باغ‌های متحرک هوشمند در خیابان‌های ایتالیا

استفانو بوئری، معمار مشهور ایتالیایی، فضاهای سبز کوچکی به نام Superverde در خیابان‌های بسیاری از شهرهای ایتالیا ایجاد کرده است که درختان متعدد، گل‌ها و نیمکت‌هایی را در بر گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چهارچوب باغچه‌های سبز خیابان‌های بسیاری از شهرهای ایتالیایی را پوشش‌هایی فلزی در بر گرفته و داخل هر یک را نیز ترکیبی از خاک و پوشش سبز در خود محصور کرده است. نیمکت‌هایی که در داخل این فضاهای سبز رویایی تعبیه شده، بسیار انعطاف‌پذیر است و به کاربران اجازه می‌دهد هنگام استراحت آن‌ها را تغییر شکل دهند و در صورت تمایل روی آن و در زیر سایه درختان دراز بکشند. سبک Superverde به گونه‌ای است که در آن تمام سطوح قابل نفوذ و انعطاف‌پذیر هستند و در نتیجه می‌توان هر بخش از آن را، به اندازه یک متر مربع تغییر شکل داد.

بوئری باغ‌های کوچک شهری خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که در هر زمان لازم می‌توان آن را جمع کرد و به منطقه دیگری انتقال داد. علاوه بر این، امکان کوچک یا بزرگ کردن فضاهای سبز فوق وجود دارد و حتی می‌توان این باغ‌های زیبا را در قالب اشکال هندسی متفاوتی درآورد بدون این‌که کم‌ترین آسیبی به فضای سبز و درختان در حال رشد وارد شود. مهم‌تر از همه اینکه، فضاهای سبز جدید به طور خودکارآمد عمل و تمام انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کند در نتیجه میزان مصرف انرژی شهری آن‌ها صفر است.
سیستم‌های آبیاری به کاربرده شده در باغچه‌های Superverdeاستفانو بوئری به گونه‌ای حرفه‌ای ساخته شده است که از جمع شدن آب در میان چمن‌ها یا در پایه درختان جلوگیری می‌کند و در نتیجه سطح چمن‌های همیشه خشک به نظر می‌رسد و کاربران می‌توانند با خیال راحت به استراحت در زیر سایه این درختان بپردازند.

سنسورهایی نیز در سطح زیرین خاک باغچه نصب شده است که به طور مرتب میزان رطوبت موجود در خاک و همچنین سلامت پوشش گیاهی را کنترل می‌کند و در صورت وجود مشکل، با روشن و خاموش کردن چراغ‌های کوچک تعبیه شده، اطرافیان را آگاه می‌کند. باغچه‌های بوئری در کنار جنبه زیبایی شناسی و ایجاد استراحتگاه برای عابران، نقش مهمی نیز در کاهش اثرات جزایر گرمایی شهر ایفا کرده است. پوشش گیاهی این فضاهای سبز دمای هوای محیط را به طور چشمگیری کاهش داده است و در پاکسازی هوا از مواد آلاینده بسیار موفق عمل کرده است. درختان و چمنزارهای باغ‌های سبز به عنوان سکونتگاه‌هایی برای حشرات و پرندگان عمل می‌کند و به همین دلیل تنوع زیستی منطقه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

باغ‌های سبزی که استفانو بوئری در بسیاری از خیابان‌های شهرهای ایتالیایی نصب کرده است، از اندازه‌ها و شکل‌های مختلف برخوردار است به طوری که کوچک‌ترین آن‌ها حدود ۹ متر مربع است و باغ‌های بزرگ‌تر نیز فضاهایی به مساحت ۲۰ متر مربع را به خود اختصاص داده‌اند. در این باغ‌ها اغلب تعداد سه درخت، ۲۰ بوته، چمنزارهای سبز و نیمکت‌های متعدد قرار گرفته شده است. بزرگ‌ترین باغ‌های خیابان فوق نیز مساحتی بین ۶۰ تا ۱۰۰ متر مربع را در بر گرفته و در کنار گیاهان بومی، ۱۲ درخت را در خود جای داده است. پوشش‌های سبز باغ‌های Superverde تعداد درختان را در سراسر شهر افزایش داده و نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت هوا و افزایش زیست‌پذیری شهروندان ایفا کرده است.

کد خبر 436746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.