کرونا دفتر نمایندگان مجلس را بست

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

هادی غفاری: به نمایندگان مجلس چه ارتباطی دارد که روزی یک جز قرآن در مجلس بخوانند؟

هادی غفاری در پاسخ به سوالی مبنی بر مهمترین وظیفه دولت در سال پایانی فعالیتش، گفت: دولت تنها کاری که در این فرصت باقی مانده می‌تواند انجام دهد روشن کردن تکلیفش با دولت‌های موازی است و اصلاً دولت روحانی باید از همان سال ۹۲ این کار را انجام می‌داد ولی هنوز هم دیر نشده است. تجربه جهانی و داخلی نشان داده یک دولت وقتی موفق است که یک دولت باشد نه چند دولت. اینکه چند سازمان بودجه‌های هزارمیلیاردی داشته باشند ولی به دولت هیچ کمکی نکنند و فایده‌ای ندارد و کار قوه مجریه پیش نمی‌رود. این بودجه‌های عظیم به این سازمان‌ها داده می‌شود ولی نتیجه کار این سازمان‌ها اصلاً در جامعه مشخص نیست.

غفاری ادامه می‌دهد: برای همین دولت باید به سرعت، اصلاح بودجه را در دستور کار خود قرار دهد و بودجه این سازمان‌ها را کاهش دهد و آن را صرف به ثمر رساندن طرح‌های عمرانی کند که بر زمین مانده است مانند توسعه راه‌ها و.. بخشی از این بودجه را هم به مستضعفین و فقرا دهد.

نماینده مجالس یکم، دوم و سوم جمهوری اسلامی می‌افزاید: مشکل ما ساختاری است. من با این دولت و مجلس کاری ندارم اما همه جای دنیا قوه قضائیه فقط قوه قضائیه است. قوه مقننه فقط قوه مقننه است. قوه مجریه هم همین طور. قوه مقننه ما امروز در کشور متأسفانه مشغول پرداختن به مسائل جنجالی و پوپولیستی است. به نمایندگان مجلس چه ارتباطی دارد که روزی یک جز قرآن در مجلس بخوانند؟ جای خواندن قرآن، مسجد است.

غفاری تاکید می‌کند: من به انقلاب، نظام و قانون علاقمند هستم، ولی همان طور که عرض کردم مشکل ما ساختاری است و به قانون اساسی باز می‌گردد. باید قانون اساسی اصلاح شود تا بیشتر اراده مردم حاکم شود نه اراده اشخاص.

نمی‌توان قاطعانه از نداشتن مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ حرف زد

غلامرضا مصباحی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: شرایط کنونی به گونه‌ای است که می‌توان گفت اصولگرایان می‌توانند با موقعیت مطلوبی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شرکت کنند. اما تا روز انتخابات ماه‌هایی در پیش داریم و به همین دلیل هر اتفاق و تحولی می‌تواند رخ بدهد. حتی من احتمال این را می‌دهم که جریان اصلاحات بتواند برای انتخابات سال آینده آماده شود تا در ۱۴۰۰ شاهد رقابت جدی‌ای باشیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه سخنانش گفت: این روزها در حالی از عدم آمادگی جبهه اصلاحات سخن گفته می‌شود که پیش از این هم چهره‌های اصلاح‌طلب از شرایط ابراز نارضایتی می‌کردند، اما نهایتاً اصلاح‌طلبان به صورت جدی کاندیدای خود را معرفی کردند و در انتخابات فعال شدند و حتی به نتیجه هم رسیدند. پس از الان نمی‌توانیم قاطعانه از عدم حضور جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ حرف بزنیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت میزان مشارکت در همه انتخابات تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همواره مشوق حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی بوده و هستند. اما آنچه مهم به نظر می‌رسد عملکرد دولت است که باید با کاهش مشکلات مردم را امیدوار به آینده کند. البته در شرایط اپیدمی کرونا عملکرد دولت نسبتاً قابل قبول است؛ یعنی در عرصه‌های انرژی با راه‌اندازی نیروهای بیشتر و همچنین در عرصه صنعت و معدن اقدام‌های خوبی انجام شده است. دولت اگر بتواند ارز و نقدینگی را کنترل و بیت‌المال را به سمت تولید هدایت کند، مشکل بی‌اعتمادی حل خواهد شد.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: در واقع بی‌اعتمادی در مشکلات اقتصادی ریشه دارد و اصلاً به فضای سیاسی ربطی ندارد. پس اگر در بُعد اقتصادی روند خوبی که نسبتاً شروع شده است ادامه‌دار باشد، اعتماد مردم بر خواهد گشت و افکار عمومی به رأی دادن ترغیب می‌شوند، در این صورت انتخابات انتخاباتی پرشور و در نتیجه اتفاقی تأثیرگذار خواهد بود.

نماینده ادوار مجلس توضیح داد: یادآوری می‌کنم که رأی دادن یا قهر با صندوق از جانب هواداران اصلاح‌طلبی مستقیماً به نوع رفتار برزگان این جریان بستگی دارد؛ یعنی اگر شخصیت‌های شاخص جریان اصلاحات خودشان را آماده انتخابات نشان دهند و آن را جدی بگیرند، مردم هم رأی خواهند داد. اما اگر مثل انتخابات مجلس علنی درباره عدم حضور در انتخابات اظهارنظر کرده و بیانیه صادر کنند، طبیعی است که هواداران‌شان هم انگیزه‌ای برای رأی دادن نخواهند داشت.

