چای سبز؛ قاتل چربی‌های اضافی و دیابت

شناخت خوراکی‌های التهاب زا، سارقان منیزیم بدن، راهکارهای سلامت استخوان در کودکان، چای سبز قاتل چربی‌های اضافی و دیابت و میوه انجیر دارای طبع گرم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناس مؤسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور، اظهار کرد: بیشتر خوراکی‌های با پایه غلات حاوی گندم و در نتیجه گلوتن هستند. گلوتن پروتئینی است که هضم بسیار مشکلی دارد و به خاطر تحمل فرایند پخت در دمای بالا، ماده سمی و سرطان زایی به نام آکریل آمید تولید می‌کند که مولکول بسیار سختی است و آنزیم‌های گوارشی نمی‌توانند آن را هضم کنند. این مولکول درون روده عدم تعادل ایجاد می‌کند و زمینه ساز رشد باکتری‌های بیماری زا و در نتیجه التهاب و نفوذپذیری به روده می‌شود.

مریم سادات کاظمی، افزود: مولکول غذایی «گلیادین آلفا» موجود در گلوتن نیز هضم بسیار مشکلی برای آنزیم‌های گوارشی دارد. زمانی که این مولکول‌های هضم نشده در روده باریک جمع می‌شوند، رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری زا را تسهیل می‌کنند و در نتیجه عدم تعادل فلور روده‌ای، پیشرفت التهابات، تحلیل جداره روده باریک و افزایش نفوذ پذیری آن را در پی دارد. بقایای باکتری‌ها و مولکول‌های درشت هضم نشده مانند گلیادین آلفا از جداره روده عبور می‌کنند و در جریان خون و سیستم لنفاوی بدن پخش شده و از این طریق در اندام‌های مختلف جای می‌گیرند. حالت آنتی ژن آنها موجب برانگیختن پاسخ ایمنی و واکنش‌های التهابی نامناسب و غیر ضروری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در کنار زمینه‌های ژنتیک، حساسیت به بعضی آنتی ژن‌های غذایی یا باکتریایی نیز منشأ دردهای التهابی و بیماری‌های مزمن هستند، تصریح کرد: انواع ماست، کره، خامه، پنیر، بستنی و به طور کلی لبنیات به دلیل وجود کازئین باعث بروز مشکلاتی می‌شوند. ۸۰ درصد مجموعه پروتئین‌های موجود در شیر گاو را کازئین تشکیل می‌دهد و منشأ بسیاری از حساسیت‌های گوارشی نوزادان و بزرگسالان است. کازئین ساختاری شبیه گلیادین آلفا دارد و به سختی هضم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ماست، بستنی و بعضی از پنیرها معمولاً با شیر خشک تهیه می‌شوند که نسبت به شیر تازه مواد تحریک کننده بسیار بیشتری دارد و کازئین منشأ التهاب و نفوذپذیری بالاست. روده باریک در حالت طبیعی نفوذپذیری خاصی دارد تا ریزمغذی‌ها را جذب و مانع ورود مولکول‌ها و مواد غیر مفید شود. حساسیت به کازئین شیر می‌تواند موجب نفوذپذیری بالای جداره روده و ورود ترکیبات مضر به جریان خون می‌شود در حالی که باید از بدن دفع شوند. گاه التهاب خیلی سریع با درد، نفخ، یبوست و غیره هشدار می‌دهد اما ممکن است بدون هیچ علامتی سال‌ها پیشرفت کرده و به شکل بیماری التهابی مزمنی مانند آرتروز بروز کند.

کاظمی افزود: پروتئین‌های حیوانی به خصوص گوشت گاو اگر در دمای ۱۱۰ تا ۱۲۰ درجه طبخ شوند عامل بیماری‌های التهابی مزمن خواهند بود، این روش به دلیل واکنش‌های شیمیایی قند بر پروتئین است و زمینه ساز تولید مواد سمی می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، مواد غذایی که در کارخانه‌ها تهیه و فرآوری می‌شوند، معمولاً مقدار بسیار زیادی شکر، نمک، چربی‌های ناسالم، مواد شیمیایی نگهدارنده، رنگ‌های خوراکی و غیره دارند، به علاوه، قوطی‌های کنسرو لایه‌ای از رزین بیفنول دارند که ممکن است با گذشت زمان در غذای کنسروشده جمع شود. مصرف زیاد چنین غذاهایی همچنین می‌تواند در طولانی مدت زمینه ساز بیماری‌های التهابی مزمن شود.

