قدم زدن طالبان در پارک ملت تهران

گردهمایی حامیان طالبان در قلب تهران، دستگیری جمشید شارمهد فرمانده انجمن پادشاهی ایران، وضعیت بازار بورس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۱۲ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««به ظاهر» پرده‌دری به سبک صداوسیما» به بررسی اقدام صداوسیما درباره سیاه پوست بودن اوباما پرداخت و نوشت: «به‌ظاهر سیاه‌پوست». این آخرین حاشیه‌سازی صداوسیماست که معتقد است مردم به اخبارش کامل اعتماد دارند و هشتادوپنج درصد آنان نیز این رسانه را تماشا می‌کنند. هنگام خبرخوانی اخبار ساعت ۱۴ سیما، گوینده خبر که طبیعتاً مثل باقی گویندگان متن‌هایی را که برایش نوشته‌اند را باید بی‌کم و کاست بخواند درباره اوباما می‌گوید: «رئیس‌جمهور سابق به‌ظاهر سیاه‌پوست». نکته‌ای که با واکنش‌های شدیدی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شود. اینکه تلویزیون کارش به جایی رسیده که حتی سیاه‌پوست بودن اوباما را هم واقعی نمی‌داند یا لابد به خیال خودش با به‌کار بردن چنین واژه‌ای تلاش می‌کند تا متلکی هم به اوباما بیندازد چیزی نیست که خیلی‌ها آن را بربتابند. بعد از این عبارت و پخش آن بود که بسیاری به طرق مختلف این عملکرد صداوسیما را به سخره گرفتند. موج هجمه به این اقدام صداوسیما تا حدی بود که سردبیر خبر ۱۴ سیما گفت: «منظور از عبارت «رئیس‌جمهور به ظاهر سیاه‌پوست آمریکا» این بود که آقای اوباما فقط ظاهرش سیاه‌پوست است اما مدافع حقوق سیاهان آمریکا نیست، که به علت سهو در نگارش خبر، دچار کژتابی عبارت شد و برخی مخاطبان آن را به‌گونه‌ای دیگر برداشت کردند. لذا بابت این سهو قلم از مخاطبان عزیز و فهیم عذرخواهی می‌شود.»

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قدم زدن طالبان افغان در پارک ملت ایران» به بررسی گردهمایی طالبان در قلب تهران پرداخت و نوشت: پس از آن‌که تعدادی از هواداران گروه طالبان در تهران پرچم این گروه را در «پارک ملت» به نمایش گذاشتند این موضوع با واکنش‌های گسترده در صفحات اجتماعی از سوی شهروندان ایران و افغانستان روبه‌رو شد. تعدادی از افرادی که از آنان به عنوان هواداران گروه طالبان نام برده شده روز گذشته جمعه با حضور در پارک ملت در تهران پرچم سفید گروه طالبان را به نمایش گذاشتند. دیروز رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ در این باره گفت: «روز گذشته در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی که در آن چند نفر اقدام به استفاده از پرچم یک گروهک تروریستی کرده بودند، عوامل این اقدام شناسایی و دستگیر شدند. این افراد برای سیر مراحل قانونی و تحقیقات تکمیلی تحویل مرجع قضائی شدند.»

این خبر پس از آن سرخط صفحات اجتماعی شد که یک کاربر فیسبوک با انتشار چند تصویر از این نمایش در فیسبوک اش نوشت: «آتش‌بس سه روزه عید بر طالبان مقیم تهران هم تأثیر مثبت گذاشته، به‌صورت آزادانه و با پرچم بی‌رنگ‌شان گشت‌وگذار می‌کنند و از صلح و آرامش لذت می‌برند». این کاربر نوشته بود: «وقتی کنارشان رفتم تا عکس بگیرم، اجازه نمی‌دادند، ولی وقتی کمی پشتو حرف زدم و اختر مبارکی کردم آرام‌تر شدند و این چند فریم عکس را گرفتم. گفتم اگر اشرف غنی اینجا می‌بود برای‌تان بستنی هم می‌داد، ولی اگر آدم شوید و برای همیشه صلح کنید و دست از شرارت و آدم‌کشی بردارید، خودتان هم می‌توانید بستنی بخرید و از دیگر مزایای صلح و آرامش کیف کنید.»