بررسی ماده ۱۷ طرح حمایت از تولید دانش بنیان در کمیسیون فرهنگی مجلس

مجید نصیرایی در خصوص جلسه امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در ابتدا اخبار مرتبط با حوزه‌های فرهنگی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، سپس ماده ۱۷ طرح حمایت از تولید دانش بنیان به عنوان کمیسیون فرعی در کمیسیون فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، کمیسیون صنایع و معادن هم به عنوان کمیسیون اصلی کلیات و مواد این طرح را موردر بحث و بررسی قرار می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: تنها ماده ۱۷ این طرح مربوط به حوزه کاری کمیسیون فرهنگی است که دارای ۸ بند است، بند ۳ مربوط به نحوه حمایت از تولید دانش بنیان در وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و بند ۸ آن مربوط به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: در پایان مقرر شد تا ماده ۱۷ این طرح در کارگروه اصلاح ساختار کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه بررسی‌ها برای رأی‌گیری به صحن کمیسیون ارائه شود، موضوع دیگری که در دستور کمیسیون بود طرح شفافیت آرای نمایندگان بود که بررسی آن به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

دفتر نمایندگان بسته شد

هاجر چنارانی نماینده نیشابور نیز در تذکری شفاهی با اشاره به وضعیت اشاعه ویروس کرونا در شهر نیشابور گفت: حوزه انتخابیه‌ام نیشابور وضعیت قرمز را هم رد کرده است ما مشکلات زیادی در بیمارستان‌ها داریم و دستگاه‌های اکسیژن ما افت کرده است.

او خطاب به امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: امروز دفاتر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بسته است حتی مسئول دفتر خود ما باید روزانه دو تا سه ساعت منتظر بماند تا حراست قوه مقننه به او اجازه ورود بدهد. امروز هجمه اصلی آماج مشکلات مردم به سمت نماینده است و ما مانده‌ایم و دفتری که به روی مردم بسته است. اگر یک نفر بخواهد وارد دفتر اینجانب در مجلس شود به مشکل برمی‌خورد.

او بعد از تذکر درباره به تعویق انداختن کنکور از قاضی زاده هاشمی خواست تا دفتر نمایندگان را باز کنند تا عبور و مرور مردم به این دفاتر صورت گیرد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست مجلس را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: دفاتر نمایندگان در شهرستان‌ها باز و فعال است اما دفاتر مستقر در مجلس باز نیست چرا که ستاد مبارزه با کرونا حتی درباره برگزاری جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌ها به ما تذکر داده ولی از آنجا که موظف به دنبال کردن مسائل مردم بودیم، جلسات مجلس را برگزار کردیم اما به خاطر شرایط بهداشتی معذور از پذیرش مراجعه در دفاتر نمایندگان در مجلس هستیم؛ چرا که حجم زیادی از تردد را رقم می‌زند و خطرات زیادی دارد و می‌تواند کانون اشاعه ویروس باشد.

قاضی زاده هاشمی در مورد برگزاری کنکور گفت: چگونه بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس و برگزاری یا عدم برگزاری آزمون و تعویق یا عدم تعویق آنها به عهده ستاد مبارزه با کرونا است و تصمیم‌ها از سوی این ستاد اعلام خواهد شد.

تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ایرانی در سازمان ملل پیگیری می‌شود

ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این جلسه آقای عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن مروری بر واقعه رخ داده درباره هواپیمای ماهان در شامگاه ۲ مردادماه، بیان کرد که این هواپیما در مسیر از پیش تعیین شده و معرفی شده در فضای سوریه در حرکت بوده که متوجه حضور جنگنده‌های امریکایی در نزدیکی خود شده است. هواپیمای امریکایی بر خلاف همه قواعد رفتار خطرآفرینی داشته و تا ۵۰۰ پایی به هواپیمای ایرانی نزدیک شده است. در پی این رفتار تحریک‌آمیز هواپیمای آمریکایی، خلبان ایرانی به درستی بر اساس دستورالعمل‌ها، در ارتفاع هواپیما تغییر ایجاد کرده که این تغییر سریع در ارتفاع موجب آسیب به تعدادی از مسافران و کادر پرواز شده است.

وی افزود: بهاروند، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه هم درباره ابعاد حقوقی اقدام جنگنده‌های آمریکایی گفت که این تعرض، از چند منظر خلاف حقوق بین‌المللی بوده است، اولاً حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در فضا و خاک سوریه است که به آنها حقی برای رهگیری هواپیمایی را نمی‌دهد. ثانیاً ایمنی پرواز، به عنوان یک اصل اساسی حقوق هوانوردی مورد خدشه قرار گرفته است. ثالثاً نحوه نزدیک شدن جنگنده‌های آمریکایی کاملاً غیرحرفه‌ای و خطرآفرین بوده است.

به گفته عمویی، در این جلسه مسئولان هواپیمایی و وزارت امور خارجه بر پیگیری موضوع از طریق سازمان هوانوردی بین‌المللی (ایکائو) تاکید کردند. بهاروند هم که موضوع را از طریق دبیرکل سازمان ملل هم دنبال می‌کنیم. نماینده هواپیمایی ماهان هم تاکید کرد که پروازهای ما به منطقه، پس از این واقعه، طبق برنامه ادامه داشته است.

وی در پایان گفت که در این نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی هم ضمن اعتراض به رفتار غیرقانونی و بی منطق آمریکایی‌ها، بر پیگیری این موضوع در مجامع بین‌المللی تاکید کردند. اقدامات هواپیمایی ماهان و کادر حرفه‌ای پرواز آن هم مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین مقرر شد کمیته‌های امنیت، حقوق بشر و روابط خارجی راهکارهای مواجهه با این اقدام خطرآفرین آمریکا را پیگیری کنند.

کد خبر 436853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.