انجیر دارای طبع گرم

انجیر طبعی گرم دارد، دارای ویتامین‌های C، A و B است و همچنین حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر است. انجیر هم به صورت خشک و هم به صورت تازه مصرف می‌شود. بدن برای خونسازی نیاز به آهن دارد، انجیر با آهن موجود در خود به بدن برای خونسازی و درمان کم خونی کمک می‌کند. به زنان باردار یا کسانی که عمل جراحی انجام داده اند به خاطر خونی که از رفته خوردن انجیر توصیه می‌شود. شما با خوردن انجیر کلسترول خون خود را کنترل می‌کنید، اگر کلسترول خون شما زیاد باشد فیبر موجود در انجیر آن را از بین می‌برد و به روده منتقل می‌کند. فیبر موجود در انجیر می‌تواند که با سرطان سینه مقابله کند. طی تحقیقاتی که انجام شده است زنانی که در دوران جوانی و نوجوانی انجیر مصرف کرده اند کمتر به سرطان سینه مبتلا شده اند. پتاسیم موجود در انجیر باعث نتظیم فشار خون بالا می‌شود. انجیر به دلیل داشتن ویتامین A باعث بهبود بینایی می‌شود. همچنین احتمال ابتلاء بیماری آب مروارید که باعث از بین رفتن دید در پیری می‌شود را کاهش می‌دهد. انجیر برای درمان یبوست نیز استفاده می‌شود. این میوه به دلیل داشتن فیبر باعث هضم بهتر غذا می‌شود. خوردن انجیر به کسانی که به بواسیر مبتلا شده اند توصیه می‌شود، زیرا این میوه با کاهش فشار بر راست روده و کاهش دفع مدفوع به درمان بواسیر کمک می‌کند. انجیر با مواد قندی و مواد معدنی که دارد می‌تواند انرژی بدن شما را بالا ببرد، بنابر شما با خوردن انجیر می‌توانید خستگی خود را از بین ببرید. ملاتونین ماده‌ای خواب آور است و با مصرف آن شما خوابی خوب و آرام را تجربه می‌کنید، یکی از میوه‌های که ملاتونین دارد انجیر است. انجیر دارای ویتامین C است که این ویتامین می‌تواند با جوش و آکنه مقابل کند. انجیر به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های موجود از پیری جلوگیری می‌کند و چین و چروک‌های پوست را از بین می‌برد. انجیر بوی بد دهان را از بین می‌برد و باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود.

چای سبز؛ قاتل چربی‌های اضافی و دیابت

برخی گیاهان دارویی و انواع نوشیدنی‌ها می‌توانند در پیشگیری از دیابت مؤثر باشند. براساس تازه بررسی‌ها، مصرف مرتب عصاره چای سبز، میزان استقامت افراد را برای ورزش کردن از ۸ تا ۲۴ درصد افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند: براساس محاسبات، یک ورزشکار به وزن ۷۵ کیلوگرم باید برای دستیابی به ظرفیت بدنی که مد نظر است و براساس آزمایشات به دست آمده، باید در روز ۴ فنجان چای سبز بنوشد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف زیاد و مقطعی چای سبز و یا مواد تشکیل دهنده فعال آن برای دستیابی به این هدف کافی نیست، بلکه مصرف منظم و در یک دوره طولانی چای سبز تأثیر گذار است.

