پنالتی استقلال صحیح نبود/ رضاوند باید اخراج می‌شد

قضاوت بیژن حیدری برابر سپاهان با حواشی فراوان همراه بود و چند صحنه مشکوک داوری داشت که 4 کارشناس مطرح داوری در کشور به بررسی آن پرداخته‌اند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته سپاهان در حالی در دیداری حساس و شش امتیازی مغلوب استقلال شد که داوری این مسابقه با قضاوت بیژن حیدری با جنجال‌های فراوانی همراه بود. در همین خصوص داوود فنایی و حیدر سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا و همچنین، نوید مظفری زاده و نوذر رودنیل نظر خود درباره‌ی صحنه‌های شائبه برانگیز داوری این مسابقه بیان کرده که در ادامه می‌اید.

پنالتی استقلال؛ خطای مصلح یا دیاباته؟

دقیقه ۵۰ بازی، پاس رو به جلوی بازیکنان استقلال فرصت مناسبی را در اختیار دیاباته قرار داد و او در آستانه گذر از دفاع سپاهان با شایان مصلح در کورس قرار گرفت و لحظاتی بعد هر دو بازیکن سرنگون شدند که داور مسابقه این صحنه را خطای پنالتی به سود استقلال تشخیص داد که البته اعتراض کادر و بازیکنان زرد پوش را به همراه داشت.

فنایی: از چند زاویه صحنه پنالتی را دیدم. اگر در حالت عادی این صحنه را ببینید، به نظر می‌آید خطای پنالتی صحیح است، در حالی که دیاباته با توپ حرکت می‌کند اما با توپ ادامه نمی‌دهد و ضربه اول را زده و با پا بازیکن سپاهان روی توپ را رها می‌کند. بازیکن سپاهان تعادلش بهم می‌خورد و روی دیاباته افتاده و او را نیز سرنگون می‌کند. چون زاویه دید داور از پشت بود و فاصله‌اش با صحنه طولانی بود، تصورش بر این بود که مصلح روی دیاباته خطا کرده و اینجا به اعتقادم آقای بیژن حیدری که داور بسیار خوبی نیز هست، خطای دید داشته و پنالتی که نباید می‌گرفت را گرفت و هم کارتی را که چون استنباط‌ش این بود که جلوی یک گل صد درصد را گرفته به بازیکن سپاهان داد، جریمه‌ای غیرمنطقی بود.

سلیمانی: حیدری نسبت به صحنه پنالتی که اتفاق افتاد، دور بود. درواقع هم نتوانست شایان مصلح را خوب ببیند چرا که بازیکن دیگر پشت سر مصلح و دیاباته در حرکت و فکر می‌کنم دید داور را کور کرده بود. آقای حیدری بر اساس حدس و گمان تصمیم گرفت چون خطایی که اتفاق افتاد خطای دیاباته روی شایان مصلح بود و او خطایی را مرتکب نشد که داور پنالتی اعلام کند. چون زاویه دید داور خوب نبود، روی حدس و گمان تصمیم گرفت و اشتباه بود.

ایلدروم نیز کمک دوم این دیدار بود و خیلی ایشان را قبول دارم. هفته قبل در یک صحنه به وحید کاظمی کمک کرد و زمانی که داور پنالتی به نفع پرسپولیس گرفت، ایشان کمک کرد و پنالتی را با تصمیمی شجاعانه برگرداند اما این صحنه در سمت کمک داور نبود. کمک داور دور بود و به تصمیم داور اعتماد کرد. کمک داور نمی‌توانست سمت مخالف خودش را ببیند به همین دلیل دخالتی در بازی نکرد چون یک کمک داور در بازی ذوب آهن با ماشین سازی دخالت و گل صحیح ذوب آهن را مردود کرد که خیلی بد شد و به همین دلیل ایشان در چنین صحنه‌ای دخالت نکرد که البته تصمیم درستی بود.

رودنیل: حیدری با توجه به اینکه به تازگی از کمند مصدومیت رهایی پیدا کرده بود، نتوانست در این بازی دوندگی خوبی داشته باشد و به همین علت، با صحنه خطای پنالتی فاصله زیادی داشت و باعث شد که خطای دیاباته را در دقیقه ۵۱ به اشتباه، پنالتی به نفع استقلال تشخیص دهد.

مظفری: در دقیقه ۵۰ دیاباته در کورس با شایان مصلح با انداختن پا و بر هم زدن تعادل مصلح، بر روی او خطا کرد، اما داور که از صحنه دور بود و زاویه دید خوبی هم نداشت، دچار اشتباه شد. او در این صحنه خطای بازیکن سپاهان را گرفت و اعلام پنالتی کرد.

