نصب نیمکت‌های رنگارنگ در خیابان‌ دوستدار عابر پیاده لندن

یکی از هنرمندان مشهور بریتانیایی به نام کامیل والالا در سراسر یکی از خیابان‌های معروف لندن نیمکت‌هایی رنگارنگ، باغچه‌هایی کوچک و پرچم‌هایی زیبا با الگوهایی برگرفته از نشان ویژه خود نصب کرده است تا خیابانی دوستدار عابر پیاده به نام "استراحتگاه والالا" ایجاد کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، والالا علاوه بر اینکه با نصب باغچه‌ها و سازه‌های رنگارنگ زیبایی منطقه را دو چندان کرد، بلکه خیابانی را که پیش از این مملو از صدای بوق خودروها بود به عابران پیاده اختصاص داد. هدف والالا نه تنها ایجاد چشم‌اندازی رنگارنگ در میان سازه‌های بتنی بود، بلکه با این کار قصد داشت مردم را در مکانی که پیش از این تردد عابران به سختی از آن صورت می‌گرفت، گرد هم آورد و تعامل اجتماعی بین آن‌ها را افزایش دهد.

پروژه فوق که به مناسبت فستیوال طراحی لندن ساخته شد، از تعداد ۱۰ نیمکت مجسمه‌مانند زیبا تشکیل شده است و قرار است به مدت حداقل یک سال خیابان فوق را در بر گیرد. علاوه بر نیمکت‌ها، باغچه‌هایی کوچک در قالب اشکال هندسی در کنار نیمکت‌ها قرار گرفته است که مملو از گل‌ها و گیاهان زیبای بومی است. ترکیب باغچه و نیمکت‌ها فضای سبز کاملی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که می‌توانند در آن‌جا با هم به تعامل اجتماعی بپردازند.

از نظر والالا و همکارانش اغلب کلانشهرهای دنیا مکان‌هایی کسل‌کننده و مملو از سازه‌های بتنی است که در طراحی آن‌ها وسایل نقلیه بر مردم ترجیح داده شده است. همین امر منجر به کاهش روابط انسانی و اغلب نبود عاطفه بین آن‌ها شده است که البته با ایجاد تغییراتی کوچک قابلیت جبران را دارد. رنگارنگ‌سازی خیابان‌ها و معابر از یک سو و تغییر کاربری خیابان‌ها از سوی دیگر می‌تواند به بهترین شکل این معایب را از میان بردارد و شور و نشاط را برای مردم یک شهر به ارمغان آورد.

هنرمند بریتانیایی در ساخت نیمکت‌ها و باغچه‌های سبز "استراحتگاه والالا" از فلز صیقلی و چوب ام دی اف بهره گرفته و ترکیبی از اشکال هندسی نظیر مکعب، استوانه و سازه‌های هلالی در ساخت آن‌ها به کار گرفته است. اگرچه هر نیمکت به طور متفاوت با دیگری طراحی شده است، با این حال والالا در همه آن‌ها از نماد طراحی خود، یعنی ایجاد سازه‌های رنگارنگ و گرافیکی استفاده کرده است.

هر یک از نیمکت‌های رنگارنگ از ارزش خاصی برای والالا برخوردار است و این هنرمند مشهور بریتانیای تمام ظرافت و تلاش خود را برای طراحی آن‌ها به کار گرفته است. با این حال، یکی از سازه‌ها که در انتهای خیابان نصب و به طور زیگزاگی طراحی شده است، نمایی دو بعدی و سه بعدی از آن به تصویر می‌کشد که از نظر والالا همین ویژگی، نیمکت فوق را جذاب‌تر از سایرین کرده است.

والالا طی یک فرآیند آزمایشی و پیش از نصب نیمکت‌ها ترکیب رنگ مورد استفاده در آن‌ها را مشخص کرد و تمام تلاش خود را به کار گرفت از رنگ‌هایی بهره گیرد که بافت بتنی خیابان را به بهترین شکل ممکن تحت تأثیر قرار داد و آن را در نظر مردم جذاب کند.

استراحتگاه والالا در لندن، هر چند در این روزهای کرونایی به نظر می‌رسد کاربرد چندانی نداشته باشد اما این پتانسیل را دارد که به خوبی تمام مردم را گرد هم آورد و لبخند را بر لب آن‌ها بنشاند. به خصوص برای مردمی که مدت زمانی طولانی خود را در خانه‌هایشان حبس کرده‌اند تا از ابتلاء به کووید -۱۹ در امان بمانند، این پروژه جذاب می‌تواند یک بار دیگر آن‌ها را با همسایگانشان پیوند دهد و رونق را به خیابان و محله بازگرداند.

کد خبر 436792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.