محافظت پوست در مقابل مواد مخرب اکسیدان: مهم‌ترین ماده مؤثر در چای EGCG نام دارد. این ماده در چای سبز بسیار بیشتر از چای سیاه است. این ماده اثرات آنتی اکسیدانی داشته و رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در اثر متابولیسم سلول‌ها و نور آفتاب را خنثی می‌کند. به طور علمی ثابت شده این ماده جلوی تشکیل سلول‌های سرطانی را می‌گیرد. همچنین ثابت شده میزان مرگ سلول‌های پوست به دنبال تابش آفتاب را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف چای میزان بروز واکنش‌های آلرژیک (حساسیت زا) را کاهش می‌دهد.

استحکام دندان‌ها: این نوع چای حاوی ماده‌ای به نام فلورین ۱ است. فلورین سبب می‌شود تا ساختار داخلی دندان‌ها محکم شود و از پوسیدگی آنها جلوگیری می‌کند. در ضمن پلی فنول های چای سبز تولید عوامل بیماری زا و در نتیجه بیماری‌های باکتریال لثه را کاهش می‌دهند.

راهکارهایی برای سلامت استخوان در کودکان

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره سلامت استخوان در کودکان، اظهار کرد: دوران کودکی و نوجوانی زمان کلیدی ساخت استخوان است. توجه به بهبود سلامت استخوان در سال‌های اولیه زندگی در پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی در دوران بعدی بسیار مؤثر است.

زهرا حسن زاده با بیان اینکه در این دوران رشد طولی و افزایش استحکام استخوان به طور قابل توجهی رخ می‌دهد، به نحوی که حدود نیمی از توده استخوانی در نوجوانی شکل می‌گیرد، افزود: توجه به بهبود سلامت استخوان در سال‌های اولیه زندگی در پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی در دوران بعدی بسیار مؤثر است.

وی با تاکید بر اینکه ژنتیک نقش عمده‌ای در ایجاد بیشترین میزان توده استخوانی دارد، تصریح کرد: دریافت‌های غذایی و فعالیت بدنی در رسیدن به بالاترین میزان از سختی و استحکام استخوان نقش بسزایی دارد. کلسیم، ویتامین D و پروتئین مواد مغذی برای رشد استخوان ضروری هستند، در سنین ۹ تا ۱۸ سال بیشترین نیاز به کلسیم دیده می‌شود و لبنیات نظیر شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک تأمین کننده بخش اعظمی از نیاز روزانه به کلسیم است.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره اینکه کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم برگ، برگ شلغم و بادام نیز منابع خوب کلسیم هستند، ادامه داد: مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین شده منجر به کاهش تمایل به مصرف لبنیات و نوشیدنی‌های بر پایه شیر در نوجوانان و کودکان بزرگ‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی ضروری در رشد و سلامت استخوان است، اظهار کرد: منبع اصلی دریافت ویتامین D نور خورشید است، بنابراین تشویق کودک به ورزش و انجام فعالیت بدنی در محیط آزاد منجر به بهبود ذخایر این ویتامین در بدن می‌شود.

حسن زاده، تصریح کرد: مطالعات مختلف نشان داده است پروتئین با افزایش سطح فاکتورهای رشد در تشکیل استخوان در دوران رشد سریع ضروری است. قرار دادن مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات، انواع مغزها و سویا در برنامه غذایی روزانه می‌تواند پروتئین موردنیاز فرد را تأمین کند. توجه به این مسئله حائز اهمیت است که تغذیه مناسب و فعالیت بدنی دو جز جدانشدنی در رشد استخوان‌ها هستند و این اثر در سنین نوجوانی بیشتر مشاهده می‌شود.

به گفته وی؛ بنابراین تمرین‌های ورزشی منظم و فعالیت بدنی روزانه مانند پیاده روی، دویدن و بازی‌های پرتحرک به حفظ سلامت استخوان کمک قابل توجهی می‌کند. حفظ وزن سالم نیز در پیشگیری از بروز اختلالات استخوانی مؤثر است، اضافه کرد: لاغری یا چاقی هر دو از عوامل خطر تهدیدکننده سلامت استخوان هستند و مطالعات مختلف نشان داده اند که چاقی شکمی به دلیل ایجاد اختلالات متابولیکی اثرات منفی بر سلامت استخوان دارد.