اخراج رضاوند

اواخر نیمه نخست بازی ملتهب شده و درگیری امید نورافکن با هم بازی‌های سابق خود در استقلال بالا گرفت. همین امر باعث شد تا حساسیت استقلالی‌ها روی این بازیکن افزایش یافته و همین امر سبب خطای بد آرش رضاوند در دقیقه ۴۴ روی نورافکن و کارت زرد دو برای رضاوند شد تا از زمین مسابقه اخراج شود.

فنایی: دو اخطاری که بازیکن استقلال گرفت درست بود. به این دلیل که چند دقیقه قبل نورافکن، بازیکن سپاهان با بازیکن استقلال در گیر و جفت شأن کارت گرفتند و بازیکن سپاهان دنبال شیطنت بود. آرش رضاوند، بازیکنی که یک کارت داشت از روی جوانی و خامی به قصد تلافی خطا را مرتکب و این عامل باعث شد کارت دوم زرد را گرفته و قرمز به درستی داده شود.

سلیمانی: کارت زرد اول و دوم آرش رضاوند کاملاً صحیح بود. به دلیل اینکه بی احتیاطی کرد و به زبان فوتبال بی پروایی انجام و اخطار کاملاً صحیح بود.

رودنیل: اخطارهای بازی و اخراج بازیکن ۸۸ استقلال درست بود.‌

مظفری: در دقیقه ۴۳ آرش رضاوند در پی یک خطای بی‌ملاحظه و با زدن دست به صورت نورافکن داور را مجاب که به او کارت زرد دوم را نشان دهد و منجر به اخراجش شد که تصمیم درستی بود.

تکل استقلالی‌ها روی علی قربانی در محوطه جریمه

دقیقه ۸۵ که سپاهانی با حملات پی در پی به دنبال جبران گل خورده بودند و در همین حین مدافع استقلال تکلی را در محوطه جریمه روی علی قربانی انجام داد و موفق شد توپ را از چنگ بازیکن سپاهان خارج کند. سپاهانی‌ها در این صحنه اعتقاد به خطا پنالتی داشتند.

فنایی: دیدگاه کارشناس باید دیدگاهی باشد که در خصوص یک صحنه با صراحت بگوید آری یا خیر. در این صحنه قطعیتی برای اعلام پنالتی نمی‌دانم.

سلیمانی: سپاهانی اعتقاد داشتند پنالتی اتفاق افتاد روی مهاجم سپاهان اما صحنه‌ها را دیدیم بازیکن مداخل سپاهان به توپ ضربه زد و اتفاقی روی بازیکن سپاهان اتفاق نیفتاد بنابراین تصمیم داور کاملاً صحیح بود.

رودنیل: دقیقه ۸۵ در محوطه جریمه استقلال ادامه بازی درست بود.

مظفری: در دقیقه ۸۵ عارف غلامی بدون خطا توپ مهاجم سپاهان را زد که داور تصمیم درستی برای ادامه بازی کرد.‌

جمع بندی عملکرد تیم داوری

آنچه از مجموع صحبت‌های این چهار کارشناس بر می‌آید، بیژن حیدری و کمک‌هایش در صحنه پنالتی دچار اشتباه شدند اما در باقی دقایق مسابقه، قضاوت قابل قبولی داشتند. هر چند همین یک اشتباه به قیمت از دست رفتن دو امتیاز از دستان تیم اصفهانی و شاید حتی سهمیه آسیایی تمام شود.

رودنیل: حیدری با توجه به اینکه به تازگی از کمند مصدومیت رهایی پیدا کرده بود ولی باز هم در این بازی نتوانست دوندگی خوبی داشته باشد.‌

کد خبر 436754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 1
    ببینم چرا تو بازی رفت پنالتی به اون واضحی رو نگرفتن حق استقلال رو خوردن و استقلال رو از اول شدن محروم کردند و تو بازی نساجی یه پنالتی واضح رو نگرفتن فقط خیلی راحت گفتند اشتباه داوری به روی خودشون نیاوردند و فقط گفتند اشتباه شده اینقدر حق استقلال رو راحت می‌خورند فرهاد مجیدی رو راحت اخراج کردند اینقدر بزرگ نکردند حالا بیاین جواب اون حق خوری رو بدند بعد بیان بگن پنالتی اشتباه بوده