حقایقی در مورد مراحل تولید واکسن

به نظر می‌رسد بررسی نحوه تولید واکسن آبله مرغان می‌تواند به تولید واکسن کرونا کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسیناسیون یک اتفاق شگفت انگیز است که تاریخچه پزشکی غنی دارد و هر سال مانع مرگ دو تا سه میلیون نفر در جهان می‌شود. بیماری‌های عفونی از دشمنان دیرباز سلامت بشر به شمار می‌رود که در قرن‌های متمادی با ایجاد همه گیری‌های وسیع و مرگ و میر بالا، علم پزشکی را به چالش کشیده است؛ بنابراین واکسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است که با استفاده از آن می‌توان از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد.

در گذشته آبله مرغان یکی از خطرناک‌ترین بیماری ویروسی در طول تاریخ محسوب می‌شد، به طوری که از هر ۱۰ فرد آلوده به این ویروس، سه نفر جان خود را از دست می‌داد. افرادی نیز که از این بیماری نجات پیدا می‌کردند یا معلول می‌شدند و یا بینایی خود را از دست می‌دادند؛ بنابراین واکسن‌های اولیه آبله مرغان که تقریباً ۴۰ سال پیش تولید شد، یکی از موفق‌ترین واکسن‌های زمان خود محسوب می‌شد.

یافته‌های ژنتیکی جدید در مورد سویه‌های اولیه مورد استفاده برای تولید واکسن‌ها، ارزش واکسیناسیون را نشان می‌دهد. گروهی از محققان کانادایی ژنوم‌های ویروس آبله مرغان را که از کیت‌های واکسیناسیون مورد استفاده در دوران جنگ داخلی به دست آمده بود، ارزیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که درک تاریخچه، تکامل و نحوه عملکرد ویروس‌ها به عنوان واکسن در دوران معاصر از ارزش زیادی برخوردار است.

نتایج این مطالعه اهمیت توجه به تنوع سویه‌های واکسن را که در طبیعت یافت می‌شود، نشان می‌دهد. دقیقاً مشخص نیست چه تعداد از این سویه‌ها می‌تواند از انسان در برابر طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها مانند آنفلوآنزا و کووید -۱۹ محافظت کند.

نتایج این مطالعه در مجله Genome Biology منتشر شده است.

کد خبر 436868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.