوچک و بزرگ تجاری در سطح محله و کاربری‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی در حوزه منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به نحوه طراحی فضاهای شهری، تاکید کرد: اطلاعاتی از مناطق و محلات مختلف شهر باید در اختیار مشاوران، طراحان و برنامه‌ریزان شهر قرار گیرد تا شهر بر اساس اطلاعات و آمارهای درست از جمله تراکم جمعیت طراحی شود، دریافت این اطلاعات و برنامه‌ریزی برای آنها موجب شده تا کمبودهای فضاهای شهری در حوزه‌های مختلف تأمین شود.

کد خبر 436902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.