پس از نشر این تصاویر و واکنش گسترده به آن، سایت انصاف‌نیوز به نقل از یک نگهبان پارک ملت گزارش داده است که حوالی ساعت ۲.۵ وونیم بعد از ظهر چند تبعه افغانستانی به صورت عادی وارد پارک شده و پس از آن در قسمت بالای پارک پرچم طالبان را به نمایش گذاشته‌اند.» این نگهبان پارک تعداد این افراد را حدود ۱۰ نفر خوانده و گفته است که افراد از سوی آنان تحویل پلیس داده شده‌اند. البته تاکنون مقامات رسمی ایران و افغانستان در این مورد چیزی نگفته است. «محمدعارف احمدی»، فعال رسانه‌ای افغانستانی که اولین بار عکس‌ها را منتشر کرده بود، در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: «من حدود ساعت ۱۵:۳۰ بود که با خانواده به پارک رفته بودم. بعد دیدم تعداد زیادی با لباس محلی، پرچم و شمایل خاص خودشان آزادانه می‌چرخند و تعجب کردم. آرام نزدیکشان شدم. اول با من حرف نزدند، ولی وقتی کمی به زبان پشتو حرف زدم به من اعتماد کردند و گفتند تجمع در حمایت از طالبان است.» احمدی درباره جزئیات تجمع ادامه داد: «تعدادشان زیاد بود، حدود ۷۰ تا ۹۰ نفر ولی چون دسته دسته نشسته بودند در عکس مشخص نیست. من دقیقاً ساعت ۱۶:۰۳ به پلیس زنگ زدم و وقتی پلیس حدود ۲۰ دقیقه بعد آمد پرسید مشکل چیست و من گفتم طالبان آزاد است که پرچمش را دربیاورد؟ شاید شما نترسید ولی ما از اینها می‌ترسیم.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازداشت سرکرده گروه تروریستی مستقر در آمریکا» به بررسی دستگیری جمشید شارمهد فرمانده انجمن پادشاهی ایران پرداخت و نوشت: خبر کوتاه بود و به رسم همیشه، با کمترین جزئیات؛ «ضربه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به یک گروه تروریستی» و این‌بار گروهی «مستقر در آمریکا».خبر دست به دست در شبکه‌های اجتماعی چرخید و در بخش‌های خبری ظهر گاهی صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز منتشر شد تا اینکه بالاخره نوبت به ذکر جزئیات بیشتر رسید: «اشراف سربازان گمنام امام زمان (عج) بر یک گروه تروریستی مستقر در آمریکا، منجر به دستگیری سرکرده این گروهک تروریستی شد.» جزئیات ارائه شده اما خود همچنان نیازمند جزئیات بیشتر بود اما تا همین جای کار می‌توانست دومین اقدام نیروهای اطلاعاتی ایران در مسیر مقابله با مخالفان لقب گیرد. مخالفانی که اولی، روح‌الله زم، در عراق دستگیر شد و حالا نیز به نظر می‌رسد «جمشید شارمهد»، جایی آن‌سوی مرزهای جغرافیایی ایران به دام نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی افتاده است. «گروه تروریستی تندر» چند سالی هست به‌زعم خود و کنار سایر گروه‌های تشکیل شده در مسیر «براندازی» نظام مستقر در ایران گام برمی‌دارند ولی بیش از آنکه توانایی بروز اقداماتی در این سطح را داشته باشند به درگیری میان خود مشغولند؛ چنانکه پس از اعلام خبر بازداشت این آخرین نمونه از فعالان در این گروه‌های «برانداز» توسط وزارت اطلاعات و بازنشر این خبر در شبکه‌های اجتماعی، جمعی از اکانت‌های توییتری که از قرار معلوم به برخی دیگر از این گروه‌ها مرتبط هستند یا حداقل می‌کوشند چنین وانمود کنند، نه‌تنها با خرسندی خبر بازداشت سرکرده گروه «تندر» را منتشر می‌کردند، بلکه از او به عنوان «عامل جمهوری اسلامی» نام بردند تا اختلافات درونی خود را بیش از پیش نمایان کنند. «انجمن پادشاهی ایران» یا «تندر»؛ این عنوانی است که هنگام ورود به پایگاه اطلاع‌رسانی این گروه «تروریستی» با آن مواجه می‌شوید. گروهی که در طول تاریخ اقداماتش بیش از آنکه به مخالفت با جمهوری اسلامی بپردازد، موجبات شهید و زخمی شدن ایرانیانی را فراهم کرده که مدعی است خواهان آزادی آنان است. تندر علاوه بر شبکه رادیویی و تلویزیونی که از طریق ماهواره برای بخش‌هایی از آسیا پخش می‌شود، پایگاه اطلاع‌رسانی و صفحات مجازی به نسبت فعالی نیز دارد که در تمامی آنها به‌زعم خود «چگونگی مبارزه» با نظام جمهوری اسلامی را آموزش داده و بعضاً با افتخار مسؤولیت اقدامات‌شان را می‌پذیرند. این گروه که توسط «فتح‌الله منوچهری» با نام مستعار «فرود فولادوند» تأسیس شد، در طول تاریخ فعالیت خود مسؤولیت انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز در سال ۸۷ و همچنین انفجار در حوزه علمیه خاتم‌الانبیاء شیراز در سال ۹۸ را برعهده گرفت که هرکدام به نوع خود موجبات شهادت و مجروح شدن چندین ایرانی را فراهم آورد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شوک بورسی به وام مسکن» نوشت: هزینه خرید «امتیاز وام مسکن» با صعود قیمت اوراق از کف ۵ ساله، روند افزایشی پیدا کرد. میانگین قیمت هر فقره اوراق وام خرید مسکن در سال ۹۸ به پایین‌ترین سطح در مقایسه با سال‌های قبل از آن رسید؛ به‌طوری‌که با بی‌اثر شدن قدرت وام برای غالب متقاضیان خرید آپارتمان، تقاضای مصرفی برای اوراق از همان ابتدای سال گذشته با شیب تند رو به کاهش گذاشت و میانگین سالانه قیمت اوراق به ۴۴ هزار تومان تنزل یافت. امسال اگر چه تضعیف قدرت خرید مسکن با تداوم جهش قیمت ملک تشدید شده و میزان استفاده از وام در معاملات بهار ۹۹ بازار ملک ۳۰ درصد نسبت به بهار پارسال کاهش پیدا کرده است، اما بازار امتیاز وام دست‌کم در سه ماه اخیر به عرصه مانور تقاضای سرمایه‌ای تبدیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هیجانات بورس به بازار اوراق وام مسکن شوک وارد کرده است. حجم معاملات (غیرمصرفی) در این بازار تا دو برابر سال گذشته شده است. در ادامه این گزارش قدرت واقعی وام خرید مسکن در تهران و سایر شهرها برآورد شده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جبران مافات انتظار مردم در سال آخر دولت» به بررسی اقدامات رئیس جمهور در سال پایانی دولت پرداخت و نوشت: پس از روی کار آمدن دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی با کمک ویژه جریان سیاسی اصلاح‌طلب با یک شعار تکراری، موضوعات سیاسی بیش از مباحث اقتصادی از نزدیکان دولت شنیده می‌شد. از همان سال ۹۲ مشخصاً مباحث سیاسی به‌خصوص مذاکرات بین‌المللی به‌عنوان یک کار ویژه در دولت مطرح شده بوده و خبری از طرح‌های مشخص اقتصادی نبود. در حال حاضر ۷ سال از روی کار آمدن دولت می‌گذرد و شاخص‌ها و سنجه‌های اقتصادی نیز حکایت از وضعیت نامطلوب در این حوزه دارد.