وی خاطرنشان کرد: چاقی کودکان منجر به تغییر در هورمون‌های رشد و هورمون‌های فرد در دوران بلوغ می‌شود؛ همچنین به واسطه تغییر در ترشح آدیپوکین‌ها بر رشد استخوان اثرات نامطلوب می‌گذارد، بنابراین این تغییرات هورمونی منجر به تغییر وضعیت رشد استخوان می‌شود.

سارقان منیزیم بدن

کمبود منیزیم یکی از شایع‌ترین موارد کمبود مواد مغذی در کشورهای توسعه یافته است و بیشتر بین افراد میانسال و مسن دیده می‌شود. کارشناسان، کشاورزی صنعتی و تغییر رژیم‌های غذایی را از مقصران اصلی این شرایط عنوان کرده اند. اگرچه مصرف مواد غذایی سرشار از منیزیم یکی از راهبردهای مفید برای دریافت این ماده معدنی به میزان کافی است، عامل مهم دیگری که باید مد نظر قرار داد سن است زیرا با افزایش سن، بدن شما به خوبی گذشته مواد معدنی را جذب نمی‌کند. نتایج چند مطالعه نشان داده اند که افرادی با بالاترین سطوح منیزیم با کمترین خطر برای ابتلاء به دیابت مواجه هستند. مطالعات بالینی نشان داده اند که منیزیم به کاهش کلسترول سرم کلی و سطوح افزایش یافته تری گلیسیرید کمک می‌کند. منیزیم سطوح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و در مقابل، سطوح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد در حال حاضر، مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای منیزیم ۳۲۰ میلی گرم برای زنان و ۴۲۰ میلی گرم برای مردان ۳۱ ساله و بزرگ‌تر است. اما بیشتر افراد میزان کمتری از این سطح را مصرف می‌کنند. می‌توانید مواد غذایی سرشار از منیزیم را برای حصول اطمینان از دریافت این ماده مغذی به میزان کافی از رژیم غذایی به آن اضافه کنید … ممکن است به مصرف مکمل‌های منیزیم نیاز داشته باشید. هنگام انتخاب مکمل‌های منیزیم محصولاتی که جذب آنها برای بدن راحت‌تر است را انتخاب کنید که از آن جمله می‌توان به منیزیم آمینو اسید کلات، منیزیم فسفات، منیزیم گلیسینات، منیزیم اوروتات، منیزیم سیترات، و منیزیم ترونات اشاره کرد. باید به مواردی که می‌توانند موجب کاهش سطوح منیزیم در بدن شوند توجه داشته باشید.

از نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکل پرهیز کنید: کافئین یک ماده ادرارآور است و می‌تواند دفع مواد معدنی از بدن را تسریع کند. نوشیدنی‌های اسیدی مانند قهوه می‌توانند جذب مواد مغذی را برای روده‌ها دشوارتر سازند.

مدیریت سطوح استرس: به نظر می‌رسد افرادی که با استرس مزمن مواجه هستند از سطوح پایین منیزیم در بدن خود برخوردار هستند و افرادی که دارای سطوح کافی منیزیم در بدن خود هستند، استرس کمتری را تجربه می‌کنند. یافتن روش‌هایی برای مدیریت بهتر استرس و تقویت سطوح منیزیم یک وضعیت برد-برد برای شما محسوب می‌شود.

دستگاه‌های تصفیه کننده آب: آب سخت می‌تواند موجب رسوب مواد معدنی در لوله‌ها و شیرآلات شود، از این رو، افراد بسیاری از دستگاه‌های تصفیه و نرم کننده آب استفاده می‌کنند. اما زمانی که این کار را انجام می‌دهید ممکن است یکی از منابع چشمگیر منیزیم را از دست بدهید. نتایج یک مطالعه نشان داد که ۲ لیتر آب شیر در برخی نقاط می‌تواند تا ۳۰ درصد از نیاز روزانه به منیزیم برای برخی بزرگسالان را تأمین کند.

کد خبر 436816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.