مشکل ۴۵ ساله خانه‌های خالی

آمادگی ها برای برگزاری مراسم محرم، اظهار نظر عجیب روزگذشته محمود احمدی بیغش، بررسی اصلاحیه طرح خانه خای خالی و رصد بورس از مرز دو میلیون از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۱۳ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هرخانه یک حسینیه‌؛ محرم متفاوت» به بررسی آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم محرم پرداخت و نوشت: کمتر از هجده روز به آغاز عزاداری‌های دهه محرم باقی مانده و با اعلام رئیس‌جمهور و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر برگزاری عزای حسینی در مناطق سفید و قرمز و شهر و روستا، حالا متولیان هیأت‌ها و حسینیه‌ها درحال آماده کردن شرایط برپایی مراسم‌اند. حسن روحانی تاکید کرده است مراسم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مثل استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن مکان و برپایی عزاداری در محیطی بزرگ برگزار شود. روحانی می‌گوید می‌خواهیم عزاداری کنیم و کسی را مبتلا نکنیم. در این شرایط وزارت بهداشت نیز برگزاری و تصمیم‌گیری درباره مراسمات محرم را منوط به فرمایشات رهبر معظم انقلاب دانسته بود و رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت عید سعید قربان در رابطه با عزاداری‌های محرم فرمودند: «مردم عزاداری را بالاخره به یک شکلی می‌کنند. من می‌خواهم تاکید کنم در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند. بنده خودم شخصاً هرچه را که آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئات منبری‌ها و مداح‌ها و دیگران این است که هرکاری می‌کنید، ببینید ستاد ملی کرونا چه می‌گوید اگر ضابطه‌ای تأیید کردند همه ما موظفیم آن‌را رعایت کنیم». با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و معاونان وزارت بهداشت و درمان، امسال مراسمات محرم متفاوتی را با آنچه که در طول تاریخ رخ داده، شاهد هستیم. کما اینکه در چند روز گذشته بسیاری تاکید دارند که نذرهای این دهه، بهتر است در قالب نذر سلامتی همچون ماسک انجام شود. در این شرایط دولت عراق با شدت گرفتن دامنه شیوع ویروس کرونا در عراق، تصمیم به قرنطینه کردن شهر زیارتی کربلا گرفت و از عید قربان تا پایان دهه اول ماه محرم (نوزدهم مردادماه) این قرنطینه ادامه خواهد داشت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله به علی مطهری از تریبون مجلس» به بررسی اظهارنظر عجیب روز گذشته محمود احمدی بیغش پرداخت و نوشت: هنوز مدتی از حاشیه‌های اظهارنظر عجیب محمود احمدی بیغش، نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری جزایر جنوبی ایران به کیش در یک مصاحبه تلویزیونی و البته روش پر از تناقض و فرافکنی عجیب‌ترش در رد و تکذیب اظهاراتش نمی‌گذرد که حالا اظهاراتش از تریبون مجلس شورای اسلامی علیه یک نماینده شاخص سه دوره اخیر مجلس حاشیه‌ساز شده است.