در این مدت با عملکرد دولت اقتصاد کشور با رکودهای سنگین همراه بوده و در این بین رکوردهای جالبی نیز از دولت به‌جا مانده است. در روزهای گذشته هیئت دولت بخشی از دستاوردهای خود را در زمینه‌های مختلف علی‌الخصوص در موضوعات اقتصادی و در قالب طرح‌های ملی رونمایی کرده است، این در حالی است که جدای از شاخص‌های اقتصادی وضعیت عمومی جامعه به‌لحاظ اقتصادی مطلوب نبوده و حداقل رضایت شهروندان در این خصوص کسب نشده است.

برنامه اصلی دولت نگاه به مذاکرات بین‌المللی بود اما با ناکامی‌در آن حوزه برنامه‌های نصفه‌نیمه دولت در حوزه اقتصاد نیز عملاًً تأثیر قابل توجهی در شاخص‌های کلان نداشت و رکوردهای منفی نیز در این زمینه به‌جای ماند. دولتی که هفت سال قبل همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد عهد شکنانی مانند آمریکا چیده، حالا به یک سال آخر خود رسیده. دولتی که رئیس‌جمهوری و معاون اولش در مناظرات انتخاباتی سه سال قبل برای ترساندن مردم از رأی به رقبای انتخاباتی، آنها را از بالا رفتن روزانه قیمت‌ها و پنج هزار تومانی شدن دلار می‌ترساندند حالا کشور را با سیاست‌های خود به جایی رسانده‌اند که شرایط سه سال قبل برای بسیاری از مردم تبدیل به رؤیا شده است.

کد خبر 436718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.