قند خون بالا ظرفیت هوازی افراد را محدود می‌کند

نتایج بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که قند خون بالا ظرفیت هوازی افراد را محدود می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انجام ورزش هوازی به طور منظم، ظرفیت هوازی (aerobic capacity) افراد را افزایش داده و مزایای بسیاری برای سلامتی آن‌ها دارد. پزشکان معمولاً این نوع ورزش را برای کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت توصیه می‌کنند، اما اغلب افراد مبتلا به این بیماری برای افزایش ظرفیت هوازی خود با مشکل رو به رو می‌شوند. گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تأثیر قند خون بالا بر محدود شدن ظرفیت هوازی افراد، مطالعه جدیدی روی موش‌ها انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، موش‌ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول رژیم غذایی غربی سرشار از قند و چربی اشباع شده دریافت کردند؛ بنابراین قند خون این موش‌ها افزایش یافت و اضافه وزن پیدا کردند. موش‌های گروه دوم رژیم غذایی با قند و چربی کمتر دریافت کردند. این گروه از موش‌ها اضافه وزن پیدا نکردند، اما به دلیل تغییرات ایجاد شده در بدن آن‌ها برای تولید انسولین کمتر، دچار قند خون بالا شدند. هر دو گروه از موش‌ها در مدت انجام این مطالعه حدود ۵۰۰ کیلومتر دویدند.

زمانی که پژوهشگران این دو گروه از موش‌ها را با گروه کنترل که میزان قند خون پایین‌تری داشتند مقایسه کردند، دریافتند هر دو گروه موشی که به قند خون بالا مبتلا بودند نتوانستند به ظرفیت هوازی قابل توجهی دست پیدا کنند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد محدود شدن ظرفیت هوازی تنها با میزان قند خون ارتباط دارد و چاقی هیچ تأثیری بر آن ندارد.

به گفته محققان بافت ماهیچه بر اثر انجام دادن ورزش‌های هوازی تغییر یافته و از اکسیژن بیشتری استفاده می‌کند؛ در این صورت ظرفیت هوازی افراد افزایش پیدا می‌کند. ماهیچه موش‌های مبتلا به قند خون بالا در این مطالعه هیچ تغییری نکرد؛ در واقع قند خون بالا با تغییر دادن پروتئین‌های موجود در فضای بین سلول‌های عضلانی، مانع بازسازی ماهیچه‌ها می‌شود.

پژوهشگران مطالعه مشابهی روی انسان‌ها انجام دادند و به نتایج یکسانی دست پیدا کردند. از آنجایی که رژیم غذایی و ورزش دو روش شناخته شده برای بهبود سلامتی افراد است، به مبتلایان قند خون بالا توصیه می‌شود از رژیم‌های غذایی کاهش‌ دهنده قند خون پیروی کنند؛ مصرف داروهای ضد دیابت نیز می‌تواند این بیماری را کنترل کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

کد خبر 436858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.