علی مطهری روز شنبه در توییترش نوشت: «مگر مسلمان چینی چه فرقی با مسلمان یمنی یا فلسطینی دارد؟» این توئیت نماینده پیشین مجلس، در انتقاد از رفتارهای دولت چین نسبت به مسلمانان چینی به ویژه در منطقه سین‌کیانگ این کشور و البته نوع واکنش دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. همین توئیت باعث شد که احمدی بیغش که سابقه استانداری در دولت محمود احمدی‌نژاد را در کارنامه دارد، در ادبیاتی تند، پر از اتهام و توهین‌آمیز به مطهری بتازد. این نماینده در نطق خود در صحن علنی مجلس اظهار کرد: اخیراً شاهد برخی موضع‌گیری‌های نسنجیده و فاقد هرگونه اعتبار و استناد از سوی بعضی از سیاسیون بی‌خاصیت و همیشه طلبکار از جمله فردی که خود سابقه نمایندگی دارد در خصوص مسلمانان منطقه سین کیانگ چین هستیم که تحقیقات نشان می‌دهد نه تنها این اظهارات سخیف و ضد امنیت ملی صحت ندارد بلکه ده‌ها میلیون مسلمان چین با دولت و دولت با مسلمانان مشکلی ندارند و قیاس آن با مسلمانان فلسطین یک فتنه غرب گرایانه است و این اظهارات در راستای استمرار خط فکری نفاق‌برانگیز این جریان بی‌خاصیت و پرمدعا برای تحت تأثیر قرار دادن روابط مناسب ایران و چین صورت می‌گیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اینجانب از منتقدان جدی پنهان‌کاری وزارت امور خارجه در بعضی از مسائل هستم، اما به هیچ‌وجه اظهارات مداخله‌جویانه جریان انحرافی اصلاحات و رهبران دچار توهم سیاسی این جریان پرهزینه را علیه منافع ملی برنمی‌تابم و از این تریبون از دادستان محترم کل کشور می‌خواهم ملاحظات را کنار گذاشته و با امثال این ذهن‌های بیمار با قاطعیت و شدت برخورد کند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مشکل ۴۵ ساله خانه‌های خالی‌» به بررسی اصلاحیه مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس پرداخت و نوشت: روز گذشته اصلاحیه کمیسیون اقتصادی مجلس بر طرح «مالیات بر خانه‌های خالی» در صحن علنی مجلس قرائت شد تا نمایندگان وارد فاز تصویب نهایی این طرح شوند. آن‌گونه که از آخرین اصلاحات صورت گرفته در طرح مالیات بر خانه‌های خالی برمی‌آید و با تغییراتی که در قانون و پیش‌نویس اتفاق افتاده، مالیات بر درآمد اجاره برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر در نظر گرفته شده است. در واقع جریمه‌هایی که برای دارندگان خانه‌های خالی در نظر گرفته شده در صورت تصویب نهایی ۶ تا ۸ برابر خواهد شد. تا پیش از این قرار بود مالکان واحدهای خالی در سال اول معاف از مالیات، سال دوم برابر با مبلغ اجاره سالیانه، سال سوم ۱.۵ برابر و سال چهارم دو برابر اجاره سالیانه مالیات بپردازند. اما سیداحسان خاندوزی، نماینده تهران و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که بر اساس اصلاحات صورت گرفته در طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی، مالیات بر درآمد اجاره برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر در نظر گرفته شده است.

آنگونه که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام کرده است: بر اساس متوسط درآمد ماهیانه برای ارزش اجاره خانه در شهر تهران حدود ۵۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که مالیات آن طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود که در سال اول حدود ۵۰ میلیون تومان و در سال دوم ۱۰۰ میلیون تومان و در سال سوم ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود. او گفت: افرادی که خانه خالی داشته باشند بر اساس تقسیم منطقه و ارزش اجاره ملک و محاسبه مالیات بر درآمد اجاره به طور میانگین در سال اول حدود ۵۰ میلیون تومان بابت خالی نگه داشتن ملک پرداخت می‌کنند که به صورت ماهیانه چهار و نیم میلیون تومان دریافت خواهد شد. البته نمایندگان مجلس می‌گویند که با کمک وزارت راه و شهرسازی و «سامانه ثبت اسناد و املاک» که توسط این وزارتخانه و با کمک مکانیسم استفاده از «کد ملی» برای شناسایی «صاحبخانه‌ها» طراحی شده، دریافت مالیات از خانه‌های خالی «امکان‌پذیر» و «عملی» است. اما سازمان امور مالیاتی نگران است با بالا رفتن مبالغ، موضوع شکایت، دادرسی و دشواری وصول موجب شود که طرح قابلیت اجرا پیدا نکند. دریافت مالیات از خانه‌های خالی، بخشی از ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم است که از سال ۱۳۹۴ تصویب شده اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم تاکنون اجرا نشده است. بهمن ماه سال گذشته دولت با رونمایی از سامانه املاک و اسکان تصمیم گرفت این قانون معطل مانده را اجرا کند اما سامانه مذکور نواقصی داشت که هم‌اکنون با اتصال دستگاه‌های مرتبط در حال برطرف شدن است. مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید، هفته آینده از طریق این سامانه به افرادی که بیش از یک خانه دارند، پیامک داده می‌شود و آنها وارد سامانه املاک و اسکان کشور خواهند شد تا اطلاعات ملک خود را مشاهده و تأیید و اطلاعات سکونتی را «خود اظهاری» کنند.

بر اساس طرح جدید مالیات بر خانه‌های خالی و سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن آن، همه مالکان واحدهای مسکونی یا کسانی که در واحد ساکن هستند اما مالک آن نیستند باید در مدت دو ماه کد ملی خود و خانواده‌شان را مقابل کد واحد مسکونی که ساکن یا مالک آن هستند درج کنند. اگر این کار انجام نشود آن خانه خالی تلقی و مالیات آن در زمان معامله یا اجاره اخذ می‌شود. در این طرح تعداد خانه برای هر فرد محدودیت ندارد اما مالک باید یا از واحد مسکونی استفاده کند یا آن را اجاره دهد تا احتکار اتفاق نیفتد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رصد بورس از قله ۲ میلیون» نوشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از گذشت دو ماه دومین سوپر کانال را نیز فتح کرد و به ارتفاع بی‌سابقه دو میلیون واحد رسید. تا چندی پیش کمتر کسی از بین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که بازار سهام با چنین سرعت شتابانی پیش برود؛ اما هجوم پیوسته و غیرمترقبه ورود پول‌های جدید به تالار سهام در سایه حمایت‌های همه‌جانبه دولت، رویایی ترین دوران بازار سرمایه را هم از حیث میزان بازدهی و هم از حیث ضریب نفوذ در بین آحاد مردم رقم زده است. در این میان ۲۴ روز متوالی است که مالکیت سهام به طور بی‌وقفه به دست سرمایه‌گذاران خرد سپرده شده است. در این مدت تقریباً روزی دو هزار میلیارد تومان تقاضای جدید از سوی بازیگران خرد وارد بازار سهام شده است که حکایت از اشتهای طیف مردم برای پیوستن به رالی تاریخی سهام دارد. از این رو رشد دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در ۸۸ روز کاری سپری شده از سال ۹۹ از ۲۹۲ درصد فراتر رفت و ارزش کل بازار سهام در مجموع بورس و فرابورس نیز به مرز ۹,۰۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بر گزاری بزرگ‌ترین تجمع ضد دولتی در سرزمین‌های اشغالی جروزالم» به بررسی بزرگترین تظاهرات علیه «بنیامین نتانیاهو»، پرداخت و نوشت: تظاهرات ساکنان سرزمین‌های اشغالی علیه فساد و ناکارآمدی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز به روز تشدید می‌شود. این وضعیت باعث شده تا نوعی هرج و مرج اجتماعی در اسرائیل به وجود بیاید. در ادامه اعتراضات علیه نتانیاهو، این بار بزرگترین تجمع در قدس اشغالی برگزار شد. رسانه‌های صهیونیستی شامگاه شنبه از تداوم تجمع معترضان مقابل اقامتگاه نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس خبر دادند. به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل» هزاران معترض در قدس اشغالی تجمع کردند و علیه نتانیاهو شعار دادند. یکی از حاضران در این تجمع به شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: اعتراض‌ها را ادامه خواهیم داد.

بیش از دو ماه است که ساکنان اراضی اشغالی مخالف سیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مرتباً علیه او تظاهرات می‌کنند و دامنه این تظاهرات به اطراف منزل او در خیابان «بالفور» قدس اشغالی کشیده شده است. معترضان با انتقاد از عملکرد ضعیف کابینه نتانیاهو در کنترل کرونا و پرونده‌های فساد مالی او و همسرش، خواستار استعفای هرچه سریع‌تر نتانیاهو هستند.

همچنین، ده‌ها نفر با برگزاری تجمعی در سانفرانسیسکو، علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات برگزار کردند. تظاهر کنندگان دست‌نوشته‌ها و تابلوهایی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهایی علیه نتانیاهو و اتهاماتی که درباره وی مطرح است، نوشته شده بود. این تظاهرات در نزدیکی پل «گلدن گیت» شهر سانفرانسیسکو برگزار شد.

کد خبر 